Trucks

Susidūrimų bandymai ir imitacijos – išvengti avarijų padedanti ART

Nuo 1969 m. „Volvo“ Avarijų tyrimų grupė (ART) ištyrė tūkstančius eismo nelaimių. Glaudžiai bendradarbiaujant su „Volvo Trucks“ produktų vystymo komanda, jų gauti rezultatai turi didelį poveikį: tiek ieškant techninių sprendimų saugumui padidinti, tiek visame pasaulyje skleidžiant „Volvo Trucks“ saugumo filosofiją.
Avarijos vietos tyrimas
Vykdama į avarijos vietą ir kruopščiai registruodama duomenis, avarijų tyrimo grupė gali atkurti tai, kas atsitiko prieš avariją ir kas sukėlė sužalojimus, įvykus nelaimingam atsitikimui.

ART buvo įkurta 1969 m., kadangi reikėjo plėsti žinias apie eismo nelaimių priežastis. Vykdami į avarijos vietą ir kruopščiai registruodami duomenis, pavyzdžiui, slydimo žymes ir padėtį susidūrimo metu, taip pat apklausdami policijos darbuotojus, vairuotoją ir medicinos personalą, komandos nariai galėjo atkurti tiksliai tai, kas atsitiko prieš avariją ir kas sukėlė sužalojimus, jai įvykus.

Tuo metu susidūrimo bandymai buvo vienintelis būdas sunkvežimio tvirtumui išbandyti, bet būtent vadovaudamasi naujomis komandos narių žiniomis apie esamas avarijas „Volvo“ galėjo sukurti klasikinį susidūrimo su elniu bandymą, kuris šiandien yra patikimiausias susidūrimo bandymas, atliekamas sunkvežimiams visame pasaulyje. Nuo tada ART sukūrė išsamią avarijų tipų, kurie naudojami kaip pagrindas atliekant kompiuterinį imitavimą, duomenų bazę. Tačiau, nepaisant naujų galimybių išbandyti skirtingas saugumo funkcijas, naudojant kompiuterinio projektavimo (CAD) ir imitavimo priemones, šiandien faktiniai duomenys yra lygiai tiek pat svarbūs, kaip ir 1969 m.

Saugumas glūdi mūsų DNR.

„Tiek susidūrimų bandymas, tiek avarijų imitavimas grindžiamas tam tikrais standartiniais eismo avarijų tipais. Problema ta, kad realybė visada skiriasi. Nė viena avarija nėra tokia pati, – teigia ART vadovas Peter Wells. „Avarijos vietoje galime sužinoti tokių dalykų, kurie, pavyzdžiui, gali padėti apsaugoti vairuotoją nuo tam tikrų sužalojimų, įvykus skirtingų tipų avarijoms. Po kiek laiko mes pradedame įžvelgti tam tikras tendencijas. Jei taip nutinka, keičiame susidūrimo bandymus, imitavimą ir savo gaminių dizainą, kad jie geriau atitiktų naujausius pokyčius.“ 

„Volvo Trucks“ dizaino skyrius glaudžiai bendradarbiauja su Peteriu Wellsu ir jo kolegomis iš ART; šis skyrius atlieka pagrindinį vaidmenį, kurdamas „Volvo Trucks“ gaminius. Atsižvelgiant į iš skirtingų organizacijos dalių gautus techninius duomenis, čia rengiamas visas sprendimas.

„Saugumas – jis glūdi mūsų DNR, ir tai aiškiai atsispindi tiek mūsų kabinų išorės, tiek vidaus dizaine, – sako dizaino direktorius Rikardas Orellas. – Jei kaip pavyzdį panagrinėtume naują „Volvo FH“, pastebėtume, kad galinio vaizdo veidrodžiai užtikrina geriausią galimą matymą gale ir taip stiprina sunkvežimio tapatybę. Kabinos viduje visi kampai yra suapvalinti – tai padeda sumažinti traumų tikimybę įvykus avarijai, o tvarkingas ir paprastas prietaisų skydo dizainas neblaško vairuotojo.“

Peteris Wellsas ir Rickardas Orrellas mano, kad technologijų plėtra automobilių ir transporto sektoriuje įžengė į stulbinamą etapą. Vis daugiau automobilių gamintojų diegia aktyviojo saugumo sistemas (kurios gali padėti vairuotojui ir įspėti apie artėjančią avariją, taip pat perimti transporto priemonės valdymą, jei vairuotojas negali jo valdyti), kaip priedą prie tradicinių pasyviųjų sistemų, pavyzdžiui, saugos diržų ir saugos oro pagalvių. Be to, vystomos vis labiau automatizuotos funkcijos, kurios padeda vairuotojui sumažinti nuovargio ir išsiblaškymo padarinius.

 

„Kartu tai yra susiję ne vien tik su naujomis technologijomis. Mūsų eismo aplinka tampa vis sudėtingesnė ir tarpusavyje susijusi, ir šiais laikais dauguma avarijų įvyksta miestuose, kur nuolat didėja transporto priemonių, pėsčiųjų ir dviratininkų srautas. Transporto priemonių gamintojas gali imtis ribotų veiksmų mūsų naudai. Todėl vis svarbiau užtikrinti visapusišką įvairių veikėjų bendradarbiavimą“, – sako Peteris Wellsas.

Saugos diržai vis dar yra tarp saugos priemonių, kurios visame pasaulyje išgelbsti daugiausiai gyvybių.

ART ne tik renka ir saugo informaciją apie įvairias avarijas ir užtikrina, kad nauji patobulinimai sparčiai pasiektų reikiamus „Volvo Trucks“ darbuotojus, bet ir visame pasaulyje skleidžia informaciją apie „Volvo“ saugumą. Tai apima pranešimus apie saugumą įvairiuose forumuose, bendradarbiavimo su mokslinių tyrimų institutais užmezgimą visame pasaulyje, taip pat vietinės infrastruktūros planuotojais ir sprendimų priėmėjais, kad būtų galima bendrai plėtoti veiksmingesnes ir saugesnes transporto sistemas. 

 

Pagrindinė sąlyga šiam tikslui pasiekti yra išsamios žinios apie žmonių elgesį, nes raktas į veiksmingą sistemą yra tai, kad ji turėtų įveikti žmogiškuosius apribojimus. Šioje srityje „Volvo Trucks“ turi atsidavusį skyrių – Vairuotojo aplinkos ir žmogaus veiksnių grupę, kuri, be kita ko, kuria įvairias sąsajas tarp sunkvežimio ir vairuotojo.

„Iš esmės tai reiškia perduoti tinkamą informaciją, tinkamu laiku ir tinkamu būdu. Vairuotojas turėtų gebėti išlaikyti dėmesį ir neturi atitraukti žvilgsnio ar būti išsiblaškęs dėl informacijos, kuri pateikiama prietaisų skydelyje. Idealu, kad dizaino sprendimai būtų tokie geri, kad veiktų visame pasaulyje. „iPhone“ yra puikus tokio „įtraukiančio dizaino“ pavyzdys – tai reiškinys, kuris, mano manymu, ateityje taps vis svarbesnis“, – teigia skyriaus direktorė Frida Ramde.

Ji ir jos komanda gerai pritaikė ART duomenų bazės informaciją. Ji padeda suvokti, ar reikia užkirsti kelią avarijos modeliui ir patikrinti bei vystyti žmogaus ir automobilio sąveikas (HMI), kad vairuotojas būtų apsaugotas nuo įvairių eismo įvykių. Savo ruožtu, jų darbas yra svarbus indėlis į ART ir gaminių dizainą, nes pasinaudojama jos skyriaus pasiūlymais dėl HMI bei jų tyrimais dėl išsiblaškymo ir vadinamųjų „perdavimų“ – tai sunkūs momentai, kai transporto priemonės kontrolė perduodama iš vairuotojo sunkvežimiui ir atvirkščiai.

„Plačiu mastu diegiant aktyviojo saugumo ir automatizuotas sistemas, žinios apie perdavimus tampa vis svarbesnės. Tai įdomi sritis, kur šiais laikais sparčiai plėtojamos naujos technologijos. Be to, transporto priemonėje įrengtos žmogaus ir automobilio sąveikos tinkamumas ir tai, kaip ši sistema padeda vairuotojui, yra sritis, kurią būtina kruopščiai ištirti, prieš išleidžiant į rinką“, – teigia ji. 

Frida Ramde pritaria Peteriui Wellsui, kuris mano, kad bus galima pamatyti teigiamų pokyčių eismo saugumo srityje, nes pristatoma vis daugiau aktyviosios saugos funkcijų. Kartu jis nori pabrėžti, kad aktyviosios sistemos turėtų būti vertinamos kaip pasyviųjų sistemų papildymas, o ne jų pakeitimas.

„Deja, ART pavyko parodyti, kad per daug pasikliaujama aktyviosios saugos sistemomis ir kad daugelis vairuotojų vairuoja neprisisegę saugos diržų. Taip yra neatsižvelgiant į faktą, kad saugos diržai vis dar yra tarp saugos priemonių, kurios visame pasaulyje išgelbsti daugiausiai gyvybių! Kada nors ateis diena, per kurią neįvyks jokių eismo nelaimių, bet šio tikslo dar nepasiekėme. Ir iki tos dienos mūsų darbas – padėti pasauliui suvokti, kad eismo pavojai yra tokie pat svarbūs, kaip ir mūsų techninio saugumo sprendimai“, – teigia jis.