Nors transporto pramonėje dominuoja vyrai, vis daugiau moterų renkasi sunkvežimių vairuotojos profesiją. Nauja apklausa atskleidžia moterų vairuotojų patirtį, iššūkius ir joms atsiveriančias galimybes.
Numatoma, kad pasaulinis kvalifikuotų sunkvežimių vairuotojų trūkumas, su kuriuo jau dabar susiduria daugelis vežėjų, iki 2028 m. dar labiau padidės. Vis dažniau manoma, kad į šią pramonę pritraukus daugiau moterų bus atrastas sprendimas, galintis padėti įveikti krizę. JAV sunkvežimių vairuotojų moterų skaičius nuo 2010 m. išaugo 88 %. Tačiau net ir ten dominuoja vyrai, o moterys sudaro tik 13,7 % vairuotojų. Kitose šalyse pažanga buvo mažesnė – Europoje moterys sudaro tik 4 % sunkvežimių vairuotojų.
Siekdami geriau suprasti, kas skatina moteris tapti sunkvežimių vairuotojomis, „Volvo Trucks“ neseniai atliko apklausą, kurioje dalyvavo 231 moteris iš dešimties Europos šalių.
„Jei norime sėkmingai įdarbinti ir išlaikyti moteris šioje pramonėje, turime daugiau žinoti apie jų patirtį ir vengti pasikliauti stereotipais ar daryti prielaidas“, – sako Delphine Maury, „Volvo Trucks“ rinkos analizės ekspertė.
Iš apklausos rezultatų matyti, kad daugelis vairuotojų moterų savo darbe pastebi daug teigiamų aspektų. 44% mano, kad sunkvežimio vairavimas yra naudingas jų psichinei sveikatai. Du trečdaliai respondenčių teigia, kad jos gali likti šioje profesijoje visą savo karjerą ir rekomenduotų tai kitoms moterims. 75 % moterų mano, kad turi geras darbo sąlygas, o 91 % teigia, kad palaiko gerus santykius su kitais vairuotojais. Be to, 88 % respondenčių didžiuojasi, kad šioje profesijoje atstovauja moteris.
„Mane labai nustebino, kaip aistringai jos atlieka šį darbą“, – sako Delphine. „Daugelis moterų vairuotojų šioje srityje dirba ne iš būtinybės, ne dėl to, kad joms reikia darbo – jos pasirenka šią profesiją. Joms patinka vairuoti ir dirbti kelyje.“
Paklausus, kas joms patinka darbe, moterys dažniausiai nurodo šias priežastis: vairavimas (nurodė 83 % respondenčių), buvimas vienoms (53 %), keliavimas ir skirtingų regionų pažinimas (51 %), savarankiškumas (47 %) ir darbas ne biure (45 %). Paklaustos, kas joms labiausiai patinka dirbant, populiariausi atsakymai buvo vairavimo laikas (75 %), muzikos / tinklalaidžių /garsinių knygų klausymas (63 %), prekių pristatymas (43 %) ir pokalbiai su kitais sunkvežimių vairuotojais (41 %).
Nepaisant teigiamų aspektų, apklausa taip pat atskleidė kai kuriuos svarbius šios profesijos trūkumus. Daugelis respondenčių teigė, kad joms sunku rasti tualetus (63 %) ir dušus (57 %) sunkvežimių stotelėse, o 70 % susidūrė su švaros trūkumu tualetuose.
Paklaustos, kas joms nepatinka darbe, dažniausiai pasitaikantys veiksniai buvo pagarbos iš kitų eismo dalyvių ir vairuotojų stoka (70 proc.), pavojai ir nelaimingų atsitikimų rizika (53 proc.), griežti reglamentai (40 proc.). Ir nors daugelis mano, kad darbas teigiamas jų psichinei sveikatai, daugelis taip pat mano, kad tai daro neigiamą poveikį jų fizinei sveikatai (49 %) ir asmeniniam gyvenimui (43 %). 31 % moterų teigia, kad joms tenka susidurti su diskriminuojančiu elgesiu.
Apklausoje taip pat buvo pateikti klausimai apie sunkvežimio dizainą ir ergonomiką, taip pat saugumą kelyje ir sunkvežimių stovėjimo aikštelėse. Tačiau remiantis rezultatais galima spręsti, kad daugeliui vairuotojų moterų tai nėra reikšminga problema. Nors kai kurios ir imasi tam tikrų saugumo priemonių, pavyzdžiui, įrengia kameras ir durų užraktus, 70 % respondenčių teigia, kad jaučiasi saugios naktį miegodamos sunkvežimyje.
Daugelis sunkvežimių vairuotojų moterų nenori, kad su jomis būtų elgiamasi kaip nors ypatingai arba kad darbas būtų kaip nors joms pritaikytas – jos tiesiog nori būti laikomos įprastomis sunkvežimių vairuotojomis.
Atsižvelgdama į apklausos rezultatus, Delphine Maury mano, kad vieni iš svarbiausių veiksmų, kurių gali imtis transporto įmonės, yra užtikrinti saugius sunkvežimių sustojimus nakčiai, galimybę naudotis švariais tualetais keičiantis pamainoms ir sunkvežimiuose įdiegti apsaugos sistemas, pvz., kameras ir signalizaciją. Taip pat svarbu turėti lankstų darbo grafiką, kuris leistų vairuotojams pasiekti gerą darbo ir asmeninio gyvenimo pusiausvyrą.
„Tačiau svarbu pabrėžti, kad šios priemonės ne tik padės išlaikyti moteris vairuotojas – jos bus naudingos ir vyrams“, – sako Delphine. „Tiesą sakant, iš šios apklausos supratau, kad daugelis sunkvežimius vairuojančių moterų nenori, kad su jomis būtų elgiamasi kaip nors ypatingai arba kad darbas būtų kaip nors joms pritaikytas – jos tiesiog nori būti vertinamos kaip įprastos sunkvežimių vairuotojos ir kad su jomis būtų elgiamasi taip pat, kaip su kolegomis vyrais.“
22 metų Amanda Gren iš Tomelilla (Švedija) dirba sunkvežimio vairuotoja daugiau nei metus, o jos patirtis atitinka tyrimo rezultatus. Ji anksčiau dirbo mažmeninėje prekyboje, kol nusprendė pakeisti karjerą. Moteris norėjo gauti deramą daro užmokestį, bet nenorėjo grįžti dar 3–4 metus mokytis, todėl ją viliojo mintis tapti sunkvežimio vairuotoja. Ji netgi sugebėjo susirasti darbą vietinėje gabenimo įmonėje „Erikssons Åkeri“, prieš baigdama vairavimo kursus.
„Man patinka laisvė“, – sako ji. „Kai dirbau parduotuvėje, vadovas nuolat žiūrėdavo man per petį, pertraukas galėjau daryti tik tada, kai leisdavo. Bet dabar galiu dirbti taip, kaip noriu. Esu beveik pati sau viršininkė.“
Kai dirbau parduotuvėje, vadovas nuolat žiūrėdavo man per petį, pertraukas galėjau daryti tik tada, kai leisdavo. Bet dabar galiu dirbti taip, kaip noriu. Esu beveik pati sau viršininkė.
Iš patirties jį žino, kad kai kurie vyresni vyrai, pamatę ją už vairo, kraipo galvą, tačiau dauguma šioje pramonėje dirbančių žmonių priima ją tokią, kokia yra. „Pagrindinis skirtumas yra tas, kad jums, kaip moteriai, siūloma daug pagalbos, net jei to nenorite. Žmonės tiesiog mano, kad jums to reikia, o tai gali erzinti.“
Jei norite sužinoti daugiau apie tai, ką reiškia būti moterimi, dirbančia sunkvežimių pramonėje, galite paskaityti apie sunkvežimio vairuotoją ir transporto operatorę Iwoną Blecharzyk iš Lenkijos, taip pat pažiūrėti vaizdo įrašus, kuriuose užfiksuota jos kelionė „Volvo Trucking Adventure“ Skandinavijoje.