Trucks

Volvo Trucks
2022-10-10
Author
Volvo Trucks

Nuo konvejerių pradeda riedėti elektriniai sunkvežimiai

Rugsėjo 12-ąją „Volvo Trucks“ kompanijos metraščiuose atsirado naujas įrašas, savo istorine reikšme nedaug nusileidžiantis padarytam Švedijos karališkajame registracijos ir patentų biure beveik prieš šimtmetį. Tąkart guolius gaminanti bendrovė SKF, ieškodama ko nors aiškesnio ir lengviau artikuliuojamo nei „Svenska Kullagerfabriken“, pavartė lotynų kalbos žodynėlį ir bakstelėjo pirštu į „volvere“ – riedėti arba suktis. Taip gimė „Volvo“. Šį rudenį „Volvo Trucks“ fabrikas Geteborge tapo pirmasis pasaulyje pradedantis serijinę elektros energija varomų sunkiasvorių sunkvežimių gamybą.
 

Ypač daug dėmesio alternatyviai energetikai skiriantys švedai jau nuo 2019-ųjų serijiniu būdu surinkinėjo mažesniuosius „Volvo FL“ ir „Volvo FE Electric“, skirtus distribuciniams gabenimams, tačiau, suderinę visas svarbiausių bendrovės produktų – sunkiasvorių FH, FM ir FMX modelių – elektrinių versijų gamybą, sukūrė prielaidas gerokai toliau siekiančioms permainoms. Trys pastarieji sunkvežimių modeliai sudaro maždaug du trečdalius įmonės parduodamų produktų, o drauge tai yra vienas pagrindinių krovinių gabenimo sausumos keliais įrankių.

Remiantis Eurostato ataskaita „Krovinių vežimas keliais pagal atstumą“ (2018), net 45 % visų Europos keliais gabenamų krovinių vežami mažesniu nei 300 km atstumu. Tai reiškia, jog „Volvo Trucks“ elektra varomų transporto priemonių pasiūla šiuo metu galėtų patenkinti beveik pusę viso prekių gabenimo Europoje poreikio. Tačiau tai nėra tiesiog gražiai skambanti deklaracija. Civilizuotame pasaulyje socialiai atsakingos įmonės iš tiesų taip sparčiai, kaip tik leidžia infrastruktūra, keičia tradicinius vilkikus į aplinkai kur kas draugiškesnes transporto priemones, todėl elektrinių sunkvežimių paklausa auga kaip ant mielių. Net ir pragmatiškų nuostatų besilaikančios bendrovės yra spaudžiamos keistis, nes vis daugiau miestų įveda griežtesnius apribojimus teršiančioms transporto priemonėms su vidaus degimo varikliais, kai tiesiog neįmanoma įvažiuoti į senamiesčius ar tankiai apgyvendintas vietoves.

„Kad ir kaip būtų, „Volvo Trucks“, pasiūliusi šešis elektrinių sunkvežimių modelius (tai yra plačiausia elektros energija varomo sunkiasvorio transporto pasiūla rinkoje), yra visiškai pasiruošusi padėti savo klientams spręsti jiems svarbius verslo iššūkius ir siekti užsibrėžtų tvarumo tikslų. Tačiau labai svarbu atkreipti dėmesį į keletą kertinių dalykų, daugiausia susijusių su dabartinėmis elektromobilių technologijomis bei įkrovimo infrastruktūra. Elektriniai sunkvežimiai yra kur kas patrauklesni ne tarptautiniais maršrutais dirbantiems krovinių vežėjams, o gamybininkams, logistikos centrams ar prekybininkams, kuriems reikia prekes iš sandėlių pristatyti į parduotuves. Pirmaisiais tokios technikos pirkėjais tapo didžiausi gamintojai bei logistikos bendrovės, o susidomėjimas auga tarp daugelio vežėjų, kurie atidžiai seka transporto pasaulio evoliuciją ir savo veikla siekia paversti žemę geresne vieta gyventi“, – sako Marius Beniulis, „Volvo Trucks“ elektromobilumo ekspertas Lietuvoje.
 

Visas sprendimų spektras

Kita vertus, net patys uoliausi transporto elektrifikacijos entuziastai pabrėžia, kad dar gana ilgą laiką savo veiklos nišas turės ir įprastiniai sunkvežimiai. „Volvo Trucks“ siekia iki 2030-ųjų perpus sumažinti savo gaminamo krovininio transporto CO2 emisijas, tačiau visi puikiai supranta, kad kur nors vidury Australijos dykviečių (750 kW stotelė EV sunkvežimiams yra iššūkis tiek Lietuvoje, tiek bet kurioje kitoje Europos šalyje) reikiamos galios elektromobilių įkrovimo stotelių nepastatysi. Tai reiškia, kad vidaus degimo varikliai išliks bent jau iki 2050-ųjų, tik greičiausiai jie naudos sintetinį, o ne iškastinį kurą. Šviesi ateitis ir didelė tarptautinio krovinio pervežimo rinkos dalis žadama vandeniliui, tačiau šioje srityje dar tik laukiama proveržio.

„Serijinė elektros energija varomų sunkiasvorių sunkvežimių gamybos pradžia žymi tam tikrą tarpinį finišą ir faktą, kad „Volvo Truck“ yra šių pramonės šakos pokyčių priešakyje ir siūlo plačią transporto gamą: nuo specialios paskirties mažųjų EV darbininkų, pritaikytų prekėms vežioti ar atliekoms surinkti miestuose, regioniniams gabenimams ar darbams statybų aikštelėse skirtų sunkiasvorių iki paties didžiausio kalibro priekabas tempti galinčių vilkikų. Nuo 12 iki 44 tonų bendrosios masės“, – konstatuoja Marius Beniulis.
 

Akistata su realybe

Pasakodamas apie verslus, jau įdarbinusius elektrinius sunkvežimius, elektrinio transporto ekspertas atkreipia dėmesį, kad klasikinis ir racionaliausias jų panaudojimas: gaminių, komplektuojančių detalių ar komponentų pristatymas į surinkimo linijas, judėjimas tarp sandėlių ir logistikos centrų, kai jie vienas nuo kito nutolę maždaug 80–150 kilometrų. Kadangi „Volvo Trucks“ elektrinių modelių viena įkrova įveikiamas atstumas siekia iki 300 kilometrų, apčiuopiamas efektas pastebimas jau pačią pirmą dieną, kai tik pristatomi užsakovui.

Klasikinis racionalaus sprendimo pavyzdys yra „Volvo Trucks“ bendradarbiavimo sutartis su „IKEA Industry“ ir logistikos įmone „Raben Group“. Baldų gamintojas pradeda naudoti elektrinius „Volvo FM“ sunkvežimius savo produkcijai gabenti tarp dviejų gamyklų Lenkijoje. Per bandomąjį projektą sukaupta patirtis vėliau bus pritaikyta didesnio masto transporto operacijoms elektrifikuoti. Beje, IKEA per metus užsako daugiau nei du milijonus pervežimo operacijų visame pasaulyje, todėl įmonei siekiant savo strateginio klimato tikslo – šiltnamio efektą sukeliančių išmetamų dujų kiekį vienai transporto operacijai sumažinti 70 % (palyginti su 2017 m. duomenimis), jų produktus gabenančių sunkiasvorių transporto priemonių elektrifikavimas yra išskirtinai svarbus.

Kaip ir su vidaus degimo variklius turinčių vilkikų degalų sąnaudomis, taip ir su elektros pavara – daug kas priklauso nuo reljefo, eismo intensyvumo, krovinio pobūdžio, vairuotojo meistriškumo ir įpročių ar netgi vyraujančių vėjo krypčių. Todėl svarbu įvertinti absoliučiai visus aspektus ir tik juos gerai išanalizavus priimti sprendimą investuoti į elektrinį sunkvežimį. Turime kompetencijas ir įrankius, kurie padeda įvertinti visus elektrinio sunkvežimio eksploatacijos parametrus specifinėms klientų veikloms. Mūsų, kaip „Volvo Trucks“ atstovų, pareiga yra užtikrinti, kad kelias link parkų elektrifikacijos būtų sklandus, konkurencingas ir tvarus.

Beje, didžiuosius „Volvo Truck“ elektrinius sunkvežimius jau spėjo išbandyti ne vienas potencialus pirkėjas iš Lietuvos. Pasakodami savo įspūdžius jie atviravo, esą įsigiję tokią techniką drauge gaus ir naują „bėdą“ – joks vairuotojas nebenorės lipti į analogo su vidaus degimo varikliu kabiną: akustinio komforto, valdymo lengvumo ir riedėjimo tolygumo prasme EV mašinos yra visa galva aukščiau. 

Vienas vairuotojas po bandomojo važiavimo juokavo tik dabar supratęs, kad visą ligšiolinę karjerą dirbo tarsi po įjungtu gartraukiu – elektrinio sunkvežimio kabinoje nesigirdi jokio erzinančio jėgos agregatų keliamo triukšmo.

Svarbu ir tai, kad, palyginti su įprastu vilkiku, elektrinė versija sveria viso labo 2 tonas daugiau, t. y. naudingo krovinio gabenimo galimybės sumažėja nedaug, o gabenant didesnio tūrio prekes tai apskritai neturi jokios reikšmės.

„Distribucinius krovinius vežantys klientai paprastai ieško iki 16 tonų keliamosios galios technikos. Pagal konkrečius poreikius galima rinktis atitinkamą baterijų paketą: mažiausias 200 kWh dviejų baterijų blokų modelis, o didžiausias – šešių baterijų blokų 540 kWh. Variklio galia siekia nuo 177 iki 666 AG. Priklausomai nuo įkrovimo stotelės pamaitinti baterijas užtunka apie 2 val. iš DC šaltinio ir iki 11 val. iš AC šaltinio. T. y. jau dabar sukurti gana universalūs sprendimai“, – teigia Marius Beniulis.

Svarbu ir tai, kad elektrinių sunkvežimių kūrėjai jau išsklaidė abejones ir dėl senų baterijų panaudojimo. Jas bus galima perdirbti arba paversti energijos kaupikliais.

Serijinė sunkiasvorių „Volvo“ elektrinių sunkvežimių gamyba pradėta Tuvės gamykloje Geteborge, Švedijoje, o kitais metais įmonė juos gamins ir Gente, Belgijoje. „Volvo“ elektrinius sunkvežimius surenka tose pačiose konvejerių linijose kaip ir įprastas transporto priemones. Tai užtikrina didelį gamybos lankstumą bei našumą. Akumuliatorius tiekia naujoji „Volvo Trucks“ baterijų surinkimo gamykla Gente.

 

Straipsnis publikuotas žurnale „Investuok”, 2022 spalis, Nr. 10 (176).