Trucks

Gabor Szalo Hanna Degerman
2024-01-18
Technologijos ir inovacijos Degalų efektyvumas
Authors
Gabor Szalo
Senior Engineering Specialist
Hanna Degerman
User Experience Product Planner

Skirtumai tarp vaizdo kamerų sistemos ir įprastų veidrodžių

Šoniniai veidrodžiai vairuotojams visada buvo savaime suprantamas dalykas. Visgi pastaraisiais metais keli gamintojai pradėjo siūlyti vaizdo kamerų su monitoriais sistemas. Tačiau kokie yra jų pranašumai ir trūkumai bei kada jos gali praversti?


2016 m. Jungtinės Tautos priėmė reglamentą, pagal kurį veidrodžius leidžiama pakeisti vaizdo kamerų sistemomis. Vienas iš pranašumų buvo geresnis tiesioginis matymas, kuris reiškia matomumą iš vairuotojo darbo vietos: visa tai, kas matoma nesinaudojant veidrodžiais ar vaizdo kameromis.

 

Europos Komisijos vertinimu, būsimasis Bendrasis saugos reglamentas sumažins avarijų skaičių bei, kaip tikimasi, iki 2038 m. išgelbės daugiau nei 25 000 žmonių gyvybių ir padės išvengti mažiausiai 140 000 sunkių sužalojimų. Vaizdo kamerų sistemos pagerina tiesioginį matymą ir gali padėti pasiekti šių rezultatų. Tačiau pagrindinė priežastis, dėl kurios vaizdo kamerų sistemos buvo sukurtos, buvo noras pagerinti aerodinamines savybes, sutaupyti degalų ir sumažinti išmetamo CO2 kiekį.

 

„Visi nori sumažinti degalų ar energijos sąnaudas, o siauros vaizdo kameros, kurios pasižymi mažesniu oro pasipriešinimu nei veidrodžiai, gali iki 1,5 %* pagerinti energijos vartojimo efektyvumą. Tačiau taip pat svarbu suprasti, kuris sprendimas tinkamiausias kiekvienam klientui individualiai“, – sako Gaboras Szalo, „Volvo Trucks“ vyresnysis matomumo inžinerijos specialistas.


Pirmasis sunkvežimis su vaizdo kameromis, sumontuotomis vietoj šoninių veidrodžių, atsirado 2019 metais. Nuo tada techninės galimybės sparčiai vystėsi. Sunkvežimius su vaizdo kameromis ir monitoriais jau pristatė keli gamintojai, ir šis procesas spartėja dėl Įsigaliosiančių teisės aktų. Iki 2029 m. pagal Europos Bendrąjį saugos reglamentą (BSR) tiesioginio matymo reikalavimai bus pradėti taikyti visiems naujai registruotiems sunkvežimiams, kad sumažėtų aklųjų zonų ir pagerėtų vairuotojų tiesioginis matomumas iš transporto priemonių.

Vaizdo kameros vietoje veidrodžių važiuojant suteikia privalumų, tačiau iškyla ir iššūkių. Štai keli dalykai, kuriuos reikėtų apsvarstyti.

 

Vaizdo kamerų sistemos privalumai palyginus su šoniniais veidrodžiais

Aerodinamika

  • Sunkvežimio aerodinamika daro didžiulę tiesioginę įtaką degalų vartojimo efektyvumui ir, savo ruožtu, poveikiui aplinkai. Vaizdo kamerų sistemos pasižymi mažesniu oro pasipriešinimu nei tradiciniai šoniniai veidrodžiai, todėl sumažina degalų ir energijos sąnaudas.

Matomumas ir saugumas:

  • Pasirinkus šonines vaizdo kameras, nebėra fizinių veidrodžių, kurie vairuotojui užstotų matymo lauką. Todėl jos tinka sudėtingose eismo situacijose, pavyzdžiui, kai arti sunkvežimio yra pažeidžiamų eismo dalyvių arba žiedinėse sankryžose, kur veidrodžiai gali trukdyti vairuotojui matyti.
  • Be to, kameros gali turėti automatinę arba rankinę priekabos sekimo funkciją, kuri leidžia sekti priekabos judėjimą arba gali būti naudojama važiuojant atbuline eiga. Tai yra skaitmeninių sistemų pranašumai, kurių šoniniai veidrodžiai neturi.
  • Kitas vaizdo kamerų sistemų skaitmeninio palaikymo būdas gali būti integruotos atskaitos linijos (persirikiuojant į kitą eismo juostą).
  • Naudojant įprastus iškiliuosius veidrodžius vaizdas šiek tiek iškraipomas dėl veidrodžio kampo. Su vaizdo kamera vaizdo iškraipymą galima ištaisyti, todėl vairuotojai gali matyti tikroviškesnį vaizdą.
  • Vaizdo kameros su monitoriumi sistemose taip pat gali veikti stebėjimo funkcijos, naudojamos vairuotojui miegant kabinoje. Jas taip pat galima suaktyvinti būnant kabinoje, neatitraukiant užuolaidų.

 

Oro sąlygos ir tamsa

  • Šoninės vaizdo kameros paprastai užtikrina geresnį matomumą lyjant, nes lęšis yra geriau apsaugotas kameros laikiklyje. Tačiau galbūt dar svarbiau yra tai, kad ekranas įrengtas kabinoje suteikia geresnį vaizdą nei veidrodis: lyjant lietaus lašai kaupiasi ir ant lango, ir ant veidrodžio.
  • Vaizdo kameros lęšį lengviau išlaikyti švarų nei tradicinį veidrodį su didesniu stiklo paviršiumi. Be to, vaizdo kamera sunkvežimio išorėje paprastai įrengiama aukščiau, todėl ant jos patenka mažiau purvo.
  • Tamsoje vaizdo kameros gali užtikrinti geresnį matomumą nei veidrodžiai, kadangi jos pritaikytos suteikti geriausią matomumą ir naktį, ir blogomis oro sąlygomis.

 

Teisiniai reikalavimai

  • Pagal Bendrąjį saugos reglamentą (BSR) nuo 2029 m. bus taikomi tiesioginį matomumą reglamentuojantys teisiniai reikalavimai, todėl vaizdo kamerų su monitoriumi sistema gali būti geresnė alternatyva.
  • Nuo 2024 m. Londone daugiau nei 12 t bendrosios masės transporto priemonės privalės turėti trijų žvaigždučių įvertinimą (jis pagrįstas vairuotojo per kabinos langus tiesiogiai matomu plotu) arba sunkvežimiuose turės būti įdiegtos įvairios saugumo sistemos. Dėl to sunkvežimiai su veidrodžius pakeičiančiomis vaizdo kameromis yra geresnė alternatyva.

 

Vaizdo kamerų sistemos naudojimo iššūkiai 

Matomumas ir saugumas:

  • Veidrodžiai suteikia trimatį vaizdą, o vaizdo kamerų sistemų vaizdai yra dvimačiai. Be to, dėl gilumos suvokimo skirtumų, gali prireikti šiek tiek laiko įgusti vertinti atstumą iki iš paskos važiuojančių transporto priemonių ir jų greitį.
  • Palyginti su veidrodžiu, vaizdo kameros skiriamoji geba gali būti trūkumas. Veidrodžių ryškumo lygis toks pat, kaip ir mūsų akių. Vaizdo kamerose yra plačiakampis lęšis ir ribotos skiriamosios gebos ekranas, todėl vairuotojams gali būti sunkiau įvertinti atstumą. 
  • Ekranai kabinos viduje turi būti išdėstyti taip, kad neatsirastų naujų aklųjų zonų. Todėl jie gali būti mažesni už įprastus veidrodžius, o tai turi įtakos objektų dydžiui ekrane.

 

Remontas

  • Vaizdo kamerų sistemoje naudojami tiek jutikliai, tiek ekranai, taip pat vaizdą apdorojantis kompiuteris. Todėl bet kokios detalės remontas gali kainuoti brangiau. Tačiau tai priklauso nuo komponento ir nuo to, ar jam galioja priežiūros sutartis.

 

Vairavimo patirtis

  • Dvimačio vaizdo kameros ekrane stebėjimas skiriasi nuo žiūrėjimo į įprastus veidrodžius. Dauguma vairuotojų dabar yra įpratę važiuodami pasikliauti įprastais šoniniais veidrodžiais, todėl naudojimasis vaizdo kameromis yra nauja patirtis, prie kurios reikia prisitaikyti.
  • Kitas dalykas, prie kurio reikia priprasti ir, dar svarbiau, kurį reikia išmokti, yra techninių parametrų nustatymas ir naujos funkcijos. Jie turi tapti vairuotojų kasdienio darbo dalimi, kai mokomasi manevruoti, tinkamai įvertinti greitį, atstumą ir aplinką.

Kaip išsirinkti – šoninių veidrodžių ir vaizdo kamerų sistemų ateitis

Tiek vaizdo kameros, tiek tradiciniai veidrodžiai turi savų privalumų ir trūkumų. Vairavimo patirtis su šoniniais veidrodžiais skiriasi nuo vairavimo su vaizdo kamerų sistemomis. Be to, kiekvienas vairuotojas greičiausiai turės savų pageidavimų.

Kai kuriuose segmentuose prie vaizdo kamerų sistemų prisitaikyti gali būti lengviau: pavyzdžiui, tolimųjų reisų vairuotojai prie vaizdo kamerų pripranta greičiau nei tie, kurie daugiausia važinėja miestuose, kur visada svarbus atstumų įvertinimas, erdvinis matymas ir dažniau reikia važiuoti atbuline eiga.

„Požiūriai gali skirtis, tačiau vaizdo kamerų sistemų tikslas yra padaryti vaizdą kuo tikroviškesnį, kad vairavimo patirtis išliktų kuo geresnė. Naujiems vairuotojams vaizdo kamerų sistemos gali tapti savaime suprantamu dalyku, o tai, ką pasirinksite, taip pat priklausyti nuo to, kiek esate atviri pokyčiams ir naujiems skaitmeniniams sprendimams vairavimo aplinkoje“, – sakė Hanna Degerman, „Volvo Trucks“ naudotojų patirties produktų planuotoja.


Kjellas Brunnströmas yra Švedijos tyrimų instituto (RISE) vyresnysis mokslo darbuotojas, kuris dirba vizualinio suvokimo srityje. Jis mano, kad artimiausioje ateityje vaizdo kameros gali būti dažniau naudojamos ir pageidaujamos, tačiau vaizdo kameros su monitoriumi sistemas taip pat gali vertėti papildyti tam tikromis funkcijomis, kad jos taptų pirmuoju pasirinkimu visiems vairuotojams visuose transporto segmentuose.

„Dabartinės vaizdo kameros su monitoriumi sistemos perteikia mažesnį matymo gylį, palyginti su įprastais šoniniais ar galinio vaizdo veidrodžiais. Tačiau RISE ir „Volvo Cars“** atliktas tyrimas parodė, jog norint pagerinti gylio suvokimą vaizdo kamerų monitoriuose turi būti rodoma papildoma grafika, nurodanti atstumą ir pavojingus objektus, kad vairuotojams būtų lengviau priimti sprendimus.“


Technologijos šioje srityje sparčiai vystosi. Tai, ką rinksitės – įprastus šoninius veidrodžius ar vaizdo kameras su monitoriais – gali priklausyti tiek nuo asmeninių pageidavimų, tiek nuo segmento. Turite įvertinti ne tik savo įmonės poreikius, bet ir galimybes laikytis teisės aktų reikalavimų, atsižvelgti ir į jūsų vairuotojų pageidavimus bei atvirumą naujiems vairavimo potyriams.

 

*Faktinės degalų sąnaudos priklauso nuo daugelio veiksnių, tokių kaip važiavimo greitis, greičio palaikymo sistemos naudojimo, transporto priemonės specifikacijos, krovinio svorio, topografijos, vairuotojo patirties, transporto priemonės būklės bei oro sąlygų.

** Šaltinis: Zhang, M. ir G. Bin. The effect of CMS with AR on driving performance. (diva2:1717225), RISE Research Institutes of Sweden, Chalmers University of Technology, M.Sc. thesis. 2022, pasiekiama adresu http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:ri:diva-61469

Daugiau informacijos:

Laurynas Bričkus, „Volvo Lietuva“ rinkodaros vadovas
Mob. +370 698 75977, el. p. laurynas.brickus@volvo.com

Daugiau nuotraukų ir vaizdo medžiagos galite rasti „Volvo Trucks Media Hub“: https://media.volvogroup.com/dam

 

„Volvo Trucks“ teikia kompleksinius transporto sprendimus reikliems profesionaliems klientams. Bendrovė siūlo plačią vidutinio svorio ir sunkiasvorių sunkvežimių gamą. Klientus aptarnauja pasaulinis prekybos atstovų tinklas, kurį sudaro 2 200 serviso centrų beveik 130 šalių. „Volvo“ sunkvežimiai surenkami 12 šalių. 2023 m. visame pasaulyje pristatyta maždaug 145 000 „Volvo“ sunkvežimių.  „Volvo Trucks“ priklauso „Volvo Group“, kuri yra viena iš pirmaujančių pasaulyje sunkvežimių, autobusų, statybinės technikos ir jūrinių bei pramoninių variklių gamintojų. Ši grupė taip pat teikia finansavimo ir techninės priežiūros sprendimus. „Volvo Trucks“ veikla paremta kokybės, saugumo ir aplinkos apsaugos vertybėmis.