Šoniniai veidrodžiai vairuotojams visada buvo savaime suprantamas dalykas. Visgi pastaraisiais metais keli gamintojai pradėjo siūlyti vaizdo kamerų su monitoriais sistemas. Tačiau kokie yra jų pranašumai ir trūkumai bei kada jos gali praversti?
2016 m. Jungtinės Tautos priėmė reglamentą, pagal kurį veidrodžius leidžiama pakeisti vaizdo kamerų sistemomis. Vienas iš pranašumų buvo geresnis tiesioginis matymas, kuris reiškia matomumą iš vairuotojo darbo vietos: visa tai, kas matoma nesinaudojant veidrodžiais ar vaizdo kameromis.
Europos Komisijos vertinimu, būsimasis Bendrasis saugos reglamentas sumažins avarijų skaičių bei, kaip tikimasi, iki 2038 m. išgelbės daugiau nei 25 000 žmonių gyvybių ir padės išvengti mažiausiai 140 000 sunkių sužalojimų. Vaizdo kamerų sistemos pagerina tiesioginį matymą ir gali padėti pasiekti šių rezultatų. Tačiau pagrindinė priežastis, dėl kurios vaizdo kamerų sistemos buvo sukurtos, buvo noras pagerinti aerodinamines savybes, sutaupyti degalų ir sumažinti išmetamo CO2 kiekį.
„Visi nori sumažinti degalų ar energijos sąnaudas, o siauros vaizdo kameros, kurios pasižymi mažesniu oro pasipriešinimu nei veidrodžiai, gali iki 1,5 %* pagerinti energijos vartojimo efektyvumą. Tačiau taip pat svarbu suprasti, kuris sprendimas tinkamiausias kiekvienam klientui individualiai“, – sako Gaboras Szalo, „Volvo Trucks“ vyresnysis matomumo inžinerijos specialistas.
Pirmasis sunkvežimis su vaizdo kameromis, sumontuotomis vietoj šoninių veidrodžių, atsirado 2019 metais. Nuo tada techninės galimybės sparčiai vystėsi. Sunkvežimius su vaizdo kameromis ir monitoriais jau pristatė keli gamintojai, ir šis procesas spartėja dėl Įsigaliosiančių teisės aktų. Iki 2029 m. pagal Europos Bendrąjį saugos reglamentą (BSR) tiesioginio matymo reikalavimai bus pradėti taikyti visiems naujai registruotiems sunkvežimiams, kad sumažėtų aklųjų zonų ir pagerėtų vairuotojų tiesioginis matomumas iš transporto priemonių.
Vaizdo kameros vietoje veidrodžių važiuojant suteikia privalumų, tačiau iškyla ir iššūkių. Štai keli dalykai, kuriuos reikėtų apsvarstyti.
Aerodinamika
Matomumas ir saugumas:
Oro sąlygos ir tamsa
Teisiniai reikalavimai
Matomumas ir saugumas:
Remontas
Vairavimo patirtis
Tiek vaizdo kameros, tiek tradiciniai veidrodžiai turi savų privalumų ir trūkumų. Vairavimo patirtis su šoniniais veidrodžiais skiriasi nuo vairavimo su vaizdo kamerų sistemomis. Be to, kiekvienas vairuotojas greičiausiai turės savų pageidavimų.
Kai kuriuose segmentuose prie vaizdo kamerų sistemų prisitaikyti gali būti lengviau: pavyzdžiui, tolimųjų reisų vairuotojai prie vaizdo kamerų pripranta greičiau nei tie, kurie daugiausia važinėja miestuose, kur visada svarbus atstumų įvertinimas, erdvinis matymas ir dažniau reikia važiuoti atbuline eiga.
„Požiūriai gali skirtis, tačiau vaizdo kamerų sistemų tikslas yra padaryti vaizdą kuo tikroviškesnį, kad vairavimo patirtis išliktų kuo geresnė. Naujiems vairuotojams vaizdo kamerų sistemos gali tapti savaime suprantamu dalyku, o tai, ką pasirinksite, taip pat priklausyti nuo to, kiek esate atviri pokyčiams ir naujiems skaitmeniniams sprendimams vairavimo aplinkoje“, – sakė Hanna Degerman, „Volvo Trucks“ naudotojų patirties produktų planuotoja.
Kjellas Brunnströmas yra Švedijos tyrimų instituto (RISE) vyresnysis mokslo darbuotojas, kuris dirba vizualinio suvokimo srityje. Jis mano, kad artimiausioje ateityje vaizdo kameros gali būti dažniau naudojamos ir pageidaujamos, tačiau vaizdo kameros su monitoriumi sistemas taip pat gali vertėti papildyti tam tikromis funkcijomis, kad jos taptų pirmuoju pasirinkimu visiems vairuotojams visuose transporto segmentuose.
„Dabartinės vaizdo kameros su monitoriumi sistemos perteikia mažesnį matymo gylį, palyginti su įprastais šoniniais ar galinio vaizdo veidrodžiais. Tačiau RISE ir „Volvo Cars“** atliktas tyrimas parodė, jog norint pagerinti gylio suvokimą vaizdo kamerų monitoriuose turi būti rodoma papildoma grafika, nurodanti atstumą ir pavojingus objektus, kad vairuotojams būtų lengviau priimti sprendimus.“
Technologijos šioje srityje sparčiai vystosi. Tai, ką rinksitės – įprastus šoninius veidrodžius ar vaizdo kameras su monitoriais – gali priklausyti tiek nuo asmeninių pageidavimų, tiek nuo segmento. Turite įvertinti ne tik savo įmonės poreikius, bet ir galimybes laikytis teisės aktų reikalavimų, atsižvelgti ir į jūsų vairuotojų pageidavimus bei atvirumą naujiems vairavimo potyriams.
*Faktinės degalų sąnaudos priklauso nuo daugelio veiksnių, tokių kaip važiavimo greitis, greičio palaikymo sistemos naudojimo, transporto priemonės specifikacijos, krovinio svorio, topografijos, vairuotojo patirties, transporto priemonės būklės bei oro sąlygų.
** Šaltinis: Zhang, M. ir G. Bin. The effect of CMS with AR on driving performance. (diva2:1717225), RISE Research Institutes of Sweden, Chalmers University of Technology, M.Sc. thesis. 2022, pasiekiama adresu http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:ri:diva-61469
Laurynas Bričkus, „Volvo Lietuva“ rinkodaros vadovas
Mob. +370 698 75977, el. p. laurynas.brickus@volvo.com
Daugiau nuotraukų ir vaizdo medžiagos galite rasti „Volvo Trucks Media Hub“: https://media.volvogroup.com/dam
„Volvo Trucks“ teikia kompleksinius transporto sprendimus reikliems profesionaliems klientams. Bendrovė siūlo plačią vidutinio svorio ir sunkiasvorių sunkvežimių gamą. Klientus aptarnauja pasaulinis prekybos atstovų tinklas, kurį sudaro 2 200 serviso centrų beveik 130 šalių. „Volvo“ sunkvežimiai surenkami 12 šalių. 2024 m. visame pasaulyje pristatyta maždaug 134 000 „Volvo“ sunkvežimių. „Volvo Trucks“ priklauso „Volvo Group“, kuri yra viena iš pirmaujančių pasaulyje sunkvežimių, autobusų, statybinės technikos ir jūrinių bei pramoninių variklių gamintojų. Ši grupė taip pat teikia finansavimo ir techninės priežiūros sprendimus. „Volvo Trucks“ veikla paremta kokybės, saugumo ir aplinkos apsaugos vertybėmis.