2024 m. „Euro NCAP“ išplės savo nepriklausomus saugumo vertinimus ir į juos įtrauks sunkvežimius. Tai suteiks daugiau galimybių didinti supratimą apie saugumą ir kilstelėti visos pramonės standartus į aukštesnį lygį.
Europos naujų automobilių vertinimo programa („Euro NCAP“) buvo sukurta 1996 m. ir greitai tapo lengvųjų automobilių saugumo vertinimo standartu. Ją remia kelių Europos šalių vyriausybės, įskaitant ES.
2024 m. kovą „Euro NCAP“ paskelbė, kad išplės savo saugumo vertinimus atlikdami ir sunkvežimių bandymus, o pirmųjų testų ciklo rezultatus tikimasi gauti iki 2024 m. lapkričio.
„Saugumas yra viena iš pagrindinių mūsų vertybių ir, atsižvelgdami į „Euro NCAP“ poveikį lengviesiems automobiliams, palankiai vertiname šią iniciatyvą bei nekantraujame sužinoti, kokia bus jos daroma įtaka sunkvežimių saugumui“, – sako Anna Wrige Berling, „Volvo Trucks“ eismo ir gaminių saugumo direktorė.
Iš pradžių „Euro NCAP“ bus orientuota į tris pagrindines sritis:
2027 m. į minėtas tris sritis bus įtraukta daugiau sistemų, o iki 2030 m. – ir apsauga nuo smūgio. Panašiai kaip ir lengvųjų automobilių reitingų atveju „Euro NCAP“ įvertins įvairias saugumo sistemas bei sprendimus kiekvienoje iš šių sričių ir jų veikimą skirtingais nelaimingų atsitikimų scenarijais. Kiekviena sistema bus vertinama balais, kurie sumuojami kiekvienai sričiai. Šie balai bus naudojami apskaičiuojant visos transporto priemonės įvertinimą žvaigždutėmis.
„Vienas iš pagrindinių „Euro NCAP“ pranašumų yra gebėjimas įvertinti saugumo sistemas, o ne vien atitiktį pagrindiniams teisiniams reikalavimams“, – sako Anna Wrige Berling, „Volvo Trucks“ eismo ir gaminių saugumo direktorė. „Užuot suteikus teigiamą arba neigiamą vertinimą, atsižvelgiama į daugelį įvairių scenarijų, kad būtų sukurtas išsamesnis jų veiksmingumo vaizdas.“
Atsižvelgdami į „Euro NCAP“ poveikį lengviesiems automobiliams, palankiai vertiname šią iniciatyvą ir nekantraujame sužinoti, koks bus jos poveikis sunkvežimių saugumui.“
Kokie sunkvežimių saugumo vertinimo iššūkiai?
„Euro NCAP“ yra pirmoji šios pramonės bendra platforma sunkvežimių saugumo standartams įvertinti bei palyginti, ir šie įvertinimai suteikia daug galimybių. Tačiau pažymėtina, kad tai nėra paprasta užduotis.
„Lengviesiems automobiliams „Euro NCAP“ turi po vieną įvertinimą kiekvienam modeliui, o tai veiksmingas metodas, nes kiekvienoje automobilių klasėje nėra daug skirtumų“, – sako Anna. „Tačiau sunkvežimius įvertinti sudėtingiau. Kiekvienas sunkvežimio modelis turi tūkstančius skirtingų specifikacijų ir yra naudojamas skirtingoms užduotims. Ar visai modelių klasei vis tiek turėtų būti taikomas tas pats vertinimas?“
Kol kas nežinoma, kaip šis klausimas bus išspręstas, bet siekiant atsižvelgti į tai, kad saugumo poreikiai įvairiose važiavimo situacijose gali skirtis, pirmiausia konkrečiam sunkvežimiui gali būti suteiktas ženklas, žymintis, kad sunkvežimiu saugu važiuoti mieste“. Šis įvertinimas papildytų bendrą įvertinimą žvaigždutėmis ir būtų taikomas tik tuo atveju, jei sunkvežimis atitiktų tam tikrus važiavimo mieste kriterijus.
Nors „Euro NCAP“ apima daugybę įvairių scenarijų, gali būti sunku įvertinti poveikį vairuotojui ir sistemos veikimą realiomis sąlygomis.
„Jei aktyviojo saugumo sistema dažnai įsijungia, kai to nereikia, tai gali erzinti ir sumažinti pasitikėjimą ja. Galbūt netgi paskatins vairuotojus ją išjungti ir nenaudoti jokios saugumo sistemos“, – paaiškina Anna.
„Dėl šios priežasties klaidingo aktyvavimo atvejų sumažinimas yra labai svarbus mūsų aktyviosios saugos sistemų kūrimo aspektas. Tačiau kadangi „Euro NCAP“ daugiausia dėmesio skiria naudingam sistemų aktyvavimui, mes, gamintojai, vis tiek turėsime rasti tinkamą pusiausvyrą.“
Be to, ne visos saugumo sistemos yra įtrauktos į „Euro NCAP“ įvertinimą. Sritys, kurios neįtrauktos, yra stabilumo kontrolė ir vairuotojų mokymas – abi labai svarbios sunkvežimio saugai.
„Euro NCAP“ pateiks svarbų sunkvežimių saugumo rodiklių įvertinimą, tačiau mes, kaip gamintojai, vis tiek ir toliau turėsime siekti savo saugos tikslų ir taikyti visapusišką požiūrį į saugumą“, – sako Anna.
Lengviesiems automobiliams taikomi „Euro NCAP“ įvertinimai dabar daugelyje šalių įsitvirtino kaip pramonės standartas. Kai kurios įmonės ir institucijos net primygtinai reikalauja penkių žvaigždučių įvertinimų perkant transporto priemones, o Anna mano, kad įvertinimai labai prisidėjo prie lengvųjų automobilių saugumo padidinimo.
„Euro NCAP“ tikrai kilstelėjo lengvųjų automobilių saugumo standartus į aukštesnį lygį, skatindama diegti naujas saugumo sistemas dar prieš tai, kai jos tapo teisiniais reikalavimais. To pavyzdys galėtų būti autonominiai avariniai stabdžiai. Jie lengvuosiuose automobiliuose bus teisiškai privalomi tik 2024 m., tačiau beveik visi lengvieji automobiliai juos jau turi daugelį metų. Taip iš dalies yra dėl „Euro NCAP“.
Ar „Euro NCAP“ turės tokį pat poveikį sunkvežimiams? Priešingai nei lengvųjų automobilių atveju, daugelis vertinamų aktyviosios saugos sistemų jau yra teisiškai privalomos, todėl poveikis nebus toks pat. Tačiau Anna vis tiek tiki, kad tai darys teigiamą poveikį visai pramonei. Tikėtina, kad dėl to sunkvežimių gamintojai bus priversti tobulinti ir gerinti savo saugumo sistemas, o tai paskatins ir klientus investuoti į saugumo sistemas.
„Bet kokia iniciatyva, kuri skatina daugiau informuoti ir diskutuoti apie saugumą kelyje bei padeda klientams lengviau įsigyti saugesnių sunkvežimių, turėtų būti sveikintina“, – sako Anna. „Glaudžiai bendradarbiausime su „Euro NCAP“, kad padėtume tobulinti ir dar labiau padidinti mūsų transporto priemonių saugumą.“
Sužinoti daugiau apie „Volvo Trucks“ avarijų tyrimus ir aktyviosios saugos sistemų kūrimą: