Kai kurioms įmonėms dabartinis elektrinio sunkvežimio poreikis sustoti ir įkrauti yra iššūkis, kuris joms gali neleisti naudoti naujosios technologijos. Tačiau kelios įmonės jau įrodė, kad pereiti prie elektrinių transporto priemonių įmanoma padarius vos kelis nedidelius pakoregavimus.
Kad krovinių gabenimo įmonė galėtų pereiti prie elektrinių transporto priemonių, planuojant maršrutus ir tvarkaraščius reikia atsižvelgti į įkrovimą ir transporto priemonės nuvažiuojamą atstumą. Svarbu juos pritaikyti taip, kad būtų iki minimumo sumažintas įkraunant prarastas laikas.
Tomelilos miestelyje pietų Švedijoje įsikūrusi „Erikssons Åkeri“ yra viena iš pirmųjų įmonių, sėkmingai integravusių elektrinius sunkvežimius į savo parką regioninio gabenimo užduotims vykdyti. 2021 m. pabaigoje įmonė iš „Volvo“ gavo vieną iš pirmųjų serijinės gamybos elektrinių sunkvežimių. Dabar ji turi tris sunkvežimius kroviniams gabenti regione ir juos naudoja maždaug 12 valandų per dieną.
„Mes norime būti sektoriaus lyderiai ir kartu su savo klientais pirmieji pereiti prie elektromobilumo“, – sako „Erikssons Åkeri“ generalinis direktorius Gunnaras Erikssonas. „Kadangi vis daugiau mūsų klientų kelia tvarumo reikalavimus, šių elektrinių sunkvežimių turėjimas mūsų parke suteikia konkurencinį pranašumą ir leidžia mums anksti pradėti siūlyti transportą be iškastinio kuro.“
Daugeliui įmonių, norinčių pereiti prie elektrinių transporto priemonių, tinkamo laiko ir vietos įkrauti radimas dažnai kelia didelį iššūkį. „Erikssons Åkeri“ elektriniai sunkvežimiai naudojami prekėms gabenti iš išvežiojimo centro Tomeliloje klientams Malmės mieste ir aplink jį – už maždaug 70 km. Vidutiniškai sunkvežimiai dirba apie 12 valandų per dieną ir nuvažiuoja iki 350 km. Norint atlikti šį darbą, svarbiausia rasti įkrovimo galimybes, kurios turi mažiausiai įtakos sunkvežimio maršruto planavimui ir kasdieniam grafikui.
Šių elektrinių sunkvežimių turėjimas parke mums suteikia konkurencinį pranašumą ir leidžia anksti pradėti siūlyti transportą be iškastinio kuro.
„Investavome į nuosavą įkrovimo stotelę Tomeliloje, taip pat kai kurie klientai patys investavo į nuosavą įkrovimo infrastruktūrą, kurią galime naudoti iškraudami“, – sako „Erikssons Åkeri“ pagrindinių klientų vadybininkas Christianas Pedersenas. „Malmėje ir Helsingborge taip pat yra viešųjų sunkiasvorių transporto priemonių įkrovimo stotelių. Paprastai ten įkrauname 30–45 minutes per vairuotojo pietų pertrauką, todėl neprarandame laiko.“
Visiškai įkrauti sunkvežimį per naktį „Erikssons Åkeri“ depe prireiks 2,5 val., o įkrovimas per pietų pertrauką viešojoje stotelėje padidins nuvažiuojamą atstumą iki 100 km. Norėdami stebėti akumuliatoriaus būseną ir įkrovimo laiką per pamainą, vairuotojai gali naudoti įvairias telematikos paslaugas.
„Stengiamės suplanuoti maršrutus taip, kad akumuliatoriaus įkrovos lygis visada būtų optimaliame 20–80 proc. diapazone“, – priduria Christianas Pedersenas. „Elektriniai sunkvežimiai dar nesuteikia didelio lankstumo, todėl turime planuoti kartu su savo vairuotojais. Vis dar mokomės apie jų apribojimus ir nuvažiuojamą atstumą, bet manau, kad gabenant šiais maršrutais mums pavyko gana sėkmingai pakeisti dyzelinius sunkvežimius.“
Bendra reakcija buvo teigiama – klientams patraukli galimybė sumažinti CO2 išmetamųjų teršalų kiekį savo tiekimo grandinėje, o vairuotojai labai vertina tylesnę darbo aplinką be išmetamųjų dujų. „Ypač jaunesniems vairuotojams buvo įdomu dirbti su naujomis technologijomis ir išbandyti pirmąjį serijinės gamybos elektrinį sunkvežimį.“
Darbas su 20–80 % įkrauta baterija laikomas optimaliu, nes leidžia apsisaugoti nuo bet kokių nenumatytų situacijų, be to, taip tausojama baterija. Baterijos neturėtų būti visiškai įkrautos, jei ilgą laiką stovima vietoje, kad būtų išvengta nereikalingo dėvėjimosi, bet prieš vykdant transporto užduotis rekomenduojama jį įkrauti pilnai, nes poveikis nebus reikšmingas.
„Erikssons Åkeri“ planuoja toliau investuoti į savo elektrinių transporto priemonių parką ir jį plėsti. Šiuo metu įmonė dalyvauja bandomajame projekte, kurį vykdant elektriniai sunkvežimiai važinėja vienu iš įprastų maršrutų iš Tomelilos (Švedija) į Daniją ir atgal – bendras nuvažiuojamas atstumas viršija 320 km. Vis dar yra tam tikrų iššūkių, kuriuos reikės įveikti prieš pradedant naudoti elektrinius sunkvežimius važiuojant ilgesniais maršrutais, ir „Erikssons Åkeri“ pabrėžia, kad tai priklausys nuo daugelio nuo jos nepriklausančių veiksnių.
„Turime atsižvelgti į paklausą iš savo klientų, be to, daug kas priklauso nuo visuomenės paramos lygio“, – sako Christianas Pedersenas. „Šiuo metu elektrinio sunkvežimio kaina yra per didelė. Kai kurie klientai yra pasiryžę mokėti daugiau už gabenimą elektriniais sunkvežimiais, bet reikia padaryti daugiau, kad kaina sumažėtų, jei norima, kad tai būtų konkurencinga. Be to, nuvažiuojamas atstumas taip pat turi būti ilgesnis, kad tai būtų perspektyvus pasirinkimas daugeliui kitų mūsų maršrutų.“
Gera žinia yra ta, kad dabartinės tendencijos rodo, jog kainos turėtų mažėti, o nuvažiuojamas atstumas – didėti. „Svarbu suprasti, kad toks perėjimas turi būti taikomas kiekvienam segmentui, kiekvienai rinkai atskirai“, – sako „Volvo Trucks“ verslo plėtros direktorius Henrikas Engdahlas. „Dabar „Erikssons Åkeri“ žengia į naują etapą – regioninių gabenimų – ir jei jiems pasiseks, tai padės mums plėstis šiame segmente. Dėl to didės gaminamų elektrinių sunkvežimių apimtys, bus sudarytos sąlygos masto ekonomijai ir mažės kainos. Padidėjus viešojo įkrovimo galimybėms, taip pat padidės šiandien gaminamų transporto priemonių universalumas, todėl jos galės dirbti naujuose segmentuose.“
Vis dar mokomės apie jų apribojimus ir nuvažiuojamą atstumą, bet manau, kad gabenant šiais maršrutais mums pavyko gana sėkmingai pakeisti dyzelinius sunkvežimius.
Prognozuojama, kad sunkiųjų elektrinių sunkvežimių įkrovimo infrastruktūra per ateinančius dvejus metus smarkiai išaugs ir rinka Europoje padvigubės, o Kinijoje beveik patrigubės. Tuo pačiu metu akumuliatorių technologija nuolat tobulėja. „Jei pažvelgtume į iki šiol padarytą pažangą, 2019 m., kai pirmą kartą pristatėme elektrinį sunkvežimį, jo maksimali galia buvo 200 kWh“, – sako Henrikas. „Antroji karta buvo 264 kWh, o dabar turime apie 540 kWh. Taigi iš esmės padvigubinome transporto priemonių nuvažiuojam atstumą vos per 3–4 metus. Kartu su didesne įkrovimo galia sprendžiami ir elektrinio transporto apribojimai.“
Per neseniai vykdytą bandomąją programą važiuojant elektriniu sunkvežimiu iš Švedijos į Daniją ir atgal, sekėme vieną iš „Erikssons Åkeri“ vairuotojų, kad išsiaiškintume: