Trucks

Tobulo sunkvežimio garso kūrimas

Dažnai sunkvežimio skleidžiamas triukšmas laikomas savaime suprantamu dalyku. Jis tiesiog yra. Tačiau „Volvo“ komanda stengiasi padidinti saugumą ir patogumą, optimizuodama sunkvežimio viduje ir išorėje skleidžiamą triukšmą.
3D akustinė kamera.
3D akustinė kamera, kurioje įrengta daug mažų mikrofonų, yra naudojama garso šaltiniams nuskaityti.

Sunkvežimis gali būti saugiausia ir patogiausia transporto priemonė, bet tam įtakos turi labai daug veiksnių. Moderniausia technika, automatizuotos vairavimo sistemos ir perversmą sukėlęs dizainas prisideda prie ateities sunkvežimių kūrimo. Vienas iš veiksnių, kuris paprastai nepakankamai įvertinamas, yra tai, kokią įtaką vairavimui gali turėti įvairių sunkvežimio dalių keliamas triukšmas.

Iš tikrųjų „Volvo Trucks“ jau keletą dešimtmečių skiria triukšmo optimizavimui. Pirmoji „Volvo“ triukšmo kamera buvo įrengta 1982 m. Geteborge, Švedijoje. Nuo tada „Volvo“ sunkvežimių modeliuose vyko su garsu susiję pakeitimai, o Geteborge nuolat dirba triukšmo ir vibracijos tikrinimo inžinieriai, kurie stengiasi, kad „Volvo“ sunkvežimiai šioje srityje pralenktų savo konkurentus.

 

Garso ir vibracijos laboratorija yra tylios veiklos „avilys”. Įdomiai atrodantys renginiai skleidžia raudonas šviesas, o didžiulėje tylioje patalpoje, kurios sienos padengtos garsą sugeriančia medžiaga, stovi „Volvo FH“ bandymų sunkvežimis. Čia susitinkame su trimis triukšmo, vibracijos ir atšiaurių sąlygų (NVH) inžinieriais, kurie sukaupė ilgametę darbo šiame specializuotame padalinyje patirtį. Theresia Manns, Geiras Andresenas ir Torbjörnas Ågrenas glaudžiai bendradarbiauja su maždaug dešimties inžinierių komanda, kuri dažniausiai dirba šioje laboratorijoje ir kartais – „Volvo“ sunkvežimių bandymų aikštelėje Halerede, visai šalia Geteborgo.

Dažnai manoma, kad siekiame tik sumažinti triukšmo lygį, bet ne mažiau svarbi ir garso kokybė.

„Mes siekiame optimizuoti vidinį ir išorinį sunkvežimio keliamą triukšmą, – pasakoja Theresia Manns. Dažnai manoma, kad siekiame tik sumažinti triukšmo lygį, bet ne mažiau svarbi ir garso kokybė. Mūsų tikslas – pasiekti geriausią garso kokybę ir pagerinti vairuotojo patirtį, tiek saugumo, tiek patogumo atžvilgiu.“

Torbjörnas Ågrenas pripažįsta, kad labai svarbu dirbti kartu su kitais organizacijos padaliniais, norint pasiekti geresnių rezultatų. „Už kiekvieną sunkvežimio savybę yra atsakingas konkretus vadovas. Jie atsakingi už šios konkrečios savybės tobulinimą. Šiuo atžvilgiu stengiamės sumažinti bendrą transporto priemonės keliamą triukšmą. Nuolat bendraujame su žmonėmis, kurie atsakingi už kitas savybes ir projekto programą. Be abejonės, labai svarbūs ir teisiniai reikalavimai, kuriuos turime išmanyti ir į kuriuos privalome atsižvelgti. Produktų planavimo skyrius nustatė aukštus reikalavimus, ir stengiamės dirbti kartu, kad sukurtume būtent tai, ko pirkėjas iš mūsų tikisi optimizuoto garso srityje. Kita vertus, svarbu atsižvelgti į tai, ko siekia mūsų konkurentai šioje srityje.“

NVH inžinieriai deda nuolatines pastangas, kad patobulintų ir patikrintų skirtingus „Volvo“ sunkvežimių modelius triukšmo šaltinius ir pasiektų geresnių rezultatų šioje srityje. Pagal teisinius reikalavimus sunkvežimio triukšmo bandymai turi būti atliekami lauke.

„Šiuo metu valdžios institucijos teisiškai nepripažįsta bandymų patalpų viduje, – primena Geiras Andresenas. Tačiau jie gali būti atitinkamai sertifikuoti ateityje. Todėl ISO bandymų trasa „Volvo Trucks“ aikštelėje yra labai svarbi mūsų atliekamam triukšmo vertinimo darbui. Patalpose sunku sukurti realias sąlygas, todėl mūsų teisinius reikalavimus atitinkančius bandymus atliekame lauke.“

Visame pasaulyje sunkvežimių keliamą triukšmą reglamentuoja griežti įstatymai. ES šalyse, taip pat kai kuriose kitose rinkose laikomasi ECE reglamentų, tačiau triukšmą reglamentuojantys teisės aktai skiriasi kiekvienoje rinkoje. Be to, reikia atsižvelgti į vietinius triukšmo lygio reikalavimus.

Darbo garso srityje sudėtingumą rodo gausus triukšmo ir vibracijos laboratorijoje esančios stebėjimo įrangos kiekis. Vienas iš išskirtinių naujų prietaisų – 3D akustinė kamera, kuri primena didelį diskotekos kamuolį ir kurioje įrengta daug mažų mikrofonų. Vaizdo kamera naudojama kaip garso šaltinio lokalizatorius. Ji fiksuoja kabinos viduje esančius garso šaltinius. Triukšmas apskaičiuojamas naudojant algoritmus ir sukuriamas garso lygio atvaizdas. Tam tikrų sričių aukštesnio triukšmo lygio šaltiniai atvaizde žymimi ryškios spalvos zonomis. Tokiu būdu komanda gali izoliuoti tam tikrus garso taškus ir skirti jiems laiko, siekdama sukurti norimą bendrą sunkvežimio garso atvaizdą.

Kartais, sumažinus triukšmo lygį tam tikroje transporto priemonės vietoje, netikėtai pasigirsta kitas pirmiau nepastebėtas garsas.

Būtina atsižvelgti ir į tai, kaip vairuotojai iš sunkvežimio skleidžiamų garsų gauna informaciją, ir tai yra dar vienas svarbus komandos darbo veiksnys.

„Kabinoje sunkvežimio darbas yra labiau girdimas nei matomas, – teigia Theresia Manns. Garsas perteikia informaciją, į kurią vairuotojas reaguoja. Be to, dažnai žmonės iš tikrųjų nepastebi nepatogaus triukšmo tol, kol jis nedingsta.“

Norint išmatuoti bendrą sunkvežimių triukšmo lygį, susiduriama su įvairiais iššūkiais. „Kartais, sumažinus triukšmo lygį tam tikroje transporto priemonės vietoje, netikėtai pasigirsta kitas pirmiau nepastebėtas garsas, – toliau aiškina Geiras Andresenas. Mes dirbame su sunkvežimiu kaip visuma. Pavyzdžiui, kartais triukšmas patenka į kabinos vidų visai iš kitų šaltinių. Todėl garso izoliacija ir struktūriniai patobulinimai yra labai svarbios užduotys.“

 

Siekiant optimizuoti triukšmo dažnį, atkreiptas dėmesys į kabinos viduje girdimo triukšmo poveikį saugumui.

„Vairuotojai pavargsta nuo žemo dažnio triukšmo, – pasakoja Theresia Manns. Svarbiausia nepastebėti nemalonaus triukšmo ir girdėti tik geros kokybės garsą. Siekiame sukurti tokią aplinką, kurioje vairuotojas galėtų praleisti daug laiko ir nepajusti neigiamo monotoniško triukšmo poveikio, net jei garso lygis yra žemas.“

Tam tikro sunkvežimio keliamo garso izoliavimas gali tapti varginančiu darbu laboratorijoje dirbantiems bandymų inžinieriams. „Kapsulinis sunkvežimis“ – tai daug laiko užtrunkantis procesas, kai transporto priemonė yra visiškai izoliuojama, siekiant atskleisti konkretų triukšmo šaltinį, kurį ketinama išsamiai ištirti. Taip pat naudojami mažiau laiko reikalaujantys metodai tiek bandymų kameroje, tiek bandymų trasoje. 

Svarbiausia nepastebėti nemalonaus triukšmo ir girdėti tik geros kokybės garsą.

„Daugiausia laiko praleidžiame atlikdami bandymus lauke, kai oro sąlygos yra palankios, – sako Torbjörnas Ågrenas. Tam reikia labai daug ruoštis. Prieš priimant naujus teisės aktus, toks laikotarpis taip pat yra labai aktyvus, kaip ir įgyvendinant konkretų projektą.“

Atsisveikiname su komanda, jos nariai ruošiasi vėl kibti į darbą paruošdami 3D akustinę kamerą ir atlikti daugiau bandymų. Torbjörnas Ågrenas apibendrina, kad komandos darbas – tai siekis surasti tinkamą pusiausvyrą, tiek tikrąja žodžio prasme, tiek metaforiškai.

„Ieškome pokyčių, kurie būtų naudingi gerinant vairavimo patirtį. Tai tarsi tobulėti su kiekvienu žingsniu. Baigiantis dienai norime, kad sunkvežimis skleistų garsą kaip „Volvo“.“

 

Didžiausios įtakos turintys svarbiausi garso taškai

VARIKLIS:
sunkvežimio keliamas triukšmas, variklio garsai yra gyvybiškai svarbūs veiksniai, teikiantys informaciją vairuotojui.

PAVARŲ DĖŽĖ:
paleidus variklį, sunkvežimio pavarų dėžė kelia tam tikrą triukšmą, kurį svarbu suderinti su kitais transporto priemonės keliamais garsais.

ORO ĮLEIDIMAS:
oro įleidimo kanalas yra tiesioginis garso ryšys tarp variklio cilindrų ir aplinkos; jis perduoda vairuotojui informaciją apie variklio veikimo sąlygas.

KLIMATO KONTROLĖS SISTEMA:
sunkvežimio oro kondicionavimo sistema turi ne tik gerai veikti. Ji taip pat neturėtų kelti garso, kuris trikdytų vairuotoją.

PADANGOS:
prispaudimo jėga tarp kelio ir padangos sukuria triukšmą. Patyręs sunkvežimio vairuotojas pakitusį padangų keliamą triukšmą vertina kaip įspėjimą apie slidžias kelio sąlygas.

GALINĖ AŠIS:
didelis sukimo momentas perduodamas iš pavarų dėžės į padangas per galinės ašies transmisiją. Galinės ašies pavara turi būti optimizuota, kad nebūtų skleidžiama nereikalingo triukšmo.

Privalumai: gera garso aplinka yra labai svarbi

ATSIPALAIDAVIMAS NUO STRESO
Važiuojant ilgus nuotolius, vairuotojams labai svarbu jaustis patogiai, kad jie būtų atsipalaidavę kabinoje ir galėtų sutelkti dėmesį į kelią priešais juos.

IŠMANIOJI SĄVEIKA
Vairuotojas įsiklauso į įvairius garsus sunkvežimyje, ir tai jam suteikia informacijos apie transporto priemonės būklę. Vėliau ši informacija naudojama našumui pagerinti. Bendravimas su kitais asmenimis per multimedijos priemones taip pat yra svarbus, tam reikalinga gera garso kokybė.

KOKYBĖS POJŪTIS

Optimizuotas vidinis ir išorinis garsas yra svarbus įnašas į „Volvo“ kokybę. Garsas uždarant duris yra tinkamas pavyzdys, nes jis iš karto padeda nustatyti kokybę.