Trucks

Kodėl renkantis sunkvežimį svarbu atsižvelgti į bendras eksploatacijos išlaidas?

Pernilla Kemlin
2024-09-16
Alternatyvūs degalai Elektromobilumas
Author
Pernilla Kemlin
FM/FMX produktų vadovas

Nors alternatyviais degalais varomi sunkvežimiai dažniausiai kainuoja daugiau nei varomi dyzelinu, jų bendros eksploatavimo išlaidos taip pat skiriasi. Tik įvertinę visą eksploatacijos laikotarpį galite sužinoti, kiek iš tikrųjų kainuos alternatyviais degalais varomas transportas.

Sunkvežimio bendrų nuosavybės išlaidų („TCO“) apskaičiavimas gali padėti įvertinti naują transporto priemonę ir suprasti, kiek ji iš tikrųjų kainuos transporto verslui.

 

Priešingai nei tik įsigijimo kaina, „TCO“ atsižvelgia į visas tiesiogines ir netiesiogines išlaidas, susijusias su transporto priemone per numatomą eksploatavimo laiką – degalus, priežiūros bei remonto išlaidas, likutinę vertę, mokesčius ir pan.
 

Dyzelinių sunkvežimių atveju dauguma vežėjų yra susipažinę su sąnaudomis, todėl procesas yra gana paprastas. Tačiau naudojant alternatyvias jėgaines, pavyzdžiui, elektrines ar dujomis varomas transporto priemones, pasikeičia daug kintamųjų, į kuriuos būtina atsižvelgti skaičiuojant „TCO“.
 

„Elektrinių ir dujomis varomų sunkvežimių įsigijimo kainos yra didesnės, negu varomų dyzeliniais varikliais. Tačiau kitose srityse išlaidos yra mažesnės ir tai gali kompensuoti kainos skirtumą“, – sako Pernilla Kemlin, „Volvo Trucks“ produktų vadovė. „Kai kurioms įmonėms perėjimas prie alternatyvių degalų jau yra ekonomiškas sprendimas „TCO“ atžvilgiu.
 

Kaip alternatyvūs degalai gali sumažinti išlaidas

Pereinant prie alternatyvių degalų daugiausiai sutaupyti galima dėl degalų kainos. Kadangi kainos įvairiose valstybėse skirtingos, viskas priklauso nuo jūsų veiklos. Tačiau degalai, tokie kaip elektra ir SkGD, dažnai yra pigesni nei dyzelinas.

Elektrinių sunkvežimių efektyvumas nuo bako iki rato (angl.„tank to wheel“) yra iki 70–80 % geresnis nei dyzelinių analogų, tai reiškia, kad eksploatacijos metu prarandama mažiau energijos.
 

Be to, tokios iniciatyvos kaip Eurovinjetės direktyva ir kitos CO2 mažinti skirtos kelių rinkliavos numato, kad CO2 emisijos bus vis labiau apmokestinamos. Tai turės didelės įtakos „TCO“ skaičiavimui lyginant dyzeliną su  mažesnės emisijos alternatyvomis.

„Jei galite naudoti pigesnius už dyzeliną alternatyviuosius degalus, tai kuo daugiau naudosite transporto priemonę, tuo mažiau ji kainuos jūsų verslui“, – aiškina Pernilla. „Pavyzdžiui, jeigu esate rinkoje, kurioje elektra yra pigi, o dyzelinas brangus, tada, atsižvelgiant į „TCO“, elektrinis sunkvežimis gali būti ekonomiškai efektyvesnis negu dyzelinis.“

Kokią įtaką priežiūros ir remonto išlaidos daro bendroms eksploatacijos išlaidoms?

Kalbant apie elektrinius sunkvežimius, baterijų remonto ar keitimo išlaidos gali būti nemažos, tačiau tokius remontus atlikti reikia retai. Kita vertus, elektrinėje pavaroje yra mažiau judančių dalių, palyginus su vidaus degimo varikliais, o tai reiškia, kad komponentai mažiau dėvisi. Taip pat nereikia keisti tepalų ar filtrų, kaip įprasta dyzeliniuose varikliuose.
 

„Šiuo metu dar sunku tiksliai vertinti kainų skirtumą tarp elektrinio sunkvežimio ir dyzelinio sunkvežimio priežiūros, tačiau prognozuojama ir numatoma, kad netrukus bus galima tai atlikti“, – sako Pernilla. „Tikimasi, kad elektrinių sunkvežimių techninės priežiūros intervalai bus ilgesni, o tai reiškia, kad sunkvežimiui rečiau reikės lankytis servise.“
 

Lengvųjų automobilių atveju jau yra apskaičiuota, kad elektromobilio priežiūros išlaidos sudaro apytiksliai pusę transporto priemonės su vidaus degimo varikliu priežiūros išlaidų. 

Jei ketinate pereiti prie alternatyviųjų degalų, „TCO“ apskaičiavimas yra puiki pradžia. Tokiu būdu galite geriau įvertinti finansinę naudą.“

Kaip „TCO“ skaičiavimas keisis ateinančiais metais? 

Kadangi ličio jonų baterijų ir elektrinių transmisijų gamybos sąnaudos ir toliau mažėja, tikimasi, kad ateinančiais metais elektrinių sunkvežimių „TCO“ duomenys dar labiau gerės.
 

Naujausiuose JAV nepriklausomos ekspertų grupės „Energy Innovation“ tyrime apskaičiuota, kad elektriniai sunkvežimiai, įskaitant tolimuosius gabenimus, iki 2030 m. galės pasiūlyti teigiamą „TCO“ per visą savo gyvavimo laikotarpį, net neatsižvelgiant į vyriausybės subsidijas ar mokesčių lengvatas.
 

Kalbant apie SkGD ir BioSkGD degalus, jų kainos stabilizavosi, o „TCO“ daugeliu atvejų jau yra teigiamas. Jis turėtų dar labiau augti, nes gamybos ir degalų užpildymo infrastruktūra ir toliau plečiama.
 

Tačiau tai nereiškia, kad vežėjai turi laukti. Kai kurioms įmonėms jau yra ekonomiškai naudinga pereiti prie alternatyviųjų degalų. Be to, „TCO“ skaičiavimo lygtys nuolat keičiasi, o ateityje situacija gali labai sparčiai pagerėti daugelyje transporto sričių.
 

Mažos ar nulinės emisijos transporto priemonių parkas taip pat gali padėti verslui laimėti naujas sutartis su klientais, norinčiais pagerinti savo tvarumo rodiklius.
 

„Jei ketinate pereiti prie alternatyviųjų degalų, „TCO“ apskaičiavimas yra puiki pradžia“, – sako Pernilla. „Tokiu būdu galima geriau įvertinti finansinę naudą. Ekonominis efektyvumas gali būti didesnis nei galvojote. Ir net jei tai nėra perspektyvu šiandien, vis tiek sužinosite, kokie pokyčiai reikialingi, kad taip nutiktų.
 

Jei norite sužinoti daugiau apie skirtingus sunkiųjų sunkvežimių alternatyvius degalus ir rasti tinkamiausią sprendimą jūsų verslui, jus gali sudominti šie straipsniai:

Norėdami gauti daugiau informacijos ir pagalbos apskaičiuojant alternatyviųjų degalų sunkvežimio „TCO“, kreipkitės į artimiausią „Volvo Trucks“ sunkvežimių centrą.

Susiję straipsniai