Trucks

„Volvo Trucks“ požiūris į automatizavimą

Naujoviškus darbus sunkvežimių automatizavimo srityje „Volvo“ pradėjo prieš daugiau nei dvidešimt metų. Daugybė naujų technologijų skatina pramonę judėti pirmyn, ir pagrindinis dėmesys visada skiriamas „Volvo“ klientų poreikiams. Susitikome su keletu Geteborge dirbančios „Volvo Trucks“ komandos atstovų, kurie atveria langą į jaudinančią automatizavimo galimybių ateitį.
Automatizavimo segmentai
Nuo kasybos ir atliekų surinkimo iki cukraus žaliavos nuėmimo ir sunkvežimių kolonų – automatizavimas atveria neregėtas galimybes.

Autonominio valdymo technologijos neabejotinai daugelį iš mūsų įkvepia svajoti apie ateitį. Tačiau pažangus mokslas daugelyje pramonės šakų jau taikomas praktikoje. Šiandien bendrovės susiduria su vis didėjančia konkurencija, todėl automatizavimas suteikia galimybę padidinti našumą, sumažinti energijos suvartojimą ir padidinti saugumą.

Daugiau kaip du dešimtmečius „Volvo Trucks“ yra šios automatizavimo evoliucijos priekyje. Automatizuotos „I-Shift“ pavarų dėžės rinkoje siūlomos nuo 2000 m. pradžios, o aktyviosios saugos sistemos, pavyzdžiui, įspėjimo apie susidūrimą sistema su avarinio stabdymo funkcija, per pastaruosius kelerius metus nustatė standartus ir sustiprino pramonės lyderio poziciją. Automatizacijai darant pažangą, neišvengiamu rezultatu tampa nauji sprendimai, paslaugos bei besikeičiantis verslo modelis. 

Šiuo metu „Volvo Trucks“ kuriamais automatizuotais sprendimais itin daug dėmesio skiria žmogui. Technologija gali dalyvauti pakeičiant žmogaus darbo savybes mašinos ypatybėmis, tačiau didžiausias dėmesys skiriamas klientų patirčiai. Našumo ir naujų koncepcijų viceprezidentas Mikaelis Karlssonas. „Kuriame naujo tipo automatizuotą sistemą, kuri palaipsniui įvedama vairavimo patirčiai papildyti. Tai pagrindinis didesnio našumo veiksnys. Dirbdami su sprendimo siekiančiais klientais mėginame suprasti jų problemas ir su jais bendradarbiaudami kažką sukurti.”

Mūsų darbas – tai vieta, kur susitinka technologija ir nauda klientui. Pirmiausia sužinome reikalavimus, kuriuos mūsų klientams iškelia jų klientai.

Itin svarbu klientą įtraukti į automatizavimo kūrimo procesą kuo anksčiau. „Volvo Trucks“ komandos dirba vykdydamos nedidelio masto eksperimentinius projektus, kurie nuolat yra įvairiuose įgyvendinimo etapuose. Šie eksperimentai padeda nustatyti, ar sprendimą galima įgyvendinti praktiškai, o idealiu atveju – jie išbandomi kelyje bendradarbiaujant su klientu, kuriam yra projektuojami. „Tokiu būdu greitai galime sužinoti, ar konkretus sprendimas padės klientui, – tęsia Mikaelis Karlssonas. – Tai programine įranga paremtas požiūris, kuris yra svarbi visų elementų sudėtinės vertės dalis. Dirbdami su nedidelio masto eksperimentais, mes taip pat naudojame „gumos juostos“ analogą, tarsi persikeldami į ateitį ir leisdami eksperimentams padėti siekti mūsų tikslo.” 

„Volvo Trucks“ automatizavimo strategija kuriama dviem etapais. Pirmiausia dirbama uždarose vietovėse, pavyzdžiui, kasyklose, privačiose teritorijose ir uostuose, ir tik vėliau – keliuose. „Manome, kad uždarose teritorijose aukštas automatizavimo lygis bus pasiektas anksčiau, kadangi tokioms vietoms yra būdinga nesudėtinga eismo organizavimo sistema, – sako klientų sprendimų ir naujų koncepcijų direktorius Sasko Cuklevas. – Kur kas sudėtingiau su automatizavimu susijusius projektus įgyvendinti bendrojo naudojimo keliuose. Dažnai uždaros teritorijos yra privačios, todėl čia netaikomi apribojimai – tai leidžia greičiau išbandyti sprendimus ir siekti jų tvarumo. – Uždarose teritorijose galime daug sužinoti ir šią informaciją pritaikyti bendrojo naudojimo keliuose.”

Eksperimentų, kurių trukmė yra nuo šešių iki aštuoniolikos mėnesių, privalumas yra tas, jog rezultatus galima greitai pamatyti ir įvertinti privalumus. Hayderas Wokilas yra autonominio ir automatizuoto vairavimo projektų direktorius. „Mūsų darbas – tai vieta, kur susitinka technologija ir nauda klientui. Pirmiausia sužinome reikalavimus, kuriuos mūsų klientams iškelia jų klientai. Dėmesį skiriame sprendimams, kurie visiems susijusiems asmenims gali supaprastinti sudėtingas, pasikartojančias ir laiką eikvojančias užduotis. Pavyzdžiui, automatizuotą technologiją galima pritaikyti terminaluose, kuriuose atliekama daug pakrovimo ir iškrovimo darbų, bei vietose, kuriose sunkvežimiai dažnai juda atbuline eiga. Tai padeda išvengti nedidelių nelaimingų atsitikimų, sumažina sunkvežimio apgadinimo riziką ir pagerina eksploatacinės parengties lygį.”

Bendraujant su suinteresuotomis šalimis tampa aišku, kad automatizavimo procese išlieka svarbus vairuotojo vaidmuo, tiek aktyvus, tiek ir pasyvus. „Visa tai skirta saugesniam ir lengvesniam vairuotojo darbui ir kliento verslui gerinti, – sako Sasko Cuklevas. – Brazilijoje dirbame su cukranendres auginančiu klientu. – Jie prarasdavo didelę dalį būsimo derliaus, nes darbuotojai važiuodavo per pasėlius. Naudodami autopilotą, vairuotojai gali važiuoti iš anksto nustatyta linija ir nesunaikinti cukranendrių. Dar viena sritis, į kurią atsižvelgėme, – važiavimo greičio optimizavimas. Vairuotojai sunaudoja pernelyg daug energijos važiuodami per greitai, o tada laukdami. Galime padėti sumažinti energijos sąnaudas, pateikdami rekomendacijas dėl tinkamo važiavimo greičio.”

Visa tai skirta saugesniam ir lengvesniam vairuotojo darbui ir kliento verslui gerinti.

Savavaldžių sunkvežimių koncepcija kai kuriems galbūt yra keista ir šiek tiek kelianti nerimą. Tačiau tokio tipo automatika jau naudojama uždarose teritorijose. „Volvo Trucks“ išbando autonominius sunkvežimius, kurie gali dirbti iškart po sprogdinimų kasyklose. Įprastomis aplinkybėmis, po sprogdinimų reikėtų gana ilgai laukti. Autonominė transporto priemonė pagerina našumą ir saugumą, lemia mažesnį jos dėvėjimąsi. Važiuodami greitkeliais, vienas su kitu sujungti sunkvežimiai gali taupyti energiją. Važiuojant paskui sunkvežimį-vedlį, sumažėja oro pasipriešinimas, kadangi sunkvežimiai gali važiuoti arti vienas kito kontroliuojamoje kolonoje. Kai kurios automatizuotos sistemos gali tapti kasdienybe greičiau nei kitos, tačiau daugelis jų turi daugybę galimų privalumų ir darbo aplinką daro saugesnę. 

Per pastaruosius metus „Volvo Trucks“ pristatė keletą aktyviosios saugos sistemų, kurios visos pagrįstos pažangia automatika. Naudodamos radarą ir vaizdo kamerą, įspėjimo apie susidūrimą sistema su avarinio stabdymo funkcija ir pagalbinė nukrypimo nuo važiuojamosios juostos įspėjimo sistema vairuotojui pateikia informacijos, papildančios jo elgseną, įspėjančios jį apie bet kokį gresiantį pavojų ir, galiausiai, padedančios išvengti nelaimingo atsitikimo. „Saugumas – automatizacijos pagrindas, – sako saugumo direktorius Carlas Johanas Almqvistas. „Mes nepamatysime autonomiškų transporto priemonių, jei nebus užtikrintas saugumas.“ Štai kodėl turime nuolat tobulinti mūsų saugumo sistemas. Svarbu pabrėžti tai, kad mūsų filosofija visada pagrįsta vairuotoju. Dirbame su esminiais elementais – matomumu, transporto priemonės valdymu, stabdžiais. Netgi kalbant apie automatizavimą, kuris nustato naujas taisykles, tie iššūkiai, su kuriais susiduriame, yra panašūs – vairuotojo dėmesio blaškymas. Ateityje mūsų sukurtos sistemos bus atnaujinamos geresniais jutikliais, patobulintomis programomis ir patobulintomis vaizdo kameromis. Iššūkis – gauti visą renkamą informaciją. ją dar geriau apdoroti ir pateikti vairuotojui.”

Verslo modelis gali pasikeisti dėl greitos automatizavimo technologijų pažangos. „Manome, kad, be įprastų produktų ir funkcijų, padidės paslaugų ir sprendimų pardavimai”, – sako Sasko Cuklevas. „Žinoma, mūsų dėmesio centre yra vairuotojas, tačiau galimybės, kurios atsiranda pasiūlant savavaldį transportą gabenimams iš vieno punkto į kitą, gali atverti naujų darbo būdų.”

Anot komandos, artimo ir atviro dialogo su klientais palaikymas – tai svarbus elementas, skatinantis automatizavimo pažangą. „Klientams patinka dalyvauti ir prisidėti prie ateities technologijų plėtojimo, – sako Hayderis Wokilas. – Atėjus paskutinių patobulinimų laikui, įtraukiame klientus, kad jie išsakytų savo nuomonę.“ Nesame ekspertai, nes tik klientas yra tikras savo srities ekspertas. Todėl kiekviename proceso etape svarbu gauti atsiliepimų, kad būtų galima kuo geriau suprasti kliento poreikius.”

 

Kartais pačios keisčiausios idėjos tampa realybe.

Geteborge atliekami automatizacijos projektai tęsia inovacijų tradiciją, dėl kurių „Volvo Trucks“ tapo pasauliniu pažangių sprendimų gamybos lyderiu. Hayderis Wokilas pripažįsta, kad šiai pozicijai pasiekti reikėjo laisvo mąstymo ir pragmatizmo. „Kartais įgyvendinamos pašėlusios idėjos. Tačiau viskas, ką darome, turi turėti tikslą. Viskas, ką pristatome rinkose ir skiriame vairuotojui, klientui ir plačiajai visuomenei, turi turėti prasmę.”

 

Bulideno kasykla, Švedija
Autonominiai „Volvo FMX“ sunkvežimiai bandomi Bulideno kasykloje atliekant įprastus darbus. Naudojant šiuos sunkvežimius didėja našumas ir gerėja saugumas, nes jie gali važiuoti iškart po kasykloje vykdomų sprogdinimų. Įprastai prieš pradedant gabenti uolienas reikia laukti. Tai visiško automatizavimo uždaroje zonoje, kai sunkvežimyje nėra vairuotojo, pavyzdys.

„Renova“ šiukšliavežis, Švedija
Šiukšliavežiams judant atbuline eiga apgyvendintose zonose, kyla nelaimingų atsitikimų pavojus. Kai naudojamas savavaldis sunkvežimis, reikia tik vieno vairuotojo. Sunkvežimis automatiškai važiuoja atbuline eiga, sekdamas nuo namų surenkantį šiukšliadėžes vairuotoją. Šis su Švedijos atliekų perdirbimo bendrove „Renova“ vykdomas tyrimo projektas padeda pagerinti našumą ir saugumą.

Cukranendrių nuėmimas, Brazilija
Puikus pavyzdys, kaip automatizavimo technologija gali padidinti pelną. Anksčiau sunkvežimiai sugadindavo itin daug Brazilijos cukranendrių augintojų derliaus. Savavaldis sunkvežimis važiuoja šalia kombaino. Vairuotojas greitėja ir stabdo, tačiau jam padeda automatinio vairavimo funkcija. Tokiu būdu išsaugoma daug derliaus.

Važiavimas kolona
Naudodami jungiamumą, kolonoje ar autotraukinyje važiuojantys sunkvežimiai gali vieni su kitais bendrauti. Galima kontroliuoti atstumą, greitį ir stabdymą. Iš paskos važiuojantys sunkvežimiai naudoja radarą ir vaizdo kamerą bei gauna informacijos iš priešais važiuojančių sunkvežimių. Šiandien važiavimas kolona vidutiniškai gali sutaupyti iki 10 proc. sunkvežimio degalų sąnaudų. Ateinantį dešimtmetį šis skaičius padidės iki 15 proc., kadangi sunkvežimiai važiuos vis arčiau vieni kitų. Be to, dėl mažesnių degalų sąnaudų sumažėja ir CO₂ emisijos kiekis, o sujungtiems sunkvežimiams dalijantis informacija pagerėja saugumas.