Trucks

Ylva Dalerstedt
2023-02-22
Tvarumas Degalų taupymas
Author
Ylva Dalerstedt
Segment Manager Long Haul

Kas yra VECTO ir kodėl jis yra svarbus transporto sektoriui?

Artimiausiais metais transporto priemonių energijos sąnaudų skaičiavimo įrankis VECTO (Vehicle Energy Consumption Calculation Tool) atliks svarbų vaidmenį mažinant sunkvežimių išmetamą CO2 kiekį Europos Sąjungoje. Jo poveikis jau matomas kuriant efektyviau degalus naudojančius sunkvežimius, o tai naudinga sunkvežimių savininkams visame pasaulyje.

VECTO pristatytas ir pradėtas taikyti 2019 m., priėmus ES CO2 teisės aktus (ES Reglamentą 2019/1242). Tai yra tam tikra programinė įranga, kurią naudojant simuliuojamas bet kurio sunkvežimių junginio išmetamas CO2 kiekis bei degalų sąnaudos. Atliekant tokį modeliavimą remiamasi gamintojo pateiktais duomenimis. Duomenys gali apimti transporto priemonių specifikacijas, apkrovų, degalų ir maršrutų informaciją. Nuo 2019 m. sausio 1 d. turi būti teikiamos visų naujų ES parduodamų sunkvežimių, kurių didžiausia leidžiamoji masė viršija 3500 kg, sertifikuotos CO2 ir degalų sąnaudų deklaracijos, kurios yra parengtos naudojant VECTO.

Bendras ES reglamento tikslas yra iki 2025 m. sumažinti sunkiasvorių transporto priemonių išmetamą CO2 kiekį 15% (palyginti su 2019 m. lygiu), o iki 2030 m. – 30% (nors 2030 m. tikslas vis dar svarstomas ir gali būti dar padidintas). VECTO turi veikti kaip standartizuotas skaičiavimo įrankis, skirtas stebėti, kaip kiekvienam sunkvežimių gamintojui sekasi mažinti išmetamą CO2 kiekį bei užtikrinti atitiktį reikalavimams.

Kaip VECTO paveikia vežėjus?

Kadangi VECTO pirmiausia skirta sunkvežimių gamintojams, daugeliu atvejų ši skaičiavimo priemonė nedaro tiesioginio poveikio sunkvežimių savininkams ir transporto įmonėms. Tačiau ši priemonė pasižymi dideliu netiesioginiu poveikiu ir paskatino kurti efektyviau degalus naudojantį transportą bei paslaugas. Pavyzdžiui, neseniai atliktas nepriklausomas tyrimas parodė, kad kai kurie sunkvežimių modeliai dabar sunaudoja 18% mažiau degalų, nei atlikus tokį patį tyrimą vos prieš ketverius metus.

„Volvo Trucks“ Tolimųjų gabenimų segmento vadovė Ylva Dalerstedt teigia: „Vos per kelerius pastaruosius metus smarkiai pasistūmėjome siekdami, kad mūsų sunkvežimiai efektyviau naudotų degalus, ir iš dalies tai pavyko padaryti dėl to, kad turime tokią skaičiavimo priemonę kaip VECTO. Dėl VECTO Europos Sąjunga galės lengviau laikytis Paryžiaus susitarimo įsipareigojimų, o vežėjai lengviau įgyvendins CO2 kiekio mažinimo tikslus, taip pat išleis mažiau degalams“.

Dėl VECTO ES galės lengviau laikytis Paryžiaus susitarimo įsipareigojimų, o vežėjai lengviau įgyvendins CO2 kiekio mažinimo tikslus ir išleis mažiau degalams

Reikėtų pažymėti, kad naudojant VECTO pateikiama sumodeliuota degalų sąnaudų vertė, pagrįsta tam tikrais naudingosios apkrovos ir konkrečių maršrutų duomenimis, tačiau faktinį degalų suvartojimą vis tiek galima dar labiau pagerinti, pavyzdžiui, pasitelkiant vairuotojų mokymų ir išmaniosios programinės įrangos sprendimus – veiksnius, kurie dar nėra iki galo integruoti į VECTO.

Be to, sunkvežimių savininkai ir transporto įmonės, remdamosi deklaracijomis, gali palyginti skirtingas sunkvežimių specifikacijas pagal degalų sąnaudas ir išmetamą CO2 kiekį. „Yra įmonių, kurios supranta deklaracijų vertę, nes deklaracijos užtikrina skaidrumą ir suteikia galimybę palyginti duomenis remiantis faktais, – sako Ylva. – Taigi, jei tikrai norite sumažinti išmetamą CO2 kiekį ar degalų sąnaudas, VECTO ir šios skaičiavimo priemonės deklaracijos gali padėti priimti teisingesnius sprendimus.“

Kas vyks toliau?

2021 m. ES paskelbė pirmą ataskaitą, pagrįstą VECTO pirmųjų metų rezultatais ir apimančią 2019 m. pagamintus sunkvežimius. Duomenys apibrėžė tų metų Europos sunkiųjų sunkvežimių parko padėtį ir nustatė bazinį lygį, kuriuo remiamasi siekiant nustatyti būsimus mažinimo tikslus. Dabar gamintojai privalo sumažinti išmetamų teršalų kiekį, kad būtų pasiektas ES tikslas iki 2025 m. jį sumažinti 15%.

„Atsiradus VECTO visi sunkvežimių gamintojai turi vieną bendrą priemonę ir metodiką, skirtą jų CO2 emisijai nustatyti ir stebėti, kaip sekasi įgyvendinti klimato apsaugos tikslus, – sako Ylva. – Mūsų inžinieriams ir gaminių kūrimo komandoms transporto priemonių VECTO verčių mažinimas yra efektyvi paskata ir konkretus tikslas, kurio turime siekti.“

Atsiradus VECTO visi sunkvežimių gamintojai turi vieną bendrą skaičiavimo įrankį ir metodiką, skirtą jų CO2 emisijai nustatyti ir stebėti, kaip sekasi įgyvendinti klimato apsaugos tikslus.

Kadangi sparčiai artėja ES tikslo iki 2025 m. sumažinti išmetamą CO2 kiekį 15%. terminas, VECTO svarba sunkiųjų sunkvežimių gamintojams tik didės ir ateinančiais metais sunkvežimių savininkai gali tikėtis, kad rinkoje pasirodys dar efektyviau degalų energiją naudojantys sunkvežimiai. 

Jei norite sužinoti daugiau informacijos apie VECTO, apsilankykite Europos Komisijos svetainėje, kurioje rasite:

  • su visu reglamento tekstu susijusius dokumentus;
  • dažniausiai užduodamus klausimus,
  • išsamią informaciją apie tai, kaip veikia modeliavimas.