Trucks

Kokia suskystintų gamtinių dujų (LNG) ateitis?

Lars Mårtensson
2025-04-23
Alternatyvūs degalai
Author
Lars Mårtensson
„Volvo Trucks“ aplinkosaugos ir inovacijų direktorius

Pasaulis pereina nuo iškastinio kuro prie švaresnės energijos, ir prognozuojama, kad pasaulinė LNG gamyba ateinančiais metais didės. Nors tai yra iškastinis kuras, numatoma, kad šios dujos atliks svarbų vaidmenį dekarbonizuojant daugelį pramonės sektorių.

Apskaičiuota, kad iki 2040 m. pasaulinė LNG (SkGD, suskystintų gamtinių dujų) paklausa sieks 625–685 mln. t per metus (nuo 404 mln. t 2023 m.), t.y. padidės daugiau nei 50 %. Paklausos didėjimo tikimasi keliuose sektoriuose, įskaitant gamybą, sunkiąją pramonę, energetiką ir transportą.

 

Kodėl LNG laikomos pereinamaisiais degalais

Nors LNG yra iškastinis kuras, jos yra mažiau kenksmingos už daugelį kitų iškastinio kuro rūšių. Pavyzdžiui, LNG sugeneruojamas emisijų kiekis energijos vienetui yra gerokai mažesnis nei anglies, vertinant tiek prieš degimo procesą, tiek per jį. Trumpuoju laikotarpiu tai leidžia gerokai sumažinti išmetamo CO2 kiekį, todėl tai yra švaresnė alternatyva. Dėl šios priežasties pasaulinė konsultacijų įmonė „McKinsey & Company“ mano, kad gamtinės dujos (ir, savo ruožtu, LNG) bus atsparesnės už kitas iškastinio kuro rūšis ir bus vienos iš paskutinių naudojamų iškastinio kuro rūšių.

 

Pavyzdžiui, Kinija, kuri kuria didžiąją dalį pasaulinės LNG paklausos, siekia pereiti nuo anglies prie suskystintų gamtinių dujų, kad įgyvendintų savo klimato tikslus ir pagerintų oro kokybę miestuose.

 

Ar LNG gali būti pereinamieji degalai kelių transporto sektoriuje?

Trumpas atsakymas yra „Taip“. Keli dujomis varomų sunkvežimių gamintojai apskaičiavo, kad jų CO emisija yra apie 15-20% mažesnė nei dyzelinių. Palyginus su elektriniais sunkvežimiais su baterijomis,  esmisijos yra didesnės, bet dėl riboto nuvažiuojamo atstumo ir įkrovimo tinklo daugumai transporto įmonių elektrosunkvežiai šiuo metu nėra tinkama alternatyva. Dujiniai sunkvežimiai suteikia tokį pat nuvažiuojamą atstumą ir našumą kaip dyzeliniai, todėl daugeliui vežėjų dabar jie yra patrauklesnis sprendimas.

LNG degalinių tinklas visoje Europoje sparčiai auga ir šio straipsnio publikavimo metu jų skaičius siekia 786 degalines. Tuo tarpu Kinijoje LNG varomų sunkvežimių pardavimai sparčiai auga, nes Kinijos vyriausybė subsidijuoja perėjimą nuo dyzelinių transporto priemonių. Indija seka pavyzdžiu ir siekia per ateinančius 5–7 metus trečdalį šalies sunkiųjų sunkvežimių parko pakeisti LNG varomomis transporto priemonėmis.

 

Nors LNG yra žingsnis teisinga kryptimi, didžiausią poveikį padarys perėjimas prie bioLNG. Tai neiškastinis kuras iš atsinaujinančiųjų išteklių, gaminamas naudojant organines atliekas ir, priklausomai nuo gamybos būdo, gali būti generuojamas neigiamas CO2 emisijos kiekis iki 200 % (nuo „šaltinio iki rato“).

Koks kitų pramonės sektorių požiūris į LNG?

Laivybos sektoriuje LNG varomas laivas išmeta iki 23 % mažiau šiltnamio efektą sukeliančių dujų, palyginus su įprastais jūriniais degalais. Kaip ir sunkiųjų sunkvežimių atveju, LNG laivai ir degalinių infrastruktūra yra visiškai suderinami su bioLNG, todėl yra galimybė emisiją sumažinti dar labiau.  Dėl šios priežasties dujos vertinamos kaip potencialūs pereinamieji degalai laivybos sektoriuje.

Jei norite sužinoti daugiau apie LNG ir bioLNG, bei apie dujomis varomų sunkvežimių potencialą, skaitykite: