Trucks

Laurynas Bričkus
2022-05-18
4.5 min
Saugumas
Author
Laurynas Bričkus
Volvo Trucks Lietuva rinkodaros vadovas

Ką turite žinoti apie ES Bendrosios saugos reglamentą sunkvežimiams

Nuo 2024 m. liepos visi ES parduodami nauji sunkvežimiai jau turės atitikti 2019 m. atnaujintą Bendrąjį saugos reglamentą (BSR). Juo atsižvelgiama į naujas kelių transporto saugumo naujoves, kurios gali padėti sumažinti dėl žmogaus klaidų kylančių avarijų rizikas. Pagal šį reglamentą sunkvežimiai bus komplektuojami su daugiau įvairių privalomųjų aktyviojo saugumo funkcijų. Kas jos ir kokią įtaką visa tai darys transporto verslui ir eismo dalyviams?
 

Eismą sudaro jame veikiantys elementai – žmogus, transporto priemonė, kelias ir eismo aplinka. Šios visumos elementai nuolat sąveikauja tarpusavyje, ir pasiekti absoliutų eismo saugumą – pakankamai ambicinga užduotis ir ateities tikslas. Priemonių yra daug. Tai ir visuomenės edukacija apie saugų elgesį eisme, saugių ir techniškai tvarkingų sunkvežimių, automobilių, motociklų, dviračių, paspirtukų eksploatacija ir apsaugos priemonių naudojimas, taip pat institucijų ir tarnybų dėmesys infrastruktūrai, kelių saugumui bei jų priežiūrai.

Jei prieš kelis dešimtmečius tekdavo kliautis vairuotojo dėmesingumu ir pasyviojo saugumo sistemomis, technologijų tobulėjimas lėmė aktyviojo saugumo sistemų diegimą sunkvežimiuose, kurios užtikrina tiek vairuotojo, tiek kitų eismo dalyvių saugumą, įskaitant ir pėsčiuosius bei dviratininkus. Šiandien visuose sunkvežimiuose kaip standartinė įranga montuojamos ABS, ESP, avarinio stabdymo bei nukrypimo nuo važiuojamosios juostos sistemos.

Automobilį galima suremontuoti, o apgadintas dalis pakeisti naujomis. Žmogaus patirtų fizinių ar psichologinių traumų gydymas gali užtrukti ilgai, o prarastos gyvybės neįmanoma sugrąžinti. Postūmį link didesnio eismo saugumo užtikrina ir technologijos, ir teisėkūra.

Ko gero nei vienas iš mūsų nenorime sukelti avarijos ar kad nukentėtų kiti eismo dalyviai, transporto priemonės ar turtas. Statistika rodo, kad didžioji dalis eismo įvykių atsitinka dėl žmogiškosios klaidos – nuovargio, nedėmesingumo ar išsiblaškymo prie vairo. Jei automobilį ar turtą galima suremontuoti, o apgadintas dalis pakeisti naujomis, žmogaus patirtų fizinių ar psichologinių traumų gydymas užtrunka ilgai, o prarastos gyvybės neįmanoma sugrąžinti. Postūmį link didesnio eismo saugumo gali užtikrinti ir gamintojų turimos technologijos, ir teisėkūra.

 

Kodėl yra svarbus Bendrasis saugos reglamentas?

Pirmiausia, jis padės gelbėti gyvybes ir sumažinti nelaimingų atsitikimų tarp sunkvežimių ir pažeidžiamų eismo dalyvių skaičių. ES vykdyti skaičiavimai rodo, kad naujosios taisyklės padės išvengti mažiausiai 25 000 žuvusiųjų keliuose bei išvengti mažiausiai 140 000 rimtų sužalojimų iki 2038 m. 

Nuo 2024 m. naujuose sunkvežimiuose privalomos įvairios aktyviosios saugos sistemos padės vairuotojams saugiau atlikti savo darbą ir padės sumažinti nelaimingų atsitikimų dėl žmogaus klaidų rizikas. Dalis šių sistemų jau dabar yra siūlomos kaip papildomai užsakoma sunkvežimių įranga.

Ilgalaikis ES tikslas yra pasiekti, kad iki 2050 m. Europos keliuose nebūtų žuvusiųjų ir sunkiai sužeistų žmonių, ir šis siekis vadinamas „vizija nulis“. „Nors užkirsti kelią kiekvienam nelaimingam atsitikimui yra išties nelengva, „Volvo Trucks“ taip pat vadovaujasi „Vizija 0“ kaip svarbiausiu požiūriu sunkvežimių, saugumo sistemų ir paslaugų kūrimo procesuose bei bandymuose. Švedijos sunkvežimių gamintojo filosofija yra ta, kad visų nelaimingų atsitikimų iš esmės galima išvengti. Žmogaus klaidos lemia 90 % nelaimingų atsitikimų, tad įvairios saugos sistemos, padedančios vairuotojams reikšmingai sumažinti nelaimingų atsitikimų skaičių, yra labai svarbios siekiant šio tikslo“, - sako „Volvo Trucks Lietuva“ rinkodaros vadovas Laurynas Bričkus.

 

Kas bus privaloma naujuose sunkvežimiuose?

Vienuolika aktyviosios saugos funkcijų taps privalomomis. Aštuonios iš jų turės būti visuose naujuose sunkvežimiuose nuo 2024 m. liepos, o trys bus privalomos nuo 2026 ir 2029-ųjų:

1. Avarinio stabdymo signalas: mirksintys stabdžių žibintai, įspėjantys kitus už sunkvežimio esančius eismo dalyvius, kad sunkvežimis greitai lėtėja arba stipriai stabdo.

2. Važiavimas atbuline eiga: kamera arba jutikliai, informuojantys vairuotoją apie už sunkvežimio esančius objektus ar žmones.

3. Padangų slėgio stebėjimo sistema: stebi padangų slėgį ir realiu laiku praneša vairuotojui apie slėgio sumažėjimą padangose.

4. Sumani greičio palaikymo sistema: įspėja leistiną greitį viršijančius vairuotojus.

5. Aklosios zonos informacinė sistema: įspės vairuotoją apie greta ar priekyje važiuojančius dviratininkus.

6. Pajudėjimo iš vietos sistema: įspėja apie pažeidžiamus eismo dalyvius priešais sunkvežimį jam pajudant ar lėtai važiuojant.

7. Paruošimas alkoblokų pajungimui: standartizuota sąsaja.

8. Budrumo stebėsenos sistema: vertina vairavimo pastovumą, stebi vairavimo laiką ir įspėja vairuotoją, kad prireikus padarytų pertrauką.

9. Prevencinis dėmesio stokos atpažinimas (numatoma 2026 m.): perspėjimo sistema, galinti atpažinti vairuotojo atidumo lygį ir, jei reikia, įspėti vairuotoją.

10. Pagerintas tiesioginis matymas iš vairuotojo vietos (numatoma 2029 m.): pagerins tiesioginį matomumą per sunkvežimio langus ir eliminuos akląsias zonas. Vairuotojai galės greičiau ir lengviau pamatyti dviratininkus ir pėsčiuosius.

11. Įvykių (duomenų) registratorius (numatoma 2029 m.): „juodoji dėžė“ eismo įvykių duomenų registravimui.

 

Vairuotojo ir sunkvežimio saugumas ateityje

BSR yra dalis eismo saugumo didinimo pastangų, kurios apima geresnį rizikų vertinimą ir kelių infrastruktūros naujinimo taisykles, didelį dėmesį skiriant pažeidžiamiems eismo dalyviams – pėstiesiems ir dviratininkams – nuolat augančiuose miestuose, kuriuose skatinamas darnus judumas.

Tikėtina, kad per ateinančius metus panašios saugos taisyklės bus įgyvendintos ir kitose šalyse. Už ES ribų Norvegija, Šveicarija, Turkija, JK ir Izraelis taip pat ruošiasi šį įgyvendinti Bendrąjį saugos reglamentą.

„Ateityje galime tikėtis daugiau aktyvaus saugumo technologijų, kurios pagelbės sunkvežimių vairuotojams, taip pat saugesnės miestų infrastruktūros. Žvelgiant į dar tolimesnę ateitį, sunkvežimiai taps dar išmanesni ir saugesni, o aktyviojo saugumo sistemos bus daugiau interaktyvios, nei informacinės. Ir šios sistemos turės sklandžiai sąveikauti su vairuotojo veiksmais. Nors įvairios pagalbinės ir aktyviosios saugos sistemos ženkliai sumažins žmogaus klaidų pasekmes, vairuotojas išliks svarbiausia saugos sistema sunkvežimyje“, – teigia Laurynas Bričkus, „Volvo Trucks Lietuva“ rinkodaros vadovas.

Daugiau apie atnaujintą ES Bendrąjį saugumo reglamentą (anglų k.)