Pasaulinis vairuotojų trūkumas tampa didele problema, kuri paveiks visą transporto sektorių. Tačiau yra būdų, kuriais darbdaviai gali pritraukti vairuotojus ir išlaikyti juos motyvuotus. Kokie yra pagrindiniai vairuotojų prioritetai ir kaip žinojimas apie juos gali būti naudingas jūsų kasdienėje veikloje?
Remiantis IRU* 2022 m. metine vairuotojų apklausa, 2021 m. daugiau nei 2,6 mln. sunkvežimių vairuotojų darbo vietų liko neužpildytos, nepaisant bendro atlyginimų padidėjimo ir rinkose esančių darbo jėgos resursų. Ataskaitoje teigiama, kad to priežastis yra problema pritraukiant jaunus žmones dirbti vairuotojais, taip pat didelė vyresnio amžiaus vairuotojų, kurie artėja prie pensinio amžiaus, dalis. Tai daro įtaką ne tik vežėjams ir jų paslaugoms. Pasekmes galima pastebėti visose tiekimo grandinėse, jos galiausiai paveiks verslą ir vartotojus visame pasaulyje.
Vairuotojai turi įvairių priežasčių likti įmonėje ir būti motyvuoti dirbti. Remiantis vidine „Volvo“ apklausa (2019 m.), kurią vykdant apklaustas 151 respondentas (daugiausia 16 tautybių tolimųjų reisų vairuotojai**), trys pagrindiniai vairuotojų prioritetai yra komfortas, erdvė kabinoje ir saugumas. Tyrimas taip pat parodė, kad jaunesni vairuotojai vis labiau susirūpinę sveikata ir kad didėja susidomėjimas alternatyviais jėgos agregatais.
„Komfortas, erdvė ir saugumas yra prioritetai jau daug metų, todėl tai yra šių pagrindinių reikalavimų tąsa. Taip pat matome ryšį tarp kelionės trukmės ir pasitenkinimo tam tikrais gamintojais lygio. Kuo daugiau laiko praleidžiate sunkvežimyje, tuo svarbesnė erdvė ir saugumas“, – sako Delphine Maury, „Volvo Group Truck Technology“ (GTT) vyresnioji produktų įžvalgų analitikė.
Vairuotojo prioritetai gali skirtis priklausomai nuo tautybės ir šalių bei maršrutų, kuriais važiuojama. Delphine priduria, kad ne visi vairuotojai turi galimybę mokėti už saugų sunkvežimių stovėjimą.
VAIRUOTOJO KOMFORTAS: remiantis apklausa, vairuotojo komfortas daugiausia susijęs su miegu ir poilsiu, kurie laikomi labai svarbiais, taip pat su vairuotojo sėdynės patogumu. Paklausti, kam jie teikia pirmenybę, be vairuotojo sėdynės patogumo, daugiau nei 58 % pirmenybę teikia didesnei poilsio ir atsipalaidavimo erdvei.
KABINOS ERDVUMAS: kabinos erdvumas yra būtinybė. 72 % visų apklaustų vairuotojų nurodė, kad tai labai svarbu. Kiekvienas centimetras gali pridėti vertės, o erdvės pojūtis yra dar svarbesnis tolimųjų reisų vairuotojams.
SAUGUMAS: saugumo aspektas apima ir sunkvežimio, ir vairuotojo saugumą. Kalbant apie saugumą, 3 svarbiausios funkcijos, kurių prašoma, yra įspėjimas apie degalų vagystę, signalizacija dėl dujų atakų ir papildomas vidinis kabinos durų apsauginis užraktas. Kalbant apie vairuotojų saugumą, 62 % vairuotojų neseniai (2022 m.) atliktame „Volvo“ vidiniame internetiniame tyrime** teigė, kad labiausiai vertina pagalbines vairuotojams skirtas sistemas, tokias kaip pagalbinė nukrypimo nuo važiuojamosios juostos įspėjimo sistema, pagalbinė važiuojamosios juostos keitimo sistema, avarinio stabdymo sistema ir kt. Antras labiausiai vertinamas vairuotojo saugumo prioritetas yra susijęs su įvairių tipų įspėjimais, tokiais kaip apsauga nuo užmigimo arba agresijos ir vagystės prevencija (55 %).
Remiantis 2021 m. atliktu vidiniu tyrimu anglų, vokiečių, prancūzų ir švedų kalbomis, prieita prie išvados, kad vežėjai turi skirti dėmesį tiek esamiems, tiek naujiems vairuotojams, kad išspręstų vairuotojų trūkumo problemą.
Naujus vairuotojus ši profesija pritraukia dėl žemų pirminių reikalavimų, o 36 % jų pagrindinis prioritetas yra atlyginimas, paskui – mokymai (16 %) ir kelionės (11 %). 42 % patyrusių vairuotojų pagrindiniu motyvatoriumi įvardija atlyginimą, o paskui – autonomiją, laisvę būti kelyje (19 %) ir gero darbdavio turėjimą (16 %).
Taip pat aiškiai matyti, kas demotyvuoja vairuotojus. 49 % naujų vairuotojų didelį susirūpinimą kelia neužtikrintumas dėl darbo paieškos, nors transporto įmonės turi didelį jų kompetencijos poreikį. Vadinasi, operatoriai gali anksti pradėti pozityvų įdarbinimo procesą, kad užsitikrintų ilgalaikius santykius su potencialiais vairuotojais. Nauji vairuotojai nerimavo dėl darbo paieškos, bet įsidarbinę ir ką tik baigę mokymus jautė, kad nėra pakankamai pasirengę susidoroti su profesijos iššūkiais. Intensyvus darbdavio spaudimas greitai pristatyti krovinius kartu su nesaugumu manevruojant sunkvežimiu intensyviame eisme ir nelaimingų atsitikimų baime privertė juos greitai išeiti iš darbo dėl streso.
Patyrusių vairuotojų darbui didelę įtaką daro darbdaviai ir darbo sąlygos. Prastai su vairuotojais besielgiantys darbdaviai privertė juos į šią profesiją pažvelgti ne tokioje palankioje šviesoje. Darbo sąlygos kėlė didelį spaudimą, stresą ir nelaimingų atsitikimų riziką – visa tai laikoma priežastimi išeiti iš darbo arba jį pakeisti.
Štai keli aspektai, turintys įtakos vairuotojo pasitenkinimui: jie priklauso nuo patirties, taip pat nuo to, kur, kaip ir kiek laiko vairuotojai dirba. Pasak Delphine Maury, galima pateikti keletą bendrųjų rekomendacijų.
1. Komunikavimas ir proaktyvumas. Dialogas ir bendravimas su vairuotojais yra svarbiausias aspektas. „Vairuotojai dažnai mielai pateikia atsiliepimų ir prisideda. Svarbu atkreipti dėmesį į vairuotojų atsiliepimus, kad jie jaustųsi išgirsti ir išklausyti. Ypač kalbant apie sunkumus ir iššūkius, su kuriais jie susiduria per savo darbo dieną“, – sako Delphine.
2. Sunkvežimio pasirinkimas ir savybės. Vairuotojų patarimai ir rekomendacijos dėl sunkvežimio savybių ir komplektacijos pasirinkimo yra labai svarbūs. Atkreipkite dėmesį į tai, ko gali trūkti, ir pateikite konstruktyvių pasiūlymų, kada ir kodėl vairuotojų pasiūlymai gali būti patenkinti, o kada – ne.
3. Atlygiai ir paskatos. Paskatos yra labai svarbios. Pavyzdžiui, kalbant apie degalų ar energijos sąnaudas, daugelis vežėjų yra išsikėlę didelius tikslus ir ambicijas. „Matome, kad apskritai trūksta paskatų ir teigiamų atsiliepimų. Vairuotojai dažniau kritikuojami, kai nepasiekia užsibrėžtų tikslų, bet mažiau kalbama tada, kai jie nuolat pasiekia tikslus arba juos viršija“, – sako Delphine.
Vairuotojai yra jūsų prekės ženklo dalis; jie yra jūsų verslo veidas klientams kiekvieną dieną. Galiausiai geriausi vairuotojai prisideda prie jūsų bendros verslo plėtros. Tačiau jiems lygiai taip pat svarbu žinoti, ko tikėtis.
Pirmas ir svarbiausias aspektas – didėjantis vairuotojų trūkumas. Vairuotojų prioritetų ir probleminių taškų nepastebėjimas reiškia ne tik spaudimą vairuotojams, bet ir potencialių klientų praradimą. Todėl gali kilti sunkumų planuojant ir galiausiai gali atsirasti nuostolių.
Delphine Maury teigimu, yra keletas kitų paskatų, kurios padės išlaikyti geriausius vairuotojus. Kad išlaikytumėte tuos, kurie nuolat pasiekia gerus rezultatus, dėkite pastangas ir būkite patikimas bei saugus pasirinkimas savo klientams. Vienos kelionės reikalauja daugiau pastangų nei kitos, klientai gali teikti pirmenybę vieniems vairuotojams, o ne kitiems.
„Vairuotojai yra jūsų prekės ženklo dalis; jie yra jūsų verslo veidas klientams kiekvieną dieną. Galiausiai geriausi vairuotojai prisideda prie jūsų bendros verslo plėtros. Tačiau jiems lygiai taip pat svarbu žinoti, ko tikėtis. Suteikite vairuotojams gaires ir galimybę tobulėti“, sako Delphine
.
Paklausti apie svarbiausią savo sunkvežimio savybę arba pagrindinę jo silpnybę, vairuotojai dažnai kalba apie komfortą***. Tai gali reikšti vairuotojo patogumą (sėdynė, sėdėsena), darbo komfortą (vairavimas, pavarų perjungimas) ir poilsio komfortą (gultas, daiktadėžės). Šie aspektai šiuo metu nekelia didelio vairuotojų pasitenkinimo: pagrindiniai nerimą keliantys dalykai yra įlipimas į kabiną, matomumas ir saugumas.
Saugumą vairuotojai laiko pagrindiniu aspektu, kuris darys įtaką jų darbui ateityje. Šis aspektas taip pat gali būti įvairių formų, pvz., vairuotojo ir sunkvežimio saugumas: kai kurie aspektai, pavyzdžiui, asmeninis saugumas, labiau kelia nerimą tarptautiniais reisais važiuojantiems vairuotojams.
„Norint išspręsti šias problemas, kurios vis minimos atliekant tyrimus, svarbu palaikyti nuolatinį dialogą su vairuotojais. Nereikėtų nuvertinti atsiliepimų, proaktyvumo ir vairuotojų lūkesčių“, – sako Delphine.
Čia galite sužinoti daugiau apie vairuotojams skirtas pagalbines sistemas ir vairuotojų tobulėjimą.
* Tarptautinė kelių transporto sąjunga. Šalys, kuriose atliktos apklausos: Jungtinės Amerikos Valstijos, Meksika, Argentina, Europa (Ispanija, Italija, Prancūzija, JK, Airija, Vokietija, Lenkija, Rumunija, Belgija, Nyderlandai), Eurazija (Rusija, Uzbekija, Ukraina), Turkija, Iranas, Kinija.
** 16 tautybių respondentai: Portugalija, Ispanija, Prancūzija, Vokietija, Belgija, Nyderlandai, Švedija, Danija, Lenkija, Čekijos Respublika, Slovėnija, Lietuva, Estija, Rumunija, Bulgarija, Vengrija.
*** Vidinis „Volvo“ internetinis tyrimas, kuriame dalyvavo 517 sunkvežimių vairuotojų iš Prancūzijos, Vokietijos ir Anglijos.