Intensyvus sezonas miškavežių vairuotojams šiaurės Švedijoje prasideda įšalus žemei. Gali būti labai šalta, dažnai daugiau nei –30 °C, tačiau ant sušalusio paviršiaus vairuotojams lengviau manevruoti miško keliais. Pavasarį ir rudenį tenka įveikti daugiau iššūkių. Dėl lietaus ir tirpstančio sniego 24 metrų miškavežiu sunku manevruoti.
„Oro sąlygos yra didžiausias mūsų iššūkis. Dažnai važiuojame siaurais keliais, vietovėmis, kur sunku manevruoti, kai miške daug vandens“, – sako Jonas Lundmarkas, kuris ką tik pakrovė miškavežį.
Visiškai pakrautas sunkvežimis sveria 64 tonas, todėl nesunku numanyti, kad mėginant pajudėti su tokiu sunkiu kroviniu viduryje gūdaus Švedijos miško gali kilti problemų. Jonas įlipa į kabiną ir įjungia naujosios „Volvo Trucks“ pavarų dėžės „I-Shift“ su pažemintomis pavaromis žemiausią pavarą. Tereikia lengvai paspausti akceleratoriaus pedalą, ir sunkvežimis pradeda lėtai judėti į priekį.
„Naujoji „I-Shift“ suteikia galimybę naudoti dvi pažemintas pavaras, kas itin pravartu, prireikus pajudėti su sunkiu kroviniu sudėtingomis sąlygomis“, – sako Jonas.
Naujoji „I-Shift“ suteikia galimybę naudoti dvi pažemintas pavaras, kas neįtikėtinai naudinga, prireikus pajudėti su sunkiu kroviniu sudėtingomis sąlygomis.
Jis yra vienas iš vairuotojų, dalyvaujančių eksploataciniuose bandymuose, kurie pastaruosius 18 mėnesių bandė naująją pavarų dėžę.
„Naudodami šią pavarų dėžę nuvažiavome 250 000 km, ir ji puikiai veikė.“
Naudojant žemiausią iš dviejų pažemintų pavarų perjungimo santykis yra 32:1 – tai dukart lėčiau nei standartinėje „I-Shift“. Be to, Jono pavarų dėžėje yra dvi atbulinės eigos pavaros su 37:1 pavarų perdavimo santykiu, naudojant žemiausią atbulinės eigos pavarą.
Kai kuriais atvejais, kai kelio sąlygos yra prastos arba važiuojama sudėtinga vietove, pajaučiu abiejų atbulinės eigos pavarų privalumus. Jos leidžia man judėti atbuline eiga su sunkiu kroviniu taip, kaip anksčiau nebuvo įmanoma“, – sako Jonas.
Neretai Jonui tenka pakrauti medieną, kai sunkvežimis stovi miško kelio įkalnėje. Anksčiau, kai Jonas vairuodavo sunkvežimį su standartine „I-Shift“, kad galėtų pajudėti, jis turėdavo naudoti pavarų dėžės staigaus starto funkciją.
„Vienintelis būdas pradėti judėti transporto priemone ant stataus nuolydžio ar netolygaus paviršiaus – galingai pajudėti. Tai reiškia, kad iš pradžių sukeliu gana aukštus variklio sūkius ir priverstinai atleidžiu sankabą. Tai veikia, tačiau taip dėvisi jėgos agregatai, dėl prasisukančių ratų yra tikimybė įstrigti. Su naująja pavarų dėže tereikia pasirinkti tinkamą pavarą ir švelniai pajudėti iš vietos. Tai padeda iki minimumo sumažinti jėgos agregatų dėvėjimąsi“, – paaiškina Jonas.
Naujosios pavarų dėžės eksploataciniuose bandymuose buvo naudojama daugiau nei 40 transporto priemonių iš viso pasaulio – nuo gūdžių Švedijos miškų iki aukštųjų Andų Pietų Amerikoje. Bandymų inžinierius Niklas Öbergas yra dėkingas už galimybę dirbti su bandymuose dalyvaujančiais vairuotojais.
„Realybėje susiduriama su žymiai sunkesniais iššūkiais, nei galime imituoti mūsų bandymų laboratorijoje, o vairuotojų, tokių kaip Jonas, atsiliepimai yra neįtikėtinai svarbūs. Jie kasdien dirba sudėtingomis sąlygomis ir žino, kokios sunkvežimio funkcijos svarbios, norint efektyviai atlikti darbą.“
Realybėje susiduriama su žymiai sunkesniais iššūkiais, nei galime imituoti mūsų bandymų laboratorijoje, o vairuotojų, tokių kaip Jonas, atsiliepimai yra neįtikėtinai svarbūs.
Niklas Öbergas yra vienas iš 100 žmonių, prisidėjusių kuriant naująją pavarų dėžę. Jis teigia, kad naujosios pavarų dėžės veikimo principas yra elementarus. Sumontavus papildomą pavarų redukcijos komplektą už pavarų dėžės sankabos korpuso, dėžę galima komplektuoti su viena ar dvejomis papildomomis pažemintomis priekinės ir atbulinės eigos pavaromis.
„Mes taip pat patobulinome tarpinio veleno stabdį, kuris perjungiant pavaras stabdo tarpinį veleną ir leidžia lengviau manevruoti vežant sunkius krovinius stačiose nuokalnėse“, – paaiškina Niklas Öbergas.
Naujojoje pavarų dėžėje buvo sustiprinti keli komponentai, įskaitant krumpliaračius, sukabinimo movas ir sinchronizavimo įtaisus, kad būtų galima dirbti sudėtingomis vietovės sąlygomis. Itin didelės bendrosios masės sąstatuose taip pat bus įtaisyti sustiprinti kardaniniai velenai, perduodantys didesnį sukimo momentą.
„Turime padidinti kardaninio veleno sukimo momentą, kad būtų lengviau pajudėti iš vietos, kai kartu su „greitesniu“ transmisijos perdavimo santykiu didėja bendroji sąstato masė“, – sako Niklas Öbergas. „Todėl sunkvežimiai, kurių bendroji masė siekia 65 tonas, turės sustiprintą kardaninį veleną, kad galėtų pasiekti 33 000 Nm sukimo momentą lyginant su standartiniu 28 000 Nm.“
Žemiausia pažeminta pavara perduoda tiek galios, jog leidžia lygiame kelyje pajudėti iš vietos iki 325 tonų bendrosios masės sąstatui – tai unikali sunkiasvorių sunkvežimių automatizuotos pavarų dėžės savybė.
„Kuo sunkesnis krovinys ir kuo prastesnis kelio paviršius arba kraštovaizdis, tuo didesnė sunkvežimio su „I-Shift“ ir pažemintomis pavaromis nauda vairuotojui. „Vairuotojas gali gabenti sunkų krovinį nesijaudindamas, kad pateks į situacijas, kurios gali lemti brangias prastovas“, – teigia „Volvo Trucks“ FM ir FMX modelių vadovas Peteris Hardinas.
Kuo sunkesnis krovinys ir kuo prastesnis kelio paviršius arba kraštovaizdis, tuo didesnė sunkvežimio su „I-Shift“ ir pažemintomis pavaromis nauda vairuotojui.
Naujoji pavarų dėžė gali būti dviejų tipų – su tiesiogine arba greitinančiąja aukščiausia pavara, skirta „Volvo FM“, „Volvo FMX“, „Volvo FH“ ir „Volvo FH16“ modeliams su 13 ir 16 litrų varikliais. Tai reiškia, kad pavarų dėžę galima naudoti įvairiuose transporto segmentuose.
Pavarų dėžė puikiai tinka didelio tikslumo reikalaujantiems darbams, kadangi pažemintos pavaros suteikia galimybę važiuoti itin lėtai, pavyzdžiui, atliekant statybų ar techninės priežiūros užduotis.
„Naudodamas šią pavarų dėžę, sunkvežimio vairuotojas gali važiuoti 0,5–2 km/val. greičiu. Atliekant tokias užduotis galimybė važiuoti lėtai daug reiškia, kadangi galima važiuoti žymiai tiksliau ir našiau atlikti darbą. Be to, „I-Shift“ su pažemintomis pavaromis leidžia judėti atbuline eiga itin lėtai – tai didžiulis privalumas, kai manevrai atbuline eiga turi būti atlikti neįtikėtinai tiksliai“, – sako Peteris Hardinas.
Mažoms transporto įmonėms ir gabenančioms krovinius sudėtingais maršrutais „I-Shift“ su pažemintomis pavaromis užtikrina didesnį lankstumą ir veiklos operacijų efektyvumą.
„Kadangi pažemintos pavaros leidžia didelės bendrosios masės sąstatams lengvai pajudėti sudėtingose situacijose, dabar galima pasirinkti tokį galinės ašies perdavimo santykį, kuris sumažins variklio sūkius judant įprastu greičiu ir užtikrins mažesnes degalų sąnaudas. Tai didelis privalumas transporto įmonėms“, – papildo Peteris Hardinas.
Kabinoje Jonas Lundmarkas už vairo jaučiasi saugus. Siauras miško kelias liko užnugaryje ir jis netrukus išvažiuos į keliuką, vedantį link lentpjūvės, kurioje turės iškrauti krovinį. Jonas kartu su tėvu vadovauja transporto bendrovei, kurioje dirba dar vienas vairuotojas. Jie nuvažiuoja 4 000 km per savaitę.
„Mes, miškavežių vairuotojai, dažnai patenkame į situacijas, su kuriomis susidoroti prireikia nemažai pastangų. Todėl džiaugiamės visais mūsų darbą palengvinančiais sprendimais. Naujoji pavarų dėžė užtikrina didesnį saugumo pojūtį ir kontrolę, kadangi žinome, kad galėsime lengvai pajudėti.
„Pažemintas pavaras turinčiose I-Shift“ dėžėse didelis pavaros perdavimo santykis tapo galimas standartinėje „I-Shift“ įtaisius naująjį pavarų redukcijos komplektą.
Papildomas pavarų redukcijos komplektas
Papildomas pavarų redukcijos komplektas yra sumontuotas už pavarų dėžės sankabos korpuso, jį sudaro du papildomi krumpliaračiai – vienas ant pirminio veleno ir vienas ant antrinio veleno. Papildomas pavarų redukcijos komplektas leidžia pavarų dėžei pasiekti perdavimo santykį, kuris beveik dukart didesnis už standartinės „I-Shift“.
Patobulinta pavarų dėžė
Norint padaryti daugiau vietos papildomam pavarų redukcijos komplektui, ši pavarų dėžė gaminama 12 cm ilgesnė nei standartinė „I-Shift“. Daugybė naujų komponentų, tokie kaip krumpliaračiai, sujungimo movos ir daliklių sinchronizavimo įtaisai, gaminami iš itin tvirtų medžiagų.
Pavaros perdavimo santykis
Pavaros perdavimo santykis – tai pirminio ir galinio velenų pavarų dėžėje greičio skirtumas. Įjungus aukščiausią pavarą, pavaros perdavimo santykis tiesioginės aukščiausios pavaros dėžėje yra 1:1, t. y. velenai sukasi vienodu greičiu. „I-Shift“ dėžėje su pažemintomis pavaromis įjungus žemiausią pavarą, išvesties velenas sukasi 32 kartus lėčiau už variklio alkūninį veleną – pavaros perdavimo santykis 32:1.