Trucks

Dieter De Waele
2023-09-11
Vairuotojo pasaulis
Author
Dieter De Waele
Driver Development Manager

Kaip pritraukti naujų vairuotojų ir spręsti jų trūkumą

Sunkvežimių vairuotojai yra labai paklausūs, jų transporto sektoriuje trūksta. Neseniai atliktas tyrimas rodo, kad nauji, ką tik mokymus baigę vairuotojai susiduria su kliūtimis ieškodami darbo, dažnai dėl ribotos profesinės patirties. Tai vyksta nepaisant to, kad vairuotojų trūkumas kelia didelį susirūpinimą. Kodėl taip yra ir ką gali padaryti vežėjai?

Naujų vairuotojų pritraukimas yra labai svarbus transporto sektoriui visame pasaulyje. 2022 m. atliktoje IRU metinėje vairuotojų apklausoje pabrėžiamas vairuotojų trūkumas visame pasaulyje. Tačiau tuo pačiu metu, remiantis 2021 m. atliktais vidiniais tyrimais anglų, vokiečių, prancūzų ir švedų kalbomis, 22 proc. vairuotojų įsidarbinimo galimybes vertina neigiamai.  Vienas naujas vairuotojas tai apibūdina taip:

„Nusprendžiau pakeisti karjeros kryptį ir dalyvavau mokymuose, manydamas, kad darbą rasti turėtų būti gana lengva, kai taip trūksta vairuotojų. Realybė mane šokiravo – registravausi agentūrose, siunčiau CV ir kreipiausi visur, kur galėjau, bet dažnai apskritai nesulaukiu atsakymo arba reikalaujama mažiausiai dvejų metų patirties.“

Transporto sektoriuje kylant kainoms ir siekiant sutrumpinti sunkvežimių pristatymo laiką, tai ypač veikia naujus ir potencialius vairuotojus. Vairuotojų mokymų programos vadovas Dieteris De Waele pabrėžia, kad nors visi pageidauja įgudusių vairuotojų, turinčių 10 metų patirtį, tačiau tai neatitinka tikrovės.

„Darbo skelbimuose lengva išgąsdinti potencialius darbuotojus. Daugiau dėmesio skirkite tam, ką jūs, kaip vežėjas, galite pasiūlyti vairuotojui, užuot sutelkę dėmesį į tai, ko norite iš jo. Priimdami darbuotojus užtikrinkite, kad vairuotojai jaustųsi saugūs ir būtų informuoti, tada pasiūlykite jiems patrauklią darbo aplinką. Taip pat būkite pasirengę investuoti į tinkamus mokymus, nes tai ilgainiui atsipirks“, – sako Dieteris.

Mokymai kaip būdas ugdyti saugiai vairuojančius ir lojalius vairuotojus

Tyrimai rodo*, kad praktika ir įmonės finansuojami mokymai yra populiarūs ir aktualūs naujiems vairuotojams, kai jie sprendžia, kas bus pirmasis jų darbdavys. Apmokėti kursai padaro mokymąsi ekonomiškai įmanomą ir leidžia lengviau patekti į sektorių, tačiau kai kurie išreiškė baimę ir nesaugumą dėl mokymų.

„Sudalyvavę kursuose galite gauti pažymėjimą, bet per juos praleidžiama nedaug laiko prie vairo ir jie ne visada paruoš jus realiam pasauliui ir protiniams bei fiziniams iššūkiams, su kuriais galite susidurti. Mokymasis iš patyrusio vairuotojo ir pokalbis su juo realiomis eismo ir darbo sąlygomis gali būti sprendimo dalis“, – sako Dieteris De Waele.

Tiesą sakant, dažniausia naujų vairuotojų (30 proc.) ieškoma tema buvo patarimai, įskaitant bendruosius klausimus apie pramonę ir sunkvežimio vairavimą. Net jei atlyginimas buvo svarbus veiksnys (11 proc. tam teikė pirmenybę), mokymai ir įsidarbinimo galimybės kėlė dar didesnį rūpestį.

Kai kurie vairuotojai teigė, kad jie nėra gerai pasirengę susidoroti su darbo iššūkiais ką tik baigę mokymus. Intensyvus darbdavio spaudimas greitai pristatyti krovinius kartu su nesaugumu manevruojant sunkvežimiu intensyviame eisme ir nelaimingų atsitikimų baime privertė juos greitai išeiti iš darbo dėl streso.

„Suprantu, kad nauji vairuotojai nerimauja dėl visų reikalavimų ir jaučiasi neužtikrinti. Svarbu, kad vairuotojų mokymai ir pratybos atitiktų realybę, o vadovybė pamatytų visą mokymų naudą. Tai yra kad jie gali būti naudingi jūsų verslui tiek finansiškai, tiek vairuotojų išlaikymo požiūriu“, – sako Dieteris.

Dieterio teigimu, mokymuose naudojamas junginys ir sunkvežimio gamintojas ne visada gali būti naudojami realioje darbo situacijoje ir tai gali kelti stresą. Krovinių tvirtinimas, manevravimas ir sunkvežimio statymas sudėtingose situacijose, galimai darbui reikalingi administravimo mokymai bei esamo vairuotojo patirtis yra aspektai, kurie gali palengvinti vairuotojo supažindinimą su jo pirmuoju darbu ir priversti jį likti.

 

Apie pagrindinius naujų vairuotojų motyvatorius

Nenuostabu, kad vienas aspektas, kuris laikomas pagrindiniu naujų vairuotojų motyvatoriumi, yra konkurencingas atlyginimas. Netenkinantis atlyginimas kartu su kitais demotyvuojančiais veiksniais, tokiais kaip stresas ir mokymų trūkumas, skatina ieškoti naujo darbdavio. Tačiau keli jaunesni vairuotojai taip pat klausė, kaip metams bėgant padidinti savo atlyginimą ir gerai užsidirbti, demonstruodami troškimą siekti karjeros sektoriuje ir likti ilgam laikui. Mokymai buvo antrasis pagal svarbą motyvatorius ir tyrimas parodė, kad siūlomi mokymai padėjo įvairių patirčių turintiems žmonėms patekti į sektorių ir gauti geras pajamas.

„Atlyginimas yra pagrindinis veiksnys, bet taip pat svarbu, kokių gamintojų sunkvežimius turite, kokia yra jų būklė ir ar jūsų vairuotojai jaučiasi vertinami, saugūs ir gerai informuoti. O kadangi nauji vairuotojai iš pradžių dažniausiai patiria stresą, tiek tyrimai, tiek patirtis rodo, kad mokymai ne tik padeda ugdyti saugiai vairuojančius, ramius ir užtikrintus vairuotojus, bet ir leidžia jiems jaustis lojaliais bei likti darbe“, – sako Dieteris.

Skaitykite čia, jei norite sužinoti daugiau apie vairuotojų palaikymą ir mokymus, arba susisiekite su savo „Volvo Trucks“ atstovu.

* 2021 m. vidiniai „Volvo Trucks“ tyrimai anglų, vokiečių, prancūzų ir švedų kalbomis.