Trucks

Laisvės vilkikas

Lietuviškus maisto produktus į Vakarų ir Pietų Europos šalis gabenantis tautiniais motyvais dekoruotas Kauno transporto kompanijos „Via Genero“ vilkikas Europos keliuose pasakoja apie mūsų šalies istoriją, dabartį bei ateitį.

Lietuvai šimtmečio jubiliejus reiškia išties daug ir būtent ši išskirtinė proga moderniame pasaulyje įgyja netikėtas formas. Jei anksčiau dažniausiai didžiuodavomės viduramžius siekiančia valstybės, siekusios „nuo jūros iki jūros“ istorija, šiandien vis daugiau lietuvių suvokia esantys svarbūs šiuolaikinių įvykių kontekste. Vienas iš jų – reikšminga Lietuvos įmonių pozicija gabenimų sunkvežimiais rinkoje, kurioje nedidelė šalis prie Baltijos, kaip lygi su lygiais, konkuruoja ne tik su nuo seno rinkoje dominavusiais vokiečiais ar olandais, bet ir kur kas didesniais kaimynais lenkais. Šie žodžiai buvo pirmieji, atėję į galvą pamačius „Laisvės vilkiką“ („Freedom Truck“) – išskirtine lietuviška grafika išpuoštą Kauno kompanijos „Via Genero“ sąstatą, pasakojantį apie mūsų šalies istoriją, dabartį ir ateitį.

„Rengdami šį projektą, net svarstėme ar verta minėti mūsų įmonės pavadinimą, – pasakoja „Via Genero“ (lot. „Galimybių kelias“) savininkas Evaldas Didzinskas. – Dauguma įmonių reklamuoja pačios save, o mūsų mintis buvo atiduoti duoklę istorijai ir, tuo pačiu, ateičiai. Kad ateities kartos suprastų, jog ne viskas, kas statoma, yra statoma ant kalno ir ne viskas, kas piešiama, yra piešiama ant popieriaus. Manau, kad tautiškumą galime atskleisti ir ant transporto priemonės“. Anot Evaldo, šis kūrinys simbolizuoja savotišką Lietuvos vežėjų misiją – užkariauti tarptautines rinkas. Taip, kaip kažkada tai darė didžiules teritorijas valdę mūsų protėviai. 

Transporto kompanija specializuojasi veždama dalinius krovinius, kurių didžiąją dalį sudaro lietuviškų produktų eksportas į Vakarų bei Pietų Europos šalis. „Lietuvos gamintojai pastaraisiais metais padarė labai didelį žingsnį plėsdamiesi Europos rinkose. Mūsų eksportas sparčiai auga, todėl augame ir mes“, – sako E. Didzinskas.

 

Specializacija vežti dalinius krovinius yra gerai apgalvota įmonės veiklos strategija, puikiai atitinkanti besikeičiančius rinkos poreikius. Kaip teigia įmonės vadovas, kroviniai nuolat smulkėja, didėja jų įvairovė, nes vis daugiau žmonių nebesitenkina didžiųjų prekybos centrų asortimentu: daugėja mažų, specializuotų parduotuvių, restoranų ir jų tinklų, kurie užsisako aukščiausios kokybės mėsą, sūrius, ekologiškus vaisius ir daržoves, todėl dalinių krovinių vežėjų perspektyvos yra geros. „Žinoma jei gali užtikrinti reikiamą paslaugos kokybę ir pristatymo greitį, – juokiasi Evaldas. – FTL tipo gabenimų rinkoje gali dirbti daugelis. Tokia veikla reikalauja kur kas mažesnių vadybinių išteklių, todėl pati paslauga vežėjui yra paprastesnė. Tuo tarpu mes neretai kraunamės po 10-12 kartų per dieną. Svarbu ne tik laiku ir vietoje pasiimti reikiamą krovinį, sutikrinti dokumentus bet ir patikrinti patį krovinį. Kadangi vežame temperatūrinio režimo reikalaujančius krovinius, svarbu patikrinti jo temperatūrą, į puspriekabę viską sukrauti tinkamai“. Todėl įmonė samdo ne mažiau kaip dešimties metų patirtį turinčius vairuotojus, iš kurių ne mažiau nei penkerius turi sudaryti patirtis vežant kontroliuojamo temperatūros režimo krovinius. Antra vertus, vairuotojų stygiaus kompanija nejaučia: atsiradus laisvai darbo vietai apie ją vairuotojai susižino „iš lūpų į lūpas“.

Viena iš 4-5 dalinių krovinių gabenimo sektoriaus lyderių „Via Genero“ vadinantis E. Didzinskas prisimena, jog tai, kas pasiekta šiandien – neatėjo savaime. Įmonė išsivystė iš vienos didžiausių didmeninės prekybos vaisiais ir daržovėmis bendrovių – UAB „Citma“ transporto padalinio. Evaldui vieną dieną bendraujant su kompanijai vadovaujančiu savo tėvu į galvą natūraliai atėjo mintis, kad šeimos verslas laimės daugiau jei kompanijos funkcijos bus išgrynintos ir atskirtos: UAB „Citma“ galės koncentruotis į savo pagrindinę veiklą, o atskira įmone tapęs logistikos padalinys – teikdamas paslaugas ir išoriniams klientams veiks efektyviau, galės pasiūlyti naujų transporto ir logistikos paslaugų. „Tuomet didžioji dalis mūsų vežamų krovinių buvo skirti motininei įmonei, o šiandien vežame visiems, ir kitiems klientams tenkančią dalį nuolat didiname,  – pasakoja „Via Genero“ vadovas. – Specializuojamės veždami temperatūrinio režimo reikalaujančius krovinius, todėl didžioji dalis mūsų puspriekabių yra dvikamerinės. Mūsų vežamų krovinių spektras labai platus –  nuo lietuviškų sraigių ir bičių iki aukščiausios kokybės ispaniško vytinto kumpio ar saldžiųjų Huelvos provincijos braškių. Be maisto produktų dažnai gabename farmacijos krovinius, taip pat ir pavojingus ADR krovinius“. 

Tokia specializacija neišvengiamai apsprendžia ir įmonės strategiją bei veiklos planus. Nors veiklos pradžioje didelę dalį krovinių pagal užsakymą veždavo kitų vežėjų transportas, pastaraisiais metais jų dalis mažėja. „Bandėme sekti stambių Vakarų kompanijų verslo modeliu, kuomet įmonė didelio savo transporto parko neturi ir paslaugas perka rinkoje. Tačiau toks modelis apsunkina galimybes užtikrinti nepriekaištingą kokybę, todėl pastaraisiais metais keliame sau tikslą maksimaliai kontroliuoti visus procesus ir teikdami logistikos paslaugas siekiame palaipsniui atsisakyti subkontraktorių bei kuo daugiau krovinių vežti nuosavais vilkikais. Praėjusių metų pabaigoje „Via Genero“ parką sudarė 12 „Volvo“ vilkikų, šių metų pabaigoje jų turėtų būti jau 16-18, o kitąmet šis skaičius, planuojame, augs iki 25. Bet kuriuo atveju, mūsų strategija niekaip nesusijusi su kiekybe: nekalbame nei apie šimtus, nei apie tūkstančius vilkikų. Siekiame 100 % kontroliuoti visus procesus, o plečiantis pernelyg sparčiai tą užtikrinti būtų labai sunku“, – paaiškina vadovas. Apie tai, kad pasirinkta strategija yra teisinga, anot Evaldo, liudija kai kurių didžiųjų kompanijų pavyzdžiai.

 

Vykdydama labai sparčią plėtrą, ne viena transporto paslaugas teikianti įmonė susidūrė su kvalifikuotų vairuotojų stygiumi. Nors Lietuvos vežėjai Europoje pastebimi ir vertinami, dirbti su vairuotojais iš Rytų šalių daugeliui yra nemažas iššūkis. Jie yra užaugę kitoje kultūrinėje aplinkoje, gerokai skiriasi jų mentalitetas ir požiūris į darbą. „Mes, bent jau kol kas, šios problemos neturime: galbūt todėl, kad visi vairuotojai yra lietuviai, gal todėl, kad apie mūsų kompaniją jie susižino vienas iš kito, gal todėl, kad už gerą darbą mokame didelius motyvacinius priedus“, – mano Evaldas. 

Kaip bebūtų, investicijos į nuosavo parko plėtrą ir naujus „Volvo FH“ vilkikus, pasak vadovo, pasiteisina su kaupu. Dirbant su daliniais kroviniais pasiekti maksimalų efektyvumą yra sunkiau nei krovinius vežant „iš taško A į tašką B“, todėl „Via Genero“ tenka nuolat derinti ekonomiško važiavimo ir maksimalaus pristatymo greičio prioritetus. Pasak įmonės vadovo, „Volvo FH“  vilkikai yra ekonomiški, o transporto kontrolės sistema „Dynafleet“ suteikia galimybę nuolat stebėti konkretaus sunkvežimio bei vairuotojo degalų sąnaudas.

Mūsų mintis buvo atiduoti duoklę istorijai ir, tuo pačiu, ateičiai. Tautiškumą galime atskleisti ir ant transporto priemonės.

Teikdama „Cold chain“ logistikos paslaugas „Via Genero“ planuoja plėsti ir savo valdomų sandėlių plotus. Dalinius krovinius vežančiai kompanijai labai svarbu surinkti kuo didesnį smulkių krovinių kiekį paskirstymo sandėliuose (užsienio šalyse naudojamasi partnerių sandėliais), o į Lietuvoje esančius sandėlius pristatyti produktai, prieš paskirstant juos po užsakymo vietas, yra papildomai apdorojami: pakuojami, perkraunami, spausdinamos ir klijuojamos etiketės, tikrinama ir kontroliuojama jų kokybė. Tarp Rytų ir Vakarų įsikūrusiai Lietuvai platesnis paslaugų spektras suteikia papildomą konkurencinį pranašumą.

Nors kaip ir daugelį kitų maisto produktų logistika užsiimančių kompanijų, „Via Genero“ teko patirti staiga ir netikėtai užsidariusios Rusijos rinkos šoką, pasak E. Didzinsko, Lietuvos kompanijos iš šios krizės išėjo gerokai sustiprėjusios. Staigus rinkos praradimas privertė greitai diversifikuoti rinkas ir šiandien bendras vežamų krovinių kiekis yra net didesnis, nei anksčiau. 

Vakaruose „Freedom Truck“ susilaukia nemažai dėmesio. Pasak sunkvežimį vairuojančio Romualdo Diržinausko, atvykus į sandėlius Prancūzijoje pasižiūrėti efektingo sunkvežimio išskubėjo ne tik sandėlio darbuotojai, bet ir finansų skyriaus darbuotojos, tuo tarpu Olandijoje sąstatą žmonės fotografavo net pro pravažiuojančių automobilių langus.

„Šiuo sunkvežimiu siunčiame žinią lietuviams, gyvenantiems Lietuvoje ir užsienio šalyse. Norime, kad visi jie turėtų galimybę pasigrožėti mūsų tautine simbolika, didžiuotis esantys lietuviais, – sako Evaldas. – Mūsų tautiečiai į užsienį išvyksta ne todėl, kad jie mažiau myli Lietuvą. Pats esu kilęs iš mažo miestelio. Myliu mūsų gamtą, kraštovaizdžius, valstybę su jos pliusais ir minusais ir stengiuosi tą meilę perduoti kitiems“.

Keturis sūnus auginantis Evaldas Didzinskas kol kas negalvoja apie tai, kad vieną dieną jo augintą verslą tęs vaikai. „Transporto verslas nėra lengvas, todėl neslėpsiu, pirma mintis ateinanti į galvą, jog gal geriau savo galimybes jie pirmiau išbandytų kitose srityse. Antra vertus – rinktis teks jiems patiems, tad jei kuris nors nuspręs dirbti kartu – neatkalbinėsiu“, – sako jis.

Transporto aplinka

Įkurta: 1997 m.
Vairuotojų skaičius: 20
Biuro ir sandėlių darbuotojų skaičius: 15
Transporto priemonių parkas: 12 „Volvo FH“ su dvikamerinėmis, multitemperatūrinėmis puspriekabėmis.
Sandėlių plotas: 2 200 kv.m
Gabenami kroviniai: švieži vaisiai ir daržovės, maisto produktai, farmacijos produktai, pavojingi kroviniai.
Maršrutai: Iš Lietuvos į Vokietiją, Olandiją, Belgiją, Didžiąją Britaniją, Italiją, Austriją, Vengriją, Slovakiją, Čekiją, Slovėniją, Prancūziją, Šveicariją, Graikiją, Rumuniją, Bulgariją, Kroatiją, Serbiją, Bosniją ir Hercegoviną.