Trucks

Kaip bioLNG dujos padės dekarbonizuoti transporto sektorių?

Lars Mårtensson
2025-04-17
3 min. skaitinys
Alternatyvūs degalai
Author
Lars Mårtensson
„Volvo Trucks“ aplinkosaugos ir inovacijų direktorius

Efektyvūs degalai iš atsinaujinančiųjų išteklių, gaminami iš maisto likučių ir kitų atliekų, gali skambėti per gerai, kad būtų tiesa? Būtent tai ir yra suskystintos biodujos arba bioLNG. Tad kodėl diskusijose apie galimus alternatyviuosius sunkvežimių degalus joms skiriama tiek mažai dėmesio?

 

Kokie degalai pakeis dyzeliną? „Volvo Trucks“ ekspertai jau ilgą laiką įsitikinę, kad nėra vieno idealaus sprendimo, kuris leistų dekarbonizuoti visą transporto sektorių. Labiau tikėtina, kad bus kuriamos įvairios technologijos: baterijose kaupiama elektros energija, vandenilio kuro elementai ir vidaus degimo varikliai, varomi degalais iš atsinaujinančiųjų išteklių - biodyzelinu, HVO ir LNG / bioLNG.

 

Kiekvieni degalai turi privalumų ir trūkumų, o tai, kurie iš jų labiausiai tiks jūsų veiklai, priklausys nuo aplinkybių ir eksploatavimo sąlygų. Kai kuriems vežėjams geriausias sprendimas galėtų būti bioLNG. Didėjant pasaulinei biometano gamybai ir plečiantis LNG degalinių tinklams, bioLNG tampa vis patrauklesne alternatyva.

 

Kas yra bioLNG?

BioLNG yra gaminamos iš organinių atliekų, įskaitant maisto, žemės ūkio ir industrines atliekas, taip pat mėšlą, nuotekų dumblą ir nuotekas. Paprastai tariant, atliekos skaidomos ir išvalomos, kad susidarytų biometanas. Tada jis atšaldomas iki maždaug –160 °C temperatūros, kurią pasiekus jis kondensuojasi ir suskystėja – virsta į bioLNG.

BioLNG chemiškai prilygsta įprastinėms LNG dujoms. Jos užtikrina tokias pačias savybes ir gali būti naudojamos tose pačiose transporto priemonėse ir degalų pildymo infrastruktūroje. Tačiau kadangi jos gaminamos iš organinių atliekų, o ne iš iškastinių gamtinių dujų, jos yra CO2 atžvilgiu neutralūs degalai nuo „šaltinio iki rato“  iš atsinaujinančių išteklių.
 

Kai biodujos gaminamos iš mėšlo, gali būti generuojamas net neigiamas CO2 kiekis iki 200 % (per visą gamybos procesą).* Taip yra todėl, nes gamybos metu į atmosferą neleidžiama išsiskirti metanui, kuris atsiranda įprastai laikant ir perdirbant mėšlą. Pagal šį scenarijų vieno dujomis varomo sunkvežimio grynasis išmetamųjų teršalų kiekis gali panaikinti dviejų dyzelinių sunkvežimių išmetamųjų teršalų kiekį.

 

Be to, kadangi bioLNG gamybai naudojamos atliekos, o likęs degazuotasis substratas gali būti naudojamas kaip trąšos, tai prisideda prie žiedinės ekonomikos. Jos taip pat gali būti gaminamos lokaliai, todėl leidžia pašalinti transportuojant išmetamą CO2 kiekį.

 

Kaip atrodo bioLNG rinka?

Dar visai neseniai dėl mažos gamybos ir nepakankamo degalinių tinklų dujomis varomi sunkvežimiai turėjo ribotą bioLNG potencialą. Tačiau tai keičiasi.

 

ES siekia iki 2030 m. padidinti biometano gamybą iki 35 mlrd. kubinių metrų pagal planą REPowerEU. 2023 m. bendra biometano ir biodujų gamyba jau siekia iki 22 mlrd. kub.m. (ES bendras gamtinių dujų suvartojimas 2023 m. buvo 295 mlrd. kub. m.) JAV biodujų gamyba rekordiškai auga trejus metus, o bioLNG gamyba sudaro daugiau kaip 90 % visų naujų projektų 2023 m. Tuo tarpu Kinija siekia iki 2030 m. pagaminti 20 mlrd. kub. m biodujų.

 

Šiuo metu Europoje yra 780 LNG degalinių, kurios yra visiškai suderinamos su bioLNG, o gamybos apimtys didėja. Kinijoje ir Indijoje taip pat pastebimas stiprus dujomis varomų sunkvežimių kaip alternatyvos dyzeliniams sunkvežimiams augimas, o artimiausiais metais numatoma didelė degalinių tinklo plėtra.

Europoje SkGD degalinių skaičius sparčiai didėja ir numatoma, kad tai tęsis artimiausius metus.

Kokioms transporto užduotims labiausiai tinka bioLNG dujos?

Dujomis varomo sunkvežimio pranašumas yra tas, kad jis gali nuvažiuoti tokį patį atstumą ir pasipildyti dagalais per tokį patį laiką kaip ir sunkvežimis su dyzeliniu varikliu. Pavyzdžiui, „Volvo Trucks“ dujomis varomų transporto priemonių gama pasižymi tokiomis pačiomis galios ir sukimo momento savybėmis, kaip dyzelinės transporto priemonės, ir gali nuvažiuoti iki 1000 km. 

 

Naudojant tradicines iškastines LNG, dujomis varomų sunkvežimių išmetamas CO2 kiekis per visą procesą gali būti maždaug 20 % mažesnis, palyginti su dyzelinių sunkvežimių, o naudojant bioSkGD jis gali būti mažesnis iki 100 %.

 

Net ir esant ribotam bioLNG prieinamumui, jei savo maršrutuose galite naudotis bet kuriomis besiplečiančio LNG tinklo degalinėmis, jau turėtų būti įmanoma pereiti nuo dyzelino prie dujų. Tai padarius jūsų veikloje iškart sumažės išmetamo CO2 kiekis.

 

Ilgainiui, kai bioLNG dujos taps labiau prieinamos, perėjimas nuo tradicinių LNG bus sklandus, nes abi dujų rūšys gali būti naudojamos tose pačiose transporto priemonėse ir degalų pildymo infrastruktūroje. Jas galima ir maišyti. Pavyzdžiui, bendrovė „Shell“ šiuo metu Nyderlanduose ir Vokietijoje siūlo bioLNG mišinį, kuris leidžia sumažinti išmetamą CO2 kiekį apie 30 %.

 

Laikui bėgant bioLNG dalis mišinyje gali palaipsniui didėti, o galiausiai tai leis sumažinti emisijų kiekį iki nulio. Kai kuriems vežėjams tai gali būti lengviausias ir efektyviausias kelias į anglies dioksido atžvilgiu neutralią veiklą. Transporto sektoriuje tai yra potencialiai reikšmingas žingsnis į priekį tvarumo link.

 

Sužinokite daugiau apie „Volvo Trucks“ dujomis varomus sunkvežimius. Jums taip pat gali būti įdomu paskaityti daugiau apie:

●       Kurie alternatyvieji degalai yra geriausi jūsų sunkvežimiui?

●       Skirtingi keliai į sunkvežimių ateitį be iškastinio kuro

 

* Visas procesas apima emisijų kiekį, kuris išmetamas naudojant degalus, kai eksploatuojama transporto priemonė. Visas procesas taip pat apima emisiją išgaunant, perdirbant ir gaminant degalus.