Trucks

Kaip nauji aerodinaminiai patobulinimai padeda pasiekti dar mažesnes degalų sąnaudas

„Volvo“ Sunkvežimiai
2025-06-10
Technologijos ir inovacijos Degalų efektyvumas
Author
„Volvo“ Sunkvežimiai

Pasitelkdami patikrintas aeronautikos pramonės koncepcijas ir pritaikydami jas sunkiasvoriams sunkvežimiams, „Volvo Trucks“ inžinieriai dar labiau pagerino transporto priemonių aerodinamiką ir sumažino degalų bei energijos sąnaudas.

 

Oro pasipriešinimas daro didelę įtaką sunkvežimio degalų sąnaudoms, ypač gabenant krovinius tolimais atstumais. Štai kodėl aerodinaminio dizaino tobulinimas jau seniai yra „Volvo Trucks“ inžinierių prioritetas. 2024 m. pristatytame „Volvo FH Aero“ buvo atlikta daug aerodinaminių patobulinimų, įskaitant pailgintą priekį ir veidrodžių pakeitimą šoninių vaizdo kamerų sistema. Šie pokyčiai taip pat atvėrė galimybes tolesnėms inovacijoms, įskaitant šiuos naujausius patobulinimus.

 

Ko sunkvežimiai gali pasimokyti iš lėktuvų ir „Formulės 1“ lenktyninių automobilių?

Svarbiausia naujovė yra kabinos oro srauto stabilizatoriai, esantys viršutiniuose kabinos kampuose, šalia priekinio stiklo. Naudodami kruopščiai suprojektuotą mažų įstrižų menčių raštą, stabilizatoriai kontroliuoja oro srautą, kad padėtų jam išlikti prie transporto priemonės kabinos įveikiant kampus.

 

„Viršutiniuose kabinos kampuose veidrodžio srityje mūsų atliktuose modeliavimuose matome didelį oro srauto atsiskyrimą.“ „Tačiau iki šiol negalėjome patekti į šią konkrečią vietą dėl veidrodžių“, – aiškina Andersas Tenstamas, „Volvo Trucks“ vyresnysis aerodinamikos technologijų ekspertas. „Kai jie buvo pašalinti, atsirado daugiau galimybių dirbti su šia sritimi, kuri yra labai jautri oro srauto atžvilgiu. Oro greitis šioje srityje yra labai didelis, ir nedidelis pokytis gali sukelti „drugelio“ efektą. Šios mažos mentelės leidžia valdyti oro srautą mikrolygmeniu ir sukurti makrolygmens efektą bendrai sunkvežimio aerodinamikai.“

 

Ši technika, dažnai vadinama sūkurių generatoriais, yra gerai žinoma aviacijos sektoriuje ir naudojama lėktuvuose, „Formulės 1“ lenktyniniuose automobiliuose ir vėjo turbinose. Įdiegus kabinos oro srauto stabilizatorius, šis konceptas dabar taikomas ir sunkvežimiams.

Nauji kabinos oro srauto stabilizatoriai padeda oro srautui išlikti prie transporto priemonės, jam keliaujant aplink kabinos kampus (kairėje). Prailginti oro aptakai sumažina tarpą tarp kabinos ir priekabos, o tai ypač naudinga važiuojant pučiant stipriam šoniniam vėjui (dešinėje).

Kaip vienas atnaujinimas atveria daugiau galimybių

Kabinos oro srauto stabilizatoriai gerinantys aerodinamiką transporto priemonės priekyje suteikia dar geresnes sąlygos dviem papildomiems patobulinimams: prailginti šoniniai oro aptakai ir modifikuoti važiuoklės aptakai. Prailginti oro aptakai sumažina tarpą tarp kabinos ir priekabos, o tai ypač naudinga važiuojant pučiant stipriam šoniniam vėjui. Patobulinti važiuoklės aptakai geriau suderinami su galiniu sparnu.

 

Nors kiekvienas iš šių patobulinimų būtų įmanomas ir be kabinos oro srauto stabilizatorių, po vieną jie nesuteiktų tokios didelės aerodinaminės naudos. Visi trys patobulinimai didesnę naudą suteikia kartu.

 

„Mūsų strategija – optimizuoti transporto priemonės priekį, kad būtų maksimaliai padidintas poveikis tolesnėms inovacijoms“, – aiškina Mattias Hejdesten, „Volvo Trucks“ vyresnysis aerodinamikos ekspertas. „Įdiegus kabinos oro srauto stabilizatorius, padidėja prailgintų oro aptakų ir modifikuotų važiuoklės aptakų poveikis.“

Andersas Tenstamas (kairėje), vyresnysis technologijų aerodinamikos ekspertas, ir Mattias Hejdestenas, vyresnysis inžinerijos aerodinamikos ekspertas, „Volvo Trucks“.

Nuolatinio tobulinimo strategija

„Volvo Trucks“ aerodinaminio dizaino pagrindas yra aptakumo principas, kai inžinieriai taiko holistinį požiūrį į visą transporto priemonę. Užuot nagrinėjus kiekvieną aerodinaminį patobulinimą atskirai, skirtingos sunkvežimio dalys laikomos tarpusavyje susijusiomis dalimis.

 

„Tai atvejis, kai 1 + 1 = 3“, – sako Andersas. „Siekiame sukurti patobulinimų paketą, kuris vienas kitą papildytų, kad bendras poveikis būtų didesnis nei visų dalių suma.“

 

Ši strategija pastaraisiais metais lėmė aerodinamikos evoliuciją, kai kiekvienas atnaujinimas padidina ankstesnių atnaujinimų poveikį, kartu sudarydamas sąlygas tolesniems atnaujinimams. Pavyzdžiui, daugelis aerodinaminių patobulinimų, įdiegtų 2022 m. (įskaitant naujus sandariklius, durų prailginimus, sparnų praplatinimus ir veidrodžių laikiklių dangčius), buvo optimizuoti ir paspartinti 2024 m. įdiegtais patobulinimais (pailgintas kabinos priekis, šoninių kamerų sistema). 

Tai yra 1 + 1 = 3 atvejis, sako Andersas. Siekiame sukurti aerodinaminių patobulinimų paketą, kuriame elementai papildytų vienas kitą ir bendras poveikis būtų didesnis nei atskirų dalių suma.

„Tas pats principas galioja ir dabar“, – sako Mattias. „Įdiegę šiuos atnaujinimus, pamatysime daugiau naudos iš ankstesnių pakeitimų. Be to, galėsime netolimoje ateityje pristatyti dar daugiau aerodinaminių konceptų.“

 

Bendras šių nuoseklių aerodinaminių patobulinimų poveikis – mažesnės degalų sąnaudos ir CO₂ pėdsakas. Arba, elektrinių sunkvežimių atveju, mažesnės elektros energijos sąnaudos ir ilgesnis nuvažiuojamas atstumas. Štai kodėl aerodinamikos tobulinimas atlieka tokį svarbų vaidmenį nuolatinėse „Volvo Trucks“ pastangose gerinti savo transporto priemonių degalų ir energijos vartojimo efektyvumą.

 

Jei norite sužinoti daugiau apie aerodinamikos svarbą ir jos poveikį degalų bei energijos naudojimo efektyvumui, galite paskaityti:

 

●      „Volvo FH Aero“ kūrimo užkulisiai

●      Kaip šoninių vaizdo kamerų stebėjimo sistema pagerina aerodinamiką