Trucks

Perėjimas prie elektros paprastais žodžiais

Elektra varomi sunkvežimiai yra daugiau nei akumuliatoriai ir įkrovimo stotelės – juos eksploatuojant gerinamos vairuotojų darbo sąlygos, didėja transporto įmonių pelnas. Trys „Volvo Trucks“ specialistai padeda žengti į ateitį, pagrįstą elektra.
Volvo FE Electric.
„Volvo FL“ ir „FE Electric“ yra pirmosios elektra varomos „Volvo Trucks“ transporto priemonės, kurios patenkins daugumą miesto transporto paslaugų poreikių.

„Volvo Trucks“ paskelbus, kad pirmieji elektra varomi sunkvežimiai „Volvo FL“ ir „Volvo FE“ pasirengę išvažiuoti į kelius, rinka sureagavo nedelsdama.

„Skambino klientai sakydami: „Pagaliau! Jų jau laukėme!“ – sakė „Volvo Trucks“ elektromobilumo gaminių vadovė Anna Thordén. „Daugelis su mumis susisiekusių klientų ten, kur vykdo savo veiklą, susiduria su vis griežtesniais reikalavimais. Kiti elektra varomas transporto priemones įsigijo iš rinkos naujokų ir mano, kad jie teikia nepakankamą paramą. Vadinasi, jei kas atsitinka jų sunkvežimiui, viskuo rūpinasi patys“, – sakė ji.

„Daugelis su mumis susisiekusių klientų ten, kur vykdo savo veiklą, susiduria su vis griežtesniais reikalavimais.

Bendrovė „Volvo Trucks“, priešingai, rūpindamasi savo klientais, investuoja į kompleksinius elektra varomoms transporto priemonėms skirtus sprendimus.

Kol kas „Volvo Trucks“ elektra varomas transporto priemones gali pasiūlyti tik kaip bandomąjį variantą ribotam skaičiui kontrolinių klientų, tačiau per artimiausius kelerius metus gamybą planuojama padidinti. Pasak „Volvo Trucks“ strateginio planavimo vadovo Santosho Harakamanio, pagrindiniai veiksniai, kurie paspartins elektra varomų transporto priemonių atsiradimą pagrindinėje rinkoje, jau pradeda veikti, o perėjimas prie elektra varomų transporto priemonių bus daug greitesnis, nei prognozavo dauguma analitikų.

„Techniniai pokyčiai paprastai priklauso nuo trijų veiksnių: technologija turi būti perspektyvi verslo atžvilgiu, ji turi būti priimtina klientams ir techniškai brandi“. 

Vienas svarbus orientyras jau yra įgyvendintas. Daugelyje pasaulio šalių bendros išlygintos atsinaujinančiosios energijos sąnaudos jau prilygsta anglies sąnaudoms – dėl to bus daugiau investuojama į atsinaujinančiąją energiją. Apskaičiuota, kad iki 2040 m. pasaulinės investicijos į atsinaujinančių išteklių energiją viršys 70 proc. Tuo tarpu staigus akumuliatorių kainų sumažėjimas pranoko analitikų lūkesčius.


Kitas svarbus pokytis yra tai, kad mokslinių tyrimų organizacija „Bloomberg New Energy Finance“ labai pakeitė savo akumuliatorių kainų prognozę, kada elektra varomų automobilių kaina susilygins su iškastiniu kuru varomų automobilių kaina. Sunkvežimių savininkai gali būti tikri, kad dėl tokio staigaus akumuliatorių kainų kitimo visų tiesioginių ir netiesioginių elektra varomų sunkvežimių eksploatavimo sąnaudų santykis lūžio tašką pasieks greičiau nei tikėtasi. Akumuliatorių tankis turėtų gerokai padidėti, taigi didės ir transporto priemonių rida.

Be to, daugelis šalių jau yra įsipareigojusios laikytis perėjimą prie elektra varomų transporto priemonių paspartinsiančių reikalavimų, įskaitant daugiau kaip dešimties šalių įsipareigojimą iki 2030 m. uždrausti iškastinį kurą. „Griežtesni išmetamųjų teršalų ir degalų naudojimo reglamentai jau dabar daro didelį spaudimą pramonei atsisakyti dyzelinių variklių. Naujausi pagrindinių transporto priemonių gamintojų pranešimai apie investicijas ir elektra varomų transporto priemonių pristatymas yra aiškus požymis, kad pokyčiai jau vyksta“, – sakė Santoshas Harakamanis.

Technologija turi būti perspektyvi verslo atžvilgiu, ji turi būti priimtina klientams ir techniškai brandi.

Atsižvelgiant į šiuos veiksnius, daugiau kaip 30 proc. automobilių bus varomi elektra ir daugiau kaip 50 proc. parduodamų naujų automobilių galėtų būti varomi elektra iki 2030 m. Nors, palyginti su lengvaisiais automobiliais, komercinių sunkvežimių elektrifikavimas vis dar yra ankstyvos stadijos, Santoshas Harakamanis tikisi, kad elektrifikavimas transporto sektoriuje įgys pagreitį.

Be to, elektrifikavimas gali žymiai sumažinti transporto anglies pėdsaką. Šiandien keturių megavatų vėjo jėgainė pagamina pakankamai energijos, kad būtų galima eksploatuoti 200 „Volvo FE“ sunkvežimių, o tai reiškia, kad išmetamas šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekis gali būti sumažintas 10 000 tonų CO2 per metus.

Kai tiek daug veiksnių prognozuoja elektra grindžiamą ateitį, bendrovė „Volvo Trucks“ yra pasiryžusi kurti elektra varomas transporto priemones, kurias kartu su savo dyzelinėmis transporto priemonėmis pristatys kiekvienoje rinkoje ir kiekviename rinkos segmente. Kurdama elektra varomus sunkvežimius, bendrovė „Volvo Trucks“ pasinaudojo tai pačiai grupei priklausančios bendrovės „Volvo Buses“ patirtimi – ji jau nuo 2010 m. eksploatuoja aukštos įtampos hibridus, o nuo 2015 m. – greito įkrovimo tik elektra varomus autobusus. Kadangi naudojami per daugelį metų reguliariame transporto eisme išbandyti komponentai, „Volvo Trucks“ klientai gali būti tikri, kad siūlomi sprendimai yra optimalūs ir saugūs. 

Sunkvežimių savininkams perėjimas prie elektra varomų transporto priemonių – tai ne tik geriausio techninio varianto ir paslaugų įsigijimas. Tai reiškia, jog jie supranta, kokį poveikį elektra varomi sunkvežimiai turės jų verslui, ir kad jų laukiantys pokalbiai su sunkvežimių pardavėju bus kitokie.

„Kalbant apie elektra varomus sunkvežimius, nebelieka įprastinių klientų klausimų apie arklio galią ar variklio darbinį tūrį. Vietoj to, kad klientui galėtumėme pasiūlyti geriausią sprendimą, svarbu išsiaiškinti kliento vairuojamą maršrutą, paskirtį, krovinio svorį, sunkvežimio eksploatavimo oro sąlygas ir taip pat galimas įkrovimo alternatyvas. Po to jau galime rekomenduoti konkrečią transporto priemonę su optimalia rida ir akumuliatoriaus konfigūracija“, – sakė Anna Thordén. 

Ji pastebėjo, kad kalbant apie elektra varomus sunkvežimius, didžiausią susirūpinimą klientams kelia nuvažiuojama rida ir įkrovimo stočių prieinamumas, nors į šiuos veiksnius atsižvelgiama rekomenduojant sunkvežimį. Kad rida būtų dar patikimesnė, „Volvo Trucks“ kuria sudėtingas prognozines sistemas, kurios, atsižvelgusios į visus svarbiausius veiksnius, vairuotoją realiuoju laiku informuoja apie iki kito įkrovimo galimą nuvažiuoti atstumą. 

Neįmanoma pervertinti, kokį poveikį tai turi vairuotojams. Žmonės, pavairavę vieną iš mūsų elektra varomų sunkvežimių, grįžta šypsodamiesi.

Anna Thordén pabrėžia, kad elektra varomi sunkvežimiai suteikia daug privalumų sunkvežimių savininkams, įskaitant mažesnes degalų sąnaudas ir patobulintą prekės ženklą. Eksploatuojant šiuos sunkvežimius taip pat užtikrinamas vis griežtesnių reikalavimų laikymasis. Jei tylesnėmis transporto priemonėmis galima daugiau transportuoti naktį, tai reiškia, kad taip pat didinamas efektyvumas. 

„Volvo Trucks“ atsarginių dalių skyriuje dirbanti Carolina Grönstedt, kuri yra originalių dalių verslo plėtros vadovė, tikisi, kad elektra varomos transporto priemonės padidins vairuotojų įdarbinimą ir išlaikymą. Tai būtų labai naudinga pramonei, kurioje jaučiamas didelis vairuotojų trūkumas.

„Pavyzdžiui, mūsų testų rezultatai rodo, kad sunkvežimio „Volvo FL Electric“ keliamo triukšmo lygis yra 10 dB mažesnis nei įprastinio dyzelinio automobilio. Tai reiškia, kad girdimo garso lygis yra du kartus mažesnis“, – sakė ji. „Elektra varomi sunkvežimiai taip pat mažiau vibruoja, o vairuotojai, išlipę iš transporto priemonės, nebeturi galvoti apie išmetimo sistemą.“ 

Vairuotojams kylantis iššūkis yra tai, kad turi priprasti vairuoti iš akumuliatoriaus maitinamą sunkvežimį, nes nerimą gali kelti nuvažiuojama rida ir įkrovimo klausimas. Nepaisant šio pasikeitimo, testuojančių vairuotojų reakcija buvo itin teigiama.

„Neįmanoma pervertinti, kokį poveikį tai turi vairuotojams. Žmonės, pavairavę vieną iš mūsų elektra varomų sunkvežimių, grįžta šypsodamiesi. Daugeliui tai netikėtas atradimas, o kitiems net prilygsta religiniam patyrimui“, – šypsodamasi kalbėjo Carolina Grönstedt.



Kai kurie pagrindiniai „Volvo“ elektra varomų sunkvežimių duomenys

  • Galimas nuvažiuoti atstumas: „Volvo FL Electric“ – iki 300 km; „Volvo FE Electric“ – iki 200 km.
  • 4 MW vėjo jėgainė pagamina pakankamai energijos, kad būtų galima eksploatuoti 200 elektra varomų sunkvežimių FE.
  • Arba vieną kartą apsisukus vėjo malūno rotoriui, sunkvežimis nuvažiuoja 1,5 kilometro.
  • Per metus sutaupoma 2 500 kubinių metrų degalų.
  • Išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekis per metus sumažinamas 10 000 tonų CO2 (jei akumuliatorius įkraunamas vėjo energija).
  • Pastaba: Elektra varomi sunkvežimiai 3–5 kartus efektyviau vartoja energiją nei lygiaverčiai dyzeliniai sunkvežimiai.