Trucks

Kodėl sunkvežimio dizainas yra daugiau nei tik patraukli išvaizda

Berk Keskin
2024-01-25
Technologijos ir inovacijos Degalų efektyvumas
Author
Berk Keskin
Head of Exterior Design

Geras sunkvežimio dizainas nėra vien tik estetikos ir funkcionalumo derinys. Jis taip pat leidžia kuo labiau padidinti transporto priemonės energijos vartojimo efektyvumą ir sumažinti CO2 emisiją. Tai, kas sunkvežimio savininkui gali atrodyti kaip prašmatni dizaino detalė, iš tiesų gali būti priemonė degalams taupyti.
 

Daugelis sunkvežimių savininkų pirmaeilę svarbą teikia kasdieniams krovinių gabenimo verslo iššūkiams, todėl išorės dizainas kartais atsiduria antroje vietoje. Tačiau jis ne tik pagerina estetinę sunkvežimio išvaizdą, bet ir daro poveikį aerodinamikai, taigi tiesiogiai veikia degalų sąnaudas bei energijos vartojimo efektyvumą.
 

Vykdant tolimojo gabenimo užduotis aerodinaminis pasipriešinimas iš tiesų gali lemti didelę sunkvežimio degalų sąnaudų dalį. Baterijose sukaupta elektros energija varomų elektrinių sunkvežimių atveju, energijos nuostoliai santykine prasme gali būti dar didesni. Todėl aerodinamika yra vienas pirmųjų darbų, kurio imasi naują transporto priemonę kuriantis sunkvežimių dizaineris.
 

„Mes, dizaineriai, klientams norime pasiūlyti patrauklios išvaizdos sunkvežimius, tačiau turime įgyvendinti ir kitus jų reikalavimus, pavyzdžiui, sumažinti degalų sąnaudas ir padidinti energijos vartojimo efektyvumą, – sako „Volvo Trucks“ išorės dizaino skyriaus vadovas Berkas Keskinas. – Aerodinamikos ekspertai mums padeda nustatyti dizaino projektavimo gaires ir nukreipia link uždaresnių kėbulo konstrukcijų, taip pat supaprastintų ir vientisų paviršių. Kartais tai gali mus apriboti, tačiau šiuos iššūkius privalome įveikti ir kartu sukurti vizualiai patrauklų sunkvežimį.“

 

Kaip aerodinamika suformavo šiuolaikinių sunkvežimių dizainą

Per pastaruosius kelis dešimtmečius išaugus aerodinamikos svarbai, kuriant sunkvežimių dizainą vis dažniau panaudojami apvalaini kampai, glotnesni paviršiai ir stengiamasi, kad būtų mažiau tarpų kabinos priekyje. Taip pat vis daugiau svarbos skiriama stogo ir šoniniams aptakams, šoniniams skydams, vėjo nukreipikliams ir deflektoriams.  

Kad būtų galima pagerinti sunkvežimio aerodinamines savybes, naudojami deflektoriai, šoniniai skydai, stogo ir šoniniai aptakai, kurie konstruojant šiuolaikinius sunkvežimius darosi vis svarbesni.

„Pagrindinė užduotis – užtikrinti, kad priešais kabiną įstrigęs oras turėtų kur tekėti palei sunkvežimio šonus. Mes, dizaineriai, stengiamės pašalinti visus šiam oro srautui kliudančius tarpus, intarpus, išsikišusias dalis (pvz., šoninius veidrodžius) ir kitus išorės elementus arba sumažinti jų poveikį.“
 

Iš pirmo žvilgsnio gali atrodyti, kad sunkvežimio su kabina virš variklio konstrukcija iš esmės dešimtmečius išliko nepakitusi. Tačiau ji yra nuolat tobulinama ir joje diegiama daug pakeitimų, pirmiausia siekiant dar labiau pagerinti aerodinamiką. Kita vertus, dar daug naujų galimybių gali atsiverti pritaikius naujas technologijas ir priėmus teisės aktų pakeitimus.
 

„Kalbant apie aerodinamiką, didelis proveržis yra šoninius veidrodžius pakeičiančios kamerų sistemos, – sako Berkas. – Atsisakius kai kurių šoninių veidrodžių žymiai sumažėja transporto priemonės oro pasipriešinimas.“
 

Kitos paskutiniu metu atsiradusios naujovės – priekabos gale naudojami prailgintuvai ir difuzorių sistemos. Jie padeda nukreipti nuo galinės transporto priemonės dalies sklindantį oro srautą. Išoriniai priedai, tokie kaip apsauginiai rėmai, pneumatiniai oro signalai ar papildomi priekiniai žibintai, daro neigiamą įtaką aerodinaminėms savybėms, todėl sunkvežimių savininkai paprastai turi rinktis, kas svarbiau: priedo teikiami privalumai ar degalų vartojimo efektyvumas. Tačiau kartais galima rasti sprendimus, kurie leidžia suderinti ir viena, ir kita.
 

„Pavyzdžiui, jei norite didesnio pneumatinių oro signalų garso, tai gali būti įmanoma pasiekti pasirinkus geresnius garsiakalbius, o ne išorinius pneumatinius garso signalus. O jei reikia papildomo apšvietimo, gali būti, kad papildomus priekinius žibintus pavyks integruoti į transporto priemonės konstrukciją.“ 

Mes, dizaineriai, klientams norime pasiūlyti patrauklios išvaizdos sunkvežimius, tačiau turime įgyvendinti ir kitus jų reikalavimus, pavyzdžiui, sumažinti degalų sąnaudas ir padidinti energijos vartojimo efektyvumą.

Kokie yra tolesni užmojai sunkvežimių aerodinamikos srityje?

Naujos technologijos atveria vis daugiau galimybių, o aerodinaminių savybių gerinimas yra nuolatinis procesas. Pavyzdžiui, vienas iš galimų būdų joms pagerinti yra ratų gaubtai, kurie uždengtų tarpus aplink ratą, tačiau tam reikėtų aušinimo, todėl šios koncepcijos kol kas negalima įgyvendinti.
 

„Vien tik aerodinamikos požiūriu idealaus dizaino sunkvežimis būtų lašo formos – visiškai apvalus priekyje ir ilgas bei smailas gale“, – sako Berkas. – Dėl dabartinių teisės aktų tai neįmanoma, tačiau poreikis sumažinti CO2 emisiją verčia vyriausybes ir valdžios institucijas imtis reguliavimo pakeitimų. Tai savo ruožtu mums suteikia daugiau laisvės konstruoti dar efektyviau energiją naudojančius sunkvežimius, kad klientai galėtų sutaupyti daugiau degalų.“  
 

Daugiau informacijos apie aerodinamiką ir jos poveikį jūsų verslui rasite šiame straipsnyje ir filme. Ką sužinosite:
 

●       geriau suprasite sunkvežimį supantį oro srautą ir jo įtaką degalų sąnaudoms;

●       rasite patarimų, kaip optimaliai pritaikyti sunkvežimio aerodinamines savybes;

●       kodėl aerodinamika baterijose sukaupta elektros energija varomiems sunkvežimiams tokia pat svarbi, kaip ir dyzeliniams.