Trucks

Lėtintuvas (retarderis) ir variklinis stabdys – ką reikia žinoti apie pagalbines stabdymo sistemas

Volvo Trucks
2025-06-26
5 minučių skaitinys
Technologijos ir inovacijos
Author
Volvo Trucks

Sunkvežimiai kelyje veža krovinius sveriančius dešimtis tonų. Jie leidžiasi nuo stačių kalnų ir turi išlaikyti kontrolę net sudėtingomis sąlygomis. Vien tik įprastų stabdžių šiose situacijose nepakanka – jie greitai įkaista ir netenka efektyvumo. Tokiose situacijose svarbi pagalba – sistemos, kurios leidžia sulėtinti transporto priemonę neapkraunant pagrindinių stabdžių.

 

Modernūs „Volvo“ sunkvežimiai gali turėti kelias pagalbines stabdymo sistemas – tai variklinis stabdys ir lėtintuvas, daugeliui žinomas kaip retarderis. Šios sistemos leidžia išlaikyti stabilų greitį nuokalnėse, taupo stabdžių kaladėles, mažina riziką ir padeda vairuotojui saugiai atlikti savo darbą.

 

Kad šias sistemos naudotume efektyviai, turime suprasti jų veikimo principus ir kaip jas teisingai naudoti.

Lėtintuvas (retarderis)

Lėtintuvas – tai pagalbinė stabdymo sistema, montuojama prie pavarų dėžės ir veikianti hidrodinaminio stabdymo principu.

 

Jis papildo įprastą stabdžių sistemą, ypač ilgose nuokalnėse, ir leidžia stabdyti transporto priemonę be trinties stabdžių naudojimo.

 

 

RET-TH modelis yra kompaktiškas, patikimas ir veikia kartu su variklio išmetimo stabdžiu (EBR), užtikrindamas didelę stabdymo galią – iki 3250 Nm ant veleno ir iki 920 kW (su D16K varikliu).

Kaip veikia ši sistema?

Lėtintuvas (retarderis) veikia stabdydamas pavarų dėžės veleną, naudodamas alyvą tarp besisukančio rotoriaus (1) ir fiksuoto statoriaus (3). Kai vairuotojas atleidžia akceleratorių arba įjungia pagalbinį stabdį rankiniu būdu, alyvos srautas stabdo rotorių, o kartu ir visą transporto priemonę.

Stabdymo jėga priklauso nuo alyvos (2) kiekio ir slėgio tarp rotoriaus (1) ir statoriaus (3). Sistema valdoma elektroniškai ir veikia su kitomis pagalbinėmis stabdžių sistemomis (EBR, VEB, VEB+).

Variklinis stabdis (VEB)

Variklinis stabdys – tai pagalbinė stabdymo sistema, integruota variklio mechanizme, kuri leidžia sulėtinti transporto priemonę nenaudojant įprastų ratų stabdžių. Ji ypač naudinga važiuojant kalnuotose vietovėse arba stabdant ilgesnėje atkarpoje su sunkiu kroviniu.

VEB (Volvo Engine Brake) naudoja suspaudimo stabdį ir išmetimo slėgio reguliatorių, o VEB+ yra patobulinta šios sistemos versija – turi specialų paskirstymo veleno profilį, du svirties mechanizmus kiekvienam cilindrui ir pasižymi didesniu stabdymo efektyvumu.

Kaip veikia VEB / VEB+?

„VEB“ stabdymas paremtas išmetimo vožtuvų valdymu:

 

• Kai įjungiama stabdymo funkcija, elektroninė sistema laiku atidaro išmetimo vožtuvus, kai stūmoklis juda aukštyn.
• Suslėgtos išmetimo dujos negali laisvai išeiti, todėl stūmoklis susiduria su pasipriešinimu – variklis pradeda veikti kaip kompresorius.
• Tai stabdo alkūninį veleną, o kartu – ir visą transporto priemonę.

 

VEB+ sistemoje stabdymas dar efektyvesnis, nes naudojami du vožtuvų svirties mechanizmai, atskiri kumšteliai stabdymui ir išmetimui, didesnis oro srautas, žemesnė purkštukų temperatūra.

 

Tai efektyvi, ekonomiška ir saugi sistema, leidžianti vairuotojui išlaikyti greičio kontrolę ir sumažinti apkrovą įprastai stabdžių sistemai. VEB/VEB+ ypač naudinga važiuojant kalnuotose vietovėse, vežant sunkius ar pavojingus krovinius.

Kaip teisingai naudoti pagalbines stabdymo sistemas?

Pagalbinių stabdžių sistemos svirtis

Variklinis stabdys ir lėtintuvas valdomas pagalbinių stabdžių valdymo svirtimi.

0 padėtis – pagalbinis stabdys išjungtas. Atleidus akceleratorių, sunkvežimis tiesiog rieda, o stabdant veikia tik įprasti stabdžiai.

 

1–3 padėtys – pagalbinio stabdžio lygiai nuo ~20 % iki 100 %. Kuo didesnė padėtis, tuo stipresnis stabdymas. Sistema įsijungia atleidus akceleratorių.

 

A (automatinė padėtis) – „Brake Blending“ funkcija aktyvi, kai neveikia „Cruise Control“. Nuspaudus stabdžių pedalą, stabdymo jėga paskirstoma tarp pagrindinių ir pagalbinių stabdžių.

 

B padėtis („Brake program“) – skirta greitesniam pavarų perjungimui stabdant. Leidžia geriau išnaudoti pagalbinių stabdžių galią kalnuose ar prireikus greitai stabdyti.

 

Stabdymo efektyvumą lemia:

  • Kokiomis pagalbinėmis sistemomis aprūpintas sunkvežimis (VEB, VEB+, EPG, lėtintuvas),
  • Transporto priemonės apkrova,
  • Lėtintuvo (retarderio) ir variklio temperatūra.

 

Svarbios sąlygos stabdymui:

 

  • Įjungta pavara.
  • Apsukos bent 1000 aps./min. – didesnis stabdymo efektyvumas esant aukštesnėms apsukoms.
  • Pastovaus greičio palaikymo sistema („Cruise Control“) išjungta.
  • Patartina po kiekvieno stabdymo grąžinti svirtį į „A“ arba „0“, kad būtų išvengta bereikalingo stabdymo, degalų sąnaudų ir komponentų dėvėjimosi.

 

Ši sistema leidžia vairuotojui tiksliai valdyti stabdymo jėgą, užtikrina saugumą nuokalnėse, efektyviai mažina ratų stabdžių apkrovą ir prailgina jų eksploataciją.

Jums taip pat gali būti įdomu: