Logistikos ir transporto įmonės patiria spaudimą mažinti anglies dioksido emisijas, kad patenkintų klientų poreikius, atitiktų ES reglamentus ir pasiektų savo tvarumo tikslus. Tačiau koks yra efektyviausias būdas tai pasiekti?
Transporto emisijų mažinimas yra vis didesnis iššūkis ne tik patiems vežėjams, bet ir daugeliui jų klientų. Daug transporto paslaugų pirkėjų išsikėlė ambicingus mokslu pagrįstus tikslus, o norint sėkmingai juos įgyvendinti, reikės sumažinti emisijos kiekį tokiose srityse kaip transportas ir logistika.
Galimybė pasiūlyti mažiau emisijų išmetantį transportą yra ne tik konkurencinis pranašumas – tai gali tapti būtinybe. Iššūkis gali atrodyti bauginantis, tačiau gera žinia ta, kad yra ne vienas būdas sumažinti savo verslo anglies dioksido pėdsaką.
Greičiausias būdas sumažinti anglies dioksido emisijos kiekį yra perėjimas nuo iškastinio kuro pagrindu pagaminto dyzelino prie alternatyvų, tokių kaip mažo anglies dioksido pėdsako elektra, bioSkGD, HVO arba biodyzelinas (B100). Tačiau realybė tokia, kad kiekvienos iš šių alternatyvų kaina ir prieinamumas skirtingose valstybėse gali labai skirtis, ir daugeliui įmonių tai dar gali būti neperspektyvūs variantai.
Tačiau degalų keitimas nebūtinai turi būti visiškas lūžis ir gali būti laipsniškas procesas. Tarp dyzelino ir alternatyvų iš visiškai atsinaujinančiųjų išteklių yra įvairių pereinamųjų degalų, kurie leis nedelsiant sumažinti anglies dioksido emisiją trumpuoju laikotarpiu ir kartu sudarys sąlygas jūsų verslui visiškai pereiti prie alternatyvų iš atsinaujinančiųjų išteklių ilguoju laikotarpiu.
Pavyzdžiui, nors LNG (SkGD) yra iškastinis kuras, jos gali nedelsiant sumažinti CO₂ emisiją maždaug 15–20 %, palyginus su dyzelinu.[1] LNG varomas sunkvežimis taip pat atveria galimybę naudoti atsinaujinančias bio-LNG, nes jos tampa lengviau prieinamos, todėl galite sumažinti CO₂ emisiją praktiškai iki nulio.
Kita alternatyva – maišyti atsinaujinančius degalus, tokius kaip HVO ir biodyzelinas, su dyzelinu įprastuose vidaus degimo varikliuose. Kaip ir suskystintųjų gamtinių dujų (LNG) atveju, tai nepanaikins visų CO₂ emisijų, tačiau sumažins jų kiekį. Ir laikui bėgant mišinį būtų galima didinti, kol dyzelinas būtų visiškai pakeistas.
Kalbant apie bet kurio energijos šaltinio ar jėgos agregato anglies dioksido emisiją ir poveikį klimatui, svarbu žinoti, kokia emisija yra matuojama. Jei tai „nuo bako iki rato“ (TTW) išmetamųjų dujų kiekis, tai tik sunkvežimio eksploatacijos metu išsiskiriantis anglies dioksido kiekis. Kita vertus, išmetamųjų dujų kiekis „nuo šaltinio iki rato“ (angl. „well-to-wheel“ – WTW) apima CO2, susidarantį kuro išgavimo, perdirbimo, gamybos ir transportavimo metu.
Pavyzdžiui, elektrinis sunkvežimis pasižymi nuline emisija nuo bako iki rato (angl. „tank to wheel“, TTW), tačiau jo emisijos kiekis nuo šaltinio iki rato (angl. „well to wheel“, WTW) gali labai skirtis priklausomai nuo to, ar elektra pagaminta naudojant anglį, ar – kitame spektro gale – energiją iš atsinaujinančiųjų išteklių. Kalbant apie HVO ir biodyzeliną, WTW išmetamųjų dujų kiekis skirsis priklausomai nuo gamyboje naudojamos žaliavos. Šį klausimą reikėtų aptarti su vietos degalų tiekėju.
Norint nustatyti sunkvežimio poveikį klimatui per visą jo eksploatavimo laiką ir kaip jį veikia degalų šaltinis, reikia atlikti gyvavimo ciklo analizę (LCA) . Tai padės jums susidaryti išsamesnį vaizdą apie savo anglies dioksido pėdsaką ir gali padėti atrasti naujų būdų sumažinti CO2 emisiją.
Norėdami apskaičiuoti savo sunkvežimio poveikį aplinkai, galite išbandyti „Volvo Trucks“ ekologinio pėdsako skaičiuoklę, kuri pagrįsta „Volvo“ sunkvežimių gyvavimo ciklo vertinimais.
Degalų sąnaudų mažinimas jau ilgą laiką yra būtinas norint efektyviai valdyti parką, nes jos tiesiogiai susijusios ir su CO2 emisija. Geresnė transporto priemonės aerodinamika ir mažesnis pasipriešinimas riedėjimui daro teigiamą poveikį jos anglies dioksido pėdsakui, todėl pravartu investuoti į aerodinamiką gerinančius priedus, tokius kaip aptakai, oro deflektoriai. Tai taikoma ir priekabai – norint pasiekti geriausius rezultatus, reikia optimizuoti visą transporto priemonių junginį.
Kalbant apie pasipriešinimą riedėjimui, labai svarbu rinktis tinkamas padangas. Padangos skirstomos pagal klases: A klasė pasižymi mažiausiu pasipriešinimu riedėjimui ir geriausiu energijos naudojimo efektyvumu, o G – didžiausiu. Optimalus padangų oro slėgis ir subalansuoti ratai dar labiau pagerins efektyvumą. Nėra paslaptis, kad gera techninė priežiūra užtikrins optimalų efektyvumą ir našumą, išvengiant užsikimšusių oro ir alyvos filtrų bei degalų nuotėkio.
Kai kurios iš šių priemonių atskirai gali tik nežymiai sumažinti jūsų anglies pėdsaką. Tačiau kartu šie nedideli emisijos sumažinimai gali greitai sudaryti reikšmingą sumažėjimą.
Jau šiandien yra daug galimybių sumažinti savo verslo anglies dioksido pėdsaką.
Telematika ir duomenys atlieka vis svarbesnį vaidmenį mažinant poveikį klimatui. Yra telematikos paslaugų, kurios gali padėti jums stebėti degalų sąnaudas ir CO2 emisiją visuose parkuose ir atskiruose sunkvežimiuose. Tai leidžia lengviau aptikti konkrečias tobulintinas sritis ir efektyviau planuoti vairuotojų mokymus.
Yra telematikos paslaugų, kurios gali padėti vairuotojui dirbti, teikdamos jam vairavimo patarimus realiuoju laiku, pavyzdžiui, pranešdamos, kada jis per staigiai stabdo arba per ilgai dirba tuščiąja eiga.
Taip pat yra parko valdymo telematikos paslaugų, kurios gali palengvinti planavimą realiuoju laiku ir maršrutų optimizavimą. Tai padeda vairuotojams kuo greičiau ir efektyviau atlikti savo užduotis, išmetant kuo mažiau CO₂.
Pasitelkę visas šias technologijas kartu su vairuotojų mokymais, galite ne tik sumažinti poveikį klimatui, bet ir išlaidas.
Visas sektorius išgyvena technologinius pokyčius, o daugeliui anglies dioksido emisijos mažinimo tikslų pasiekti, regis, likę nemažai laiko, todėl gali atrodyti, kad verta laukti ir stebėti situaciją.
Tačiau jei lauksite, kol bus pastatytos naujos įkrovimo stotelės arba paleisti vandeniliu varomi sunkvežimiai, rizikuojate likti nuošalyje. Daug įmonių, išsikėlusių ambicingus poveikio klimatui mažinimo tikslus, jau ieško transporto partnerių, kurie galėtų prisidėti prie jų anglies dioksido pėdsako mažinimo šiandien. Vežėjai, kurie jau sumažino savo emisijų kiekį, turi aiškų konkurencinį pranašumą.
Niekas nesitiki, kad visa pramonė per naktį bus dekarbonizuota, tačiau jau yra keletas būdų, kaip galite pradėti mažinti bendrą išmetamųjų dujų kiekį.
Daugiau informacijos apie alternatyvius degalus ir sunkvežimius rasite:
Daugiau informacijos apie degalų sąnaudų ir CO2 emisijos mažinimą galite sužinoti perskaitę šiuos straipsnius:
¹Jozef Gnap ir Marek Dočkalik, „SGD sunkvežimių eksploatavimo poveikis aplinkai“, „De Gruyter Brill“, 2021 m. spalio 4 d., https://www.degruyterbrill.com/document/doi/10.1515/eng-2021-0096/html