Vairuoti sunkvežimį dar niekada nebuvo taip saugu – dėl dešimtmečius trukusių tyrimų ir pažangos, augančios saugumo sistemų paklausos bei vis griežtesnių taisyklių ir standartų.
„Žvelgdami į kelių eismo saugos istoriją, labai didžiuojamės matydami svarbų „Volvo Trucks“ vaidmenį kiekviename etape“, – sako Anna Wrige Berling, „Volvo Trucks“ eismo ir gaminių saugos direktorė. „Nuo trijų taškų saugos diržo išradimo iki pažangių saugumo sistemų – mes prisidėjome prie saugesnių kelių kūrimo visiems eismo dalyviams.“
Štai trumpa sunkvežimių saugos istorija ir pagrindiniai įvykiai, kurie mus priartino prie nulio avarijų vizijos.
Augant krovinių gabenimui keliais, pokario Europoje ir Amerikoje plečiasi greitkelių tinklai. Sunkvežimiai pradeda važiuoti ilgesnius atstumus ir greičiau, todėl jų saugumas atsiduria dėmesio centre. Vyriausybės ir kelių eismo administracijos pradeda įgyvendinti naujas kelių eismo taisykles, skirtas tik sunkvežimiams, ir nustatato standartizuotus reikalavimus transporto priemonėms. Svarbiausia, kad sunkvežimiuose standartine įranga tapo pneumatiniai stabdžiai, o tai padidino stabdymo efektyvumą.
1948 m. „Volvo“ tapo pirmuoju sunkvežimių gamintoju, pristačiusiu plienines kabinas (o ne medines), kurios per ateinantį dešimtmetį taip pat tapo standartine įranga. 1959 m. „Volvo“ inžinierius Nilsas Bohlinas sukūrė trijų taškų saugos diržą, kuris greitai tapo pramonės standartu – ir juo išliko iki šiol.
Saugos reikalavimai toliau griežtėja, o sunkvežimių gamintojai kurdami savo gaminius atlieka griežtesnius bandymus. „Volvo“ susidūrimo bandymai, kurių metu į kabiną daužomi dideli svoriai, nustato ankstyvą kabinos testavimo standartą. Netrukus Švedijos vyriausybė tai priėmė kaip nacionalinį reikalavimą, o vėliau tai padarė ir kitos šalys. Dėl to padidėja sunkvežimių keleivių saugumo rodikliai, o susidūrimo bandymai išlieka pramonės standartu visoje ES iki pat 2009 m .
1969 m. „Volvo“ įkūrė savo avarijų tyrimų komandą, kuriai pavesta tirti eismo įvykius ir rinkti eismo saugumo duomenis, kurie vėliau naudojami kuriant produktus. Komanda veikia iki šiol ir yra pagrindinė „Volvo Trucks“ tyrimų ir plėtros padalinio dalis.
Vairuotojų sauga toliau gerėja tiek dėl saugesnių transporto priemonių, tiek dėl naujų darbo sąlygas reglamentuojančių teisės aktų. Daugelyje Europos šalių nustatomi griežti darbo valandų apribojimai, kuriuos užtikrina privalomi tachografai.
„Volvo Trucks“ dar labiau pagerina kabinos saugumą, įdiegdama naują susidūrimo su kliūtimi bandymą, kuris imituoja susidūrimą su kitu sunkvežimiu, o tada pristato naujas saugos funkcijas: sustiprintus kabinos statramsčius, sulankstomas vairo kolonėles, energiją sugeriantį vairą ir paminkštintą saloną.
Daugiau dėmesio skiriama pažeidžiamų eismo dalyvių apsaugai. Šoninė apsauga, padedanti išvengti dviratininkų ir pėsčiųjų pakliuvimo po sunkvežimio puspriekabės ratais, tapo privaloma daugelyje šalių. Taip pat pristatyta galinė apsauga, kuris padeda apsaugoti lengvųjų automobilių keleivius susidūrimo su sunkvežimiais atveju.
Devintajame dešimtmetyje pristatytos dar pažangesnės saugos sistemos, pradedant stabdžių antiblokavimo sistema (ABS), kuri iki dešimtmečio pabaigos tapo standartine visų sunkvežimių įranga. Naujoji technologija sumažino slydimą ir pagerino stabdymo efektyvumą slidžiuose keliuose.
Tokios organizacijos kaip ES ir Jungtinės Tautos tampa aktyvesnės kelių eismo saugumo srityje, įgyvendindamos naujus reikalavimus ir saugos standartus. Pavyzdžiui, ES įpareigojo visuose naujuose sunkvežimiuose įrengti greičio ribotuvus ir ABS sistemą, taip pat įvestas standartizuoti testai ir mokymai sunkvežimių vairuotojams.
Jau lenkdama naujus reikalavimus, „Volvo Trucks“ toliau ieškojo būdų, kaip pagerinti savo transporto priemonių saugumą, ir tapo viena pirmųjų sunkvežimių gamintojų, pristačiusių vairuotojo oro pagalves. Taip pat 1996 m. pristatytas priekinė apsauga, kuri padeda apsaugoti automobilių keleivius susidūrimuose su sunkvežimiais. Ji tapo privaloma 2003 m.
Pradeda sparčiai plisti pažangios elektroninės saugos sistemos. Viena iš jų – elektronine stabilumo kontrolės (ESC) sistema, kuri padeda užkirsti kelią slydimui ir apvirtimui. Tai ženkliai mažina avarijų skaičių, kuriose transporto priemonė apvirto – kai kuriuose tyrimuose teigiama, kad ESC sumažino mirčių skaičių avarijose, kuriose apsiverčiama, nuo 70 iki 90 %.
Pristatomos pirmosios adaptyviosios pastovaus greičio palaikymo (ACC) sistemos, kurios automatiškai reguliuoja pastovų greitį, kad būtų išlaikytas saugus atstumas iki priekyje važiuojančios transporto priemonės.
„Volvo Trucks“ sunkvežimiuose radarų ir daviklių technologijos leidžia sukurti kitas aktyviojo saugumo sistemas: pagalbinę nukrypimo nuo važiuojamosios juostos įspėjimo sistemą, pagalbinę važiuojamosios kelio juostos keitimo sistemą, pagalbinę vairuotojo budrumo stebėjimo sistemą ir įspėjimo apie susidūrimą sistemą su avarinio stabdymo funkcija. 2009 m. pagal pirmąjį ES Bendrąjį saugumo reglamentą (BSR) kai kurios aktyviosios saugos sistemos tampa privalomos.
Aktyvios saugos sistemos toliau tobulėja išmaniųjų technologijų dėka, o pagal naujus reglamentus vis daugiau jų tampa privalomos. Įspėjimo apie susidūrimą sistema su avarinio stabdymo funkcija buvo pristatyta 2012 metais. 2015 metais, pagal ES bendrąjį saugumo reglamentą (BSR), ši sistema, kartu su kitomis saugumo sistemomis, tapo privaloma naujuose sunkvežimiuose.
„Volvo Trucks“ ir toliau kuria vairuotojo pagalbines sistemas. tokias kaip „Volvo Dynamic Steering“, kuri pagerina stabilumą, sumažina nukrypimus nuo kurso ir vairuotojo nugaros ir pečių apkrovą.
Sunkvežimių technologijos tampa vis pažangesnės, jos naudoja galingesnius procesorius, daugiau jutiklių, kamerų. Tai suteikia dar daugiau galimybių pagerinti eismo saugumą. Sukurtos aklųjų zonų aptikimo sistemos, tokios kaip aktyvioji pagalbinė šoninio susidūrimo išvengimo sistema ir vaizdo kameros keleivio pusėje. Tradicinius veidrodžius vis dažniau keičia šoninių vaizdo kamerų sistemos, kurios pagerina matomumą, ypač naktį.
Šį dešimtmetį antrasis ES Bendrasis saugumo reglamentas įpareigojo gamintojus naudoti daugiau aktyviosios saugos sistemų. Pavyzdžiui, adaptyvi greičio palaikymo sistema, vairuotojo budrumo stebėjimo sistema ir pažeidžiamų eismo dalyvių aptikimo sistema tapo privalomos naujoms transporto priemonėms. Taip pat įvesti griežtesni matomumo reikalavimai, pavyzdžiui, Londono tiesioginio matomumo standartas.
2024 m. „Euro NCAP“ pirmą kartą įvertino sunkiasvorių sunkvežimių saugumą. Pirmuosiuose bandymų rezultatuose „Volvo FH“ ir „Volvo FM“ gavo aukščiausią – penkių žvaigždučių – įvertinimą.
Nors kelių eismo saugumo srityje jau pasiekta didelė pažanga, pramonės dalyviai toliau bendradarbiauja, kad keliai ir greitkeliai būtų dar saugesni. Gamintojai ir toliau kurs saugesnes transporto priemones ir saugos funkcijas, vyriausybės ir valdžios institucijos toliau įgyvendins griežtesnius reglamentus ir standartus, o vežėjai ir toliau ieškos būdų, kaip padidinti savo vairuotojų saugumą.
„Kol neįgyvendinsime savo vizijos – nulis nelaimingų atsitikimų, visada bus galimybių tobulėti“, – sako Anna. „Viena sritis, kurią, manau, tik dabar pradėjome tyrinėti, yra telematika ir duomenys. Sunkvežimiai tampa vis pažangesni, todėl tikimės, kad galėsime gauti duomenis iš kitų transporto priemonių ir viešosios infrastruktūros bei naudoti šiuos duomenis savo sistemose. Taip galbūt pavyks numatyti artėjančias kelio sąlygas ir sustojimus bei suteikti vairuotojams galimybę anksčiau reaguoti. Žinoma, tuo pačiu metu ir toliau skatinsime saugų eismą įprastomis priemonėmis: vairuotojų mokymai ir visuomenės informavimo kampanijos.“
Norite sužinoti daugiau? Skaitykite apie „Volvo Trucks“ tikslus kelių eismo saugumo srityje, taip pat apie mūsų nulio avarijų viziją.