Volvo Trucks

Lietuva

×

Elektrinių sunkvežimių baterijos yra švaresnės, nei manote. Štai kodėl

| 5 min.
Diskutuojant apie elektrinius sunkvežimius tvarumo požiūriu, dažniausiai pagrindinis dėmesys skiriamas baterijoms. Tad kiek „švarios” yra elektrinių sunkvežimių baterijos?

Elektrinių transporto priemonių baterijos gaminamos naudojant žaliavas, išgaunamas kasyklose. Yra ir kitų alternatyvų, priklausomai nuo užsakovo poreikių. Vienas svarbus komponentas, dažnai naudojamas plačiai aptarinėjamose ličio jonų baterijose, yra kobaltas. Šios medžiagos išgavimas per pastaruosius porą metų sukėlė diskusijų dėl darbo ir žmogaus teisių pažeidimų Kongo Demokratinėje Respublikoje, apie kuriuos pranešė „Amnesty International“. „Volvo“ sprendžia kobalto tiekimo klausimus per pirkimo procedūras. Tačiau svarbu atminti, kad yra ne tik švaresnių būdų kobaltui išgauti, bet ir daug mažiau prieštaringų alternatyvų. Ličio jonų geležies fosfatas (LFP) yra bene labiausiai žinoma alternatyvi baterijų medžiaga. Kinijoje, kurioje pernai elektromobilių buvo parduota daugiau nei bet kur kitur, ličio jonų geležies fosfato baterijos yra labiausiai dominuojantis baterijų tipas.

Naudoti pakartotinai ar perdirbti?

Taip pat daug diskutuojama apie antrinį baterijų naudojimą. Taigi, ar geriau pakartotinai naudoti, ar perdirbti? Pakartotinis naudojimas yra akivaizdžiai teigiamas tvarumo požiūriu. Išėmus elektrinių transporto priemonių baterijas, jos išlaiko 70–80 % pradinės talpos. Nors ilgalaikė tokių baterijų vertė sunkvežimių pramonėje gali būti ribota, jas vis tiek galima įvairiai panaudoti. Transporto priemonėse svarbus tiekiamos energijos kiekis, o kai kuriose stacionariose taikymo srityse, pavyzdžiui, atsarginio energijos tiekimo, energija laikoma tuo tikslu, kad būtų prieinama vietoje svarbiausioms visuomenės funkcijoms užtikrinti. Pavyzdžiui, antrinio naudojimo baterija gali būti įrengta ligoninėse, kur ji suaktyvinama kartą per 5 metus. Tai reiškia, kad baterija, kurios eksploatavimo laikas baigėsi, vis tiek gali būti vertinga visuomenei.
 

Iš daugelio akademinių šaltinių girdime, kad svarbu perdirbti. Apskaičiuota, kad iki 2025 m. maždaug trys ketvirtadaliai išeikvotų elektrinių transporto priemonių baterijų pirmiausia bus panaudotos pakartotinai, o vėliau – perdirbtos siekiant išgauti daugkartinio naudojimo medžiagas, tokias kaip litis, kobaltas ir nikelis. Tačiau baterijos išskaidymo į atskirus elementus procesas kelia daug diskusijų. Kai kuriuos elementus elektrinių sunkvežimių baterijose galima laikyti gausiais. Todėl kyla klausimų, ar perdirbimas tikrai yra geriausias pasirinkimas ir ar jis visada yra naudingesnis aplinkai. Nors perdirbimas turi daug akivaizdžių privalumų, svarbu pažymėti, kad šiose diskusijose taip pat keliami komerciniai klausimai. Galiausiai, perdirbimo įmonės nori, kad žmonės naudotųsi jų ištekliais ir už juos mokėtų, kad išgautų tokias medžiagas kaip litis, kai ir kur tai ekonomiškai prasminga.
 

Tai, kaip tiekiama energija į elektrinių sunkvežimių baterijas, yra dar vienas ginčytinas klausimas diskusijoje apie ekologišką elektromobilumą. Čia yra priežastis optimizmui, nes mažėjant švarios energijos kainai, daugiau šaltinių, pavyzdžiui, vėjo ir saulės energija, gali būti elektros tinklo dalis. Europoje antrus metus iš eilės iš atsinaujinančiųjų šaltinių pagaminta daugiau elektros energijos nei naudojant iškastinį kurą pirmąjį ir antrąjį 2019 m. ketvirčius. Kinijoje ir Indijoje įgyvendinama tvari visuotinė darbo etika, o valdžios institucijos vykdo energijos politiką ilguoju laikotarpiu atsisakyti iškastinio kuro.

 

Palyginti nedidelis poveikis

Galima sakyti, kad bendras šiandieninės baterijų gamybos poveikis aplinkai yra gana nedidelis. Šiuo metu ji yra 80–90 % švaresnė už dyzelino gamybą. O naudojant elektra varomą transportą, šiuo metu komercinių transporto priemonių energijos atsipirkimo laikotarpis yra trumpesnis nei metai. Tai laikas, kurio reikia norint pagaminti tiek energijos, kiek sunaudojama gamybos metu ir sistemos veikimo laikotarpiu.
 

Elektromobilumo poveikis aplinkai yra viena iš karščiausių temų šiandieninėje sunkvežimių pramonėje. Tęsiantis diskusijoms, svarbu aptarti faktus ir mitus, susijusius su elektriniais sunkvežimiais ir jų ekologiškumu. Parengiau vadovą, kuriame nagrinėjamos kai kurios plačiai paplitusios klaidingos nuomonės šia tema. Jis turėtų padėti norint susidaryti subalansuotą požiūrį.
 

Edward Jobson

Edward is a Senior Director at Group Trucks Strategy

Susiję straipsniai