Baterijos – kiek iš tiesų tinkamos ekologijos požiūriu?

Elektrinės transporto priemonės yra tylesnės, efektyviau vartoja energiją ir yra švaresnės nei iškastiniu kuru varomos pirmtakės. Tačiau nežiūrint į tai kyla keli klausimai dėl jų baterijų. Vertinant bendrąjį vaizdą, kiek ekologiškai tinkamos ir tvarios ličio jonų baterijos? „Volvo Trucks“ aplinkos ir inovacijų direktorius Larsas Mårtenssonas aptaria privalumus ir trūkumus.
Larsas Mårtenssonas, „Volvo Trucks“

„Volvo Trucks“ aplinkosaugos ir inovacijų direktorius Larsas Mårtenssonas.

Vienas svarbus ličio jonų baterijų komponentas – kobaltas, kuris daugiausia tiekiamas iš Kongo. „Amnesty International“ pranešė apie vaikų darbą ir žmogaus teisių nusikaltimus toje šalyje. Ko imatės, norėdami užtikrinti, kad baterijoms naudojamos žaliavos būtų išgautos atsakingai?

„Be abejonių nepatvirtiname jokių medžiagų gaminiams, jei jos buvo iškastos ar pagamintos nepriimtinu būdu – tai aiškiai nurodyta mūsų elgesio kodekse. Dirbame su įvairiais savo tiekėjais, kad išsiaiškintume žaliavų kilmę. Šiems veiksmams paskatinti „Volvo Group“ su įvairiais automobilių gamintojais įsteigė organizaciją „Drive Sustainability“, kuri dėmesį skiria darbo sąlygoms ir poveikiui aplinkai tikrinti ir tobulinti žaliavų tiekimo grandinėse. Vis dar reikia išspręsti daugybę problemų, tačiau mūsų taikomos priemonės yra svarbūs žingsniai.“ 

Kiek baterijos naudingos klimato požiūriu? Ar kyla pavojus, kad didelės energijos sąnaudos gamybos metu užgožia privalumus aplinkai, kuriuos siūlo varomoji jėga eksploatuojant transporto priemonę?

„Žinoma, gaminant baterijas suvartojama daug energijos, tačiau kalbant apie gyvavimo ciklą nelieka abejonių, kad sunkiasvorės elektrinės komercinės transporto priemonės itin naudingos energijos ir klimato požiūriu. Visų pirma taip yra todėl, kad elektriniai varikliai vartoja energiją žymiai efektyviau už degimo variklius. Todėl kuo daugiau kilometrų nuvažiuojate sunkvežimio eksploatavimo laikotarpiu, tuo skirtumas didesnis – elektra varomo sunkvežimio naudai.“ 

Ar išties pateisinama važiuoti elektra, jei baterijoms pagaminti ir įkrauti naudojama energija gaunama iš neatsinaujinančių energijos šaltinių, pavyzdžiui, anglies?

„Žinoma, kad optimalu kiekviename etape naudoti atsinaujinančią energiją. Jei elektra gaminama iš iškastinių degalų, nauda aplinkai sumažėja. Tačiau dėl elektrinio variklio didelio efektyvumo vis tiek naudinga rinktis elektrą, o ne iškastinį dyzeliną. Bet, pavyzdžiui, palyginti biodujomis varomą sunkvežimį su elektriniu, kuris energiją gauna iš anglį deginančių maitinimo stotelių, rezultatas nėra vienodai aiškus.“

Ką darysite su visomis baterijomis, kai pasibaigs jų eksploatavimo laikas? Ar jas galima tinkamai perdirbti, ar jos tiesiog taps nauja ekologine problema?

„Be abejonės, rimtai vertiname savo gamintojo atsakomybę. Šiuo metu dalyvaujame keliuose projektuose, skirtuose patikrinti, kaip sunkiasvorių elektrinių komercinių transporto priemonių baterijoms galima suteikti antrą galimybę ir jas naudoti dar kartą, pavyzdžiui, energijai saugoti. O pasibaigus mūsų sunkvežimiuose naudojamų baterijų eksploatavimo laikui, mes užtikrinsime, kad jos būtų tvarkomos tinkamai.“ 

Susiję straipsniai