Trucks

Anna Wrige Berling
2024-01-29
Technologijos ir inovacijos Saugumas
Author
Anna Wrige Berling
„Volvo Trucks“ eismo ir gaminių saugos skyriaus direktorė

Trys būdai pagerinti vairuotojo matomumą ir eismo saugumą

Kuo platesnis vairuotojo matymo laukas, tuo didesnis tiek vairuotojo, tiek kitų eismo dalyvių saugumas. Štai kodėl padidinti vairuotojo matomumą yra pagrindinis „Volvo“ tikslas kuriant naujas sunkvežimių kabinas. 

 

Vairuotojo matomumą galima pagerinti įvairiais būdais: geresnis kabinos dizainas, didesni langai ir pagalbinės matymo priemonės, tokios kaip veidrodžiai ir vaizdo kameros. Taip pat labai svarbų vaidmenį atlieka aktyviosios saugos ir vairuotojo budrumo stebėjimo sistemos, nes jos vairuotoją informuoja apie galimus pavojus šalia transporto priemonės.

 

Kuo tiesioginis matymas skiriasi nuo netiesioginio? 

Tiesioginis matymas yra visa tai, kas yra žmogaus tiesioginio matymo lauke. O tai, ką galime pamatyti naudodami kitas matymo priemones, t. y. veidrodžius ir vaizdo kameras, vadinama netiesioginiu matymu.

 

„Daugeliu atvejų tiesioginis matymas yra pranašesnis už netiesioginį, – sako Anna Wrige Berling, „Volvo Trucks“ eismo ir gaminių saugos skyriaus direktorė. – Taip yra todėl, nes tiesioginiu matymu besivadovaujantis vairuotojas gali intuityviau pasirinkti žiūrėjimo kryptį. Kita vertus, taip pat svarbus ir netiesioginis matymas, nes tokiu būdu galima stebėti sritis, kurios tiesiogiai nėra matomos. Galiausiai svarbu šiuos du būdus optimaliai suderinti, kad būtų galima užtikrinti kuo platesnį matymo lauką.“

Vaizdo kameros ir pagalbinės sistemos teikia daug galimybių. Jos pagerina matomumą ir padeda pamatyti rizikingas sritis. Be to, jos vairuotojui gali padėti atkreipti dėmesį ten, kur jo labiausiai reikia.“

Kaip tiesioginį matomumą pagerina žemo įlipimo kabinos

Vienas veiksmingas būdas vairuotojo tiesioginiam matomumui mieste pagerinti yra žemo įlipimo kabina. Vairuotojui esant akių lygyje su aplinka, daug geriau matomi pėstieji, dviratininkai ir kitos transporto priemonės.

 

Šių metų pradžioje „Volvo Trucks“ išplėtė žemo įlipimo modelių pasiūlą naujuoju „Volvo FM Low Entry“. Kadangi tai yra elektrinė transporto priemonė, kurioje nereikia vietos dyzeliniam varikliui, vairuotojo darbo vietą galima įrengti žemiau ir arčiau priekio. Todėl šis modelis puikiai tinka tiek transporto užduotims mieste, tiek regioniniam gabenimui. „Volvo FM Low Entry“ taip pat yra viena iš nedaugelio transporto priemonių, gavusių penkių žvaigždučių įvertinimą pagal Londono tiesioginio matymo standartą*.

 

Be to, buvo atnaujintas „Volvo FE Low Entry Cab“: jame dabar montuojami nauji siauresni šoniniai veidrodžiai, kurie iki 10 % pagerina tiesioginį matomumą. Abiejuose modeliuose taip pat gali būti įrengti papildomi keleivio pusės durų langai.

Vietoj šoninių veidrodžių diegiama vaizdo kamerų stebėjimo sistema užtikrina geresnį tiesioginį matomumą transporto priemonės šonuose.

Kokie yra matomumą pagerinančių vaizdo kamerų privalumai?

Paprastai vaizdo kameros gali aprėpti sritis aplink sunkvežimį, kurių negalima matyti tiesiogiai ar netiesiogiai (veidrodžiuose). Neseniai jos buvo pradėtos montuoti vietoj kai kurių veidrodžių ir užtikrina geresnį matomumą. Pavyzdžiui, viena iš naujausių „Volvo Trucks“ funkcijų yra naujoji vaizdo kamerų stebėjimo sistema „Camera Monitor System“, kuri gali pakeisti „Volvo FH“, „Volvo FM“ ir „Volvo FMX“ šoninius veidrodžius. Ji pagerina tiesioginį matomumą transporto priemonės šonuose, todėl ši sistema naudinga įprastose ir žiedinėse sankryžose. Be to, sistema „Camera Monitor System“ turi infraraudonųjų spindulių funkciją ir naktinio matymo režimą. Jie, palyginti su įprastais veidrodžiais, užtikrina geresnį matomumą tamsoje. Sistema gali būti įjungta net ir tada, kai transporto priemonė stovi, todėl padidina vairuotojo asmeninį saugumą naktį.

Vietoj šoninių veidrodžių įdiegus vaizdo kamerų sistemą „Camera Monitor System“, „Volvo Trucks“ pavyko savo unikaliąją vaizdo kamerą keleivio pusėje įtaisyti aukščiau. Tai reiškia dar geresnį matomumą keleivio pusėje, kuris gali būti neįkainojamas, kai reikia pastebėti pėsčiuosius ir dviratininkus arba laviruoti siaurose gatvelėse ar perpildytuose keliuose.

DSS (pagalbinės vairavimo sistemos, kaip antai įspėjimo apie durų atidarymą ir pagalbinė šoninio susidūrimo išvengimo sistemos) gali padėti vairuotojus įspėti apie kitus pavojingose zonose šalia sunkvežimio esančius eismo dalyvius.

Kaip įspėjimo sistemos prisideda prie saugumo

Nors aktyviosios saugos ir vairuotojo įspėjimo sistemos matomumo tiesiogine prasme nepagerina, jos vis tiek atlieka pagrindinį vaidmenį užtikrindamos, kad vairuotojai geriau suvoktų aplinką ir atkreiptų dėmesį į galimus pavojus.

 

Pavyzdžiui, įspėjimo apie durų atidarymą sistema vairuotoją įspėja prieš jam atidarant kabinos duris, jei yra pravažiuojančių dviratininkų ir pėsčiųjų. Priekinė trumpojo nuotolio pagalbinė sistema stebi, ar priešais mažu greičiu važiuojantį sunkvežimį nėra pėsčiųjų ar dviratininkų, o pagalbinė šoninio susidūrimo išvengimo sistema aptinka kitas transporto priemones persirikiuojant į kitą eismo juostą, taip pat abiejose transporto priemonės pusėse esančius pėsčiuosius ir dviratininkus.

„Vairuotojas vienu metu privalo stebėti tiek daug skirtingų dalykų, kad kartais sunku įvertinti, kuria kryptimi ir kada nukreipti žvilgsnį, – sako Anna. – Vaizdo kameros ir pagalbinės sistemos teikia daug galimybių. Jos pagerina matomumą ir paryškina pavojingas sritis. Be to, jos vairuotojui gali padėti nukreipti dėmesį ten, kur jo labiausiai reikia.“


* Londono tiesioginio matymo standartas buvo pristatytas 2021 m. ir apibrėžia, ką vairuotojas gali matyti tiesiogiai iš savo kabinos (nesinaudodamas veidrodžiais ir vaizdo kameromis). Teisę gauti leidimą įvažiuoti į Didįjį Londoną neatlikus jokių sunkvežimio pakeitimų gali gauti tik tos sunkiosios transporto priemonės, kurioms pagal šį standartą buvo suteiktas bent vienos žvaigždutės įvertinimas. Nuo 2024 m. spalio bus reikalaujama trijų žvaigždučių. Galima rinktis tiek „Volvo FM Low Entry“, tiek „Volvo FE Low Entry Cab“ variantus, atitinkančius penkių žvaigždučių reikalavimus. 

Norėdami sužinoti daugiau apie iššūkius, kylančius užtikrinant sunkvežimio vairuotojo matomumą miesto eisme, galite skaityti šį straipsnį, kuriame aptariamos toliau nurodytos temos.

  • Kaip sunkvežimių saugumo problema dar labiau paaštrėjo plečiantis urbanizacijai ir elektroninei prekybai.
  • Kodėl vyriausybės ir eismo institucijos vis daugiau dėmesio skiria sunkvežimių eismo mieste saugumui.
  •  Kaip sunkvežimiai pritaikomi siekiant didesnio saugumo miestų gatvėse.