Trucks

Kaip įveikti vėjo pasipriešinimą patobulinus aerodinamiką

Išlaidos degalams sudaro maždaug trečdalį krovinių gabenimo įmonės išlaidų. Sujungus patobulintos aerodinamikos savybes ir naująjį „EURO 6“ C pakopos variklį, „Volvo Trucks“ dabar leidžia sutaupyti iki trijų proc. degalų vykdant tolimuosius ir regioninius gabenimus.
Vėjuotas tunelis.
Bandymai vėjuotame tunelyje padėjo „Volvo Trucks“ rasti aerodinamikos tobulinimo galimybių.

Sunkvežimiui važiuojant pastoviu 60–90 km/val. greičiu, oro pasipriešinimas yra vienas iš veiksnių, darančių didžiausią poveikį degalų sąnaudoms. Todėl daugybę metų „Volvo Trucks“ didelį dėmesį skyrė aerodinamikos plėtotei. Įgyvendinama daugybė projektų, kuriais dėmesys skiriamas sprendimams, galintiems žymiai sumažinti oro pasipriešinimą. Po truputį ateityje jie bus pristatyti rinkoje. 

Dalis šių pastangų rezultatų – 2016 m. pavasarį pristatyti aerodinamikos patobulinimai, apimantys „Volvo FH“ buferio aptakų, oro srauto nukreipiklių, ratų arkos srities ir purvasaugių optimizavimą. Drauge su naujuoju „EURO 6“ C pakopos varikliu šie patobulinimai bus pristatyti kaip naujai nuo 2016 m. birželio mėn. gaminamo „Volvo FH“ modelio standartas.

„Net ir 2012 m. pristatę naująjį „Volvo FH“, atlikome didelį tobulinimo darbą, kad galėtume užtikrinti kuo mažesnį oro pasipriešinimą, atsižvelgdami į visus kitus mūsų klientų sunkvežimiui keliamus reikalavimus. Nuo to laiko dėjome visas pastangas ir patikrinome kiekvieną sunkvežimio sritį. Tai leido pamatyti, koks patobulinimas duotų didžiausios naudos mūsų klientams“, – sako aerodinamikos technologijos specialistas Andersas Tenstamas.

Buvo išsamiai patikrintos įvairios nuostolingos sritys, o jų patobulinimo galimybės nustatytos atliekant bandymus vėjuotuose tuneliuose ir naudojant kompiuterinio imitavimo galimybę. Tuomet reikėjo užtikrinti, kad sprendimams reikalinga technologija galės būti sukurta užtikrinant reikiamą kokybę ir už pagrįstą kainą. 

Dėjome visas pastangas ir patikrinome kiekvieną sunkvežimio sritį. Tai leido pamatyti, koks patobulinimas duotų didžiausios naudos mūsų klientams.

„Dirbant pažangių technologijų plėtotės srityje stengiamasi numatyti klientų poreikius ateityje ir užtikrinti, kad jų pageidaujama technologija bus prieinama tuomet, kai reglamentai ir išlaidų lygmenys leis jas įdiegti“, – sako Andersas Tenstamas.

Pastaraisiais metais technologiniai patobulinimai suteikė naujų galimybių „Volvo Trucks“ patobulinti savo gaminių aerodinamines savybes. Kylančios degalų kainos ilguoju laikotarpiu ir didėjantis informuotumas apie klimato problemas verčia klientus reikalauti taupiau degalus vartojančių transporto priemonių. Tokie patobulinimai siekiant didesnio degalų vartojimo ekonomiškumo žengia koja kojon su „Volvo Trucks“ filosofija, jog svarbus kiekvienas degalų lašas.

 

Ekonomiško degalų vartojimo siekis taip pat turi poveikio variklio tobulinimui: „Mes nuolat stengiamės patenkinti griežtesnius reglamentavimo reikalavimus dėl švaresnių variklių taip, jog tai neturėtų poveikio važiavimo savybėms. Mūsų klientams ir jų vairuotojams itin svarbūs našumas, produktyvumas ir važiavimo savybės. Visada stengiamės patenkinti šiuos reikalavimus, tačiau tai neturi būti atlikta degalų sąnaudų sąskaita. Turi būti priešingai“, – sako „Volvo Trucks“ variklių skyriaus gaminių vadovas Matsas Franzénas.

Bendrovei „Volvo Trucks“ „EURO 6“ C pakopos pristatymas lėmė daugybę skirtingų optimizuotų sprendimų, skirtų D11, D13 ir D16 varikliams, pvz., pristatyti stūmokliai su mažesne trintimi į cilindro įdėklą, naujas ir patobulintas turbokompresorius bei optimizuotas skirstomasis velenas. Su daugybe programinės įrangos patobulinimų tai leidžia mažiau suvartoti degalų, išlaikant tas pačias variklio eksploatacines savybes.

Tai gaminys, žymiai pasitarnausiantis klientams – jis užtikrins mažesnes degalų sąnaudas, lemiančias didesnę pelno maržą, išlaikant našumo savybes.

„Su mūsų „EURO 6“ C pakopos varikliu žengėme dar vieną didelį žingsnį į energetiškai efektyvaus transporto ateitį. Tai gaminys, žymiai pasitarnausiantis klientams – jis užtikrins mažesnes degalų sąnaudas, lemiančias didesnę pelno maržą, išlaikant našumo savybes“, – teigia Matsas Franzenas. 

Daugybei sunkvežimių bendrovių sąskaitos už degalus sudaro trečdalį visų jų išlaidų. Viena itin į degalų sąnaudų mažinimą investuojanti gabenimo bendrovė – „Jastim“, įsikūrusi Varšuvoje, Lenkijoje. Didžiausi „Jastim“ klientai yra „Schenker“, „IKEA“ ir „DHL“. Tai trys bendrovės, kurioms itin svarbus poveikis aplinkai, todėl jos spaudžia tiekėjus nuolat mažinti degalų sąnaudas.

Prieš trejus metus, kai „Jastim“ dar nebuvo įsigijusi naujų „Volvo FH“, bendrovės vidutinės degalų sąnaudos siekė 31–32 litrus 100 km. Šiandien, „Volvo FH“ sunkvežimiai ir papildomos ekonomiško vairavimo programos padėjo jas sumažinti iki 26 litrų. Anot jų, vairuojant jų geriausiems vairuotojams, degalų sąnaudos vidutiniškai siekia 24 litrus, o esant palankioms topografinėms ir aerodinaminėms sąlygoms jie gali užtikrinti dar mažesnes sąnaudas.

„Tai, kas prieš trejus ar ketverius metus atrodė neįmanoma – dabar įprasta. Be to, mums buvo itin svarbu labai sumažinti degalų sąnaudas. Iš esmės, neturėjome pasirinkimo – tai lėmė, ar mūsų įmonė išliks“, – sako „Jastim“ savininkas Jacekas Słowińskis.

Norėdama išlikti kompetentinga, jo bendrovė reguliariai atnaujina transporto priemonių parką, o „Volvo Trucks“ techniniai duomenys įprastai apima naujausius ekonomiškesnio vairavimo sprendimus.

 

„Mus domina visi nauji technologiniai patobulinimai. Atsižvelgiant į kas mėnesį suvartojamų degalų kiekį, papildomas iki trijų proc. sudarantis degalų sutaupymas mums atitinka tūkstančius litrų“, – sako Jacekas Słowińskis.

„Jastim“ – tai tolimuosius gabenimus vykdantis „Volvo Trucks“ klientas, didelį dėmesį skiriantis degalų taupymui. Todėl „Volvo Trucks“ gabenimo įmonės techninius duomenis laiko pagrindu plėtojant naują aerodinamikos paketą. Tai padeda įgyvendinti sprendimus klientams, važiuojantiems gana pastoviu 60–90 km/val. greičiu, kad jie gautų didžiausios naudos iš aerodinaminių patobulinimų. Kiek tiksliai gali sutaupyti klientas lemia jo individualūs reikalavimai ir techniniai duomenys. Tai lemia maršrutų, kuriais važiuoja jų transporto priemonės, kelio sąlygos.

Atsižvelgiant į kas mėnesį sunaudojamų degalų kiekį, papildomas iki trijų proc. sudarantis degalų sutaupymas mums atitinka tūkstančius litrų.

Andersas Tenstamas iš „Volvo Trucks“ yra pamalonintas, kada dabar rinkoje galima pristatyti naują ir lankstų aerodinamikos paketą tolimųjų gabenimų klientams. Jis mato dideles tolimesnių patobulinimų galimybes, tačiau pripažįsta, kad technologijų branda turi būti įtvirtinta naujais įstatymais ir reglamentais.

„Šiandien daugybės šalių reglamentai dėl transporto priemonės ilgio trukdo įsitikinti, ką galime pasiekti aerodinamikos savybių srityje. Pavyzdžiui, jei vilkiko ilgis nebėra įtrauktas į sunkvežimio ilgį, kabinoms galima pritaikyti palankesnės formos konstrukciją. Šiandien kabinos forma išgauta atsargiai išlaikant pusiausvyrą tarp savybių – viduje ir išorėje. Be to, labiau aerodinamiškomis savybėmis pasižyminti kabina suteiktų daugiau galimybių transporto priemonei, kadangi mažiau išreikšta didelio masto turbulencija, paimanti energiją priekyje“, – sako jis. 

Andersas Tenstamas taip pat pabrėžia, kad priekabų srityje galima atlikti reikšmingų aerodinamikos patobulinimų. Ateityje tai gali lemti itin glaudų klientų bendradarbiavimą tvarių transporto sprendimų projektavimo, apimančio visą transporto priemonę, o ne vien tik patį sunkvežimį, srityje. Tai savo ruožtu reikalauja sukurti praktiškesnių sprendimų – inžinerijos ir verslo lygmeniu.

„Mūsų ilgalaikių tikslinių patobulinimų laikotarpiu pastebėjome, kad mums turėtų pavykti pasiekti keleivinių automobilių aerodinamikos efektyvumą, dirbant ties strateginėmis transporto priemonės sritimis, bendradarbiaujant dėl taikomų įstatymų pataisų visos transporto priemonės perspektyvos požiūriu. Tai galėtų būti ne tokioje tolimoje ateityje ir tai leistų sumažinti oro pasipriešinimą iki pusės, palyginti su šiandieninių sunkvežimių“, – sako Andersas Tenstamas.