Trucks

Ką reikia žinoti apie ES alternatyviųjų degalų infrastruktūros diegimo reglamentą

Henrikas Engdahlis
2025-02-20
Tvarumas Elektromobilumas Alternatyvūs degalai
Author
Henrikas Engdahlis
Klientų transporto priemonių įkrovimo vadovas

Ateinančius kelerius metus alternatyvių degalų infrastruktūros tinklai visoje Europoje bus plečiami dėka naujojo ES ADIR reglamento. Naujasis teisės aktas nustatė tikslus viešųjų įkrovimo stotelių sunkvežimiams ir vandenilio degalinių skaičiui. 

2024 m. balandžio mėn. Europos Sąjunga priėmė Alternatyviųjų degalų infrastruktūros reglamentą (ADIR) kaip „Fit for 55“ tikslo etapą. Šiuo reglamentu siekiama iki 2030 m. sumažinti ES šiltnamio efektą sukeliančių dujų (ŠESD) kiekį 55 %.



Reglamentas taikomas įvairiems alternatyviesiems degalams ir transporto rūšims, įskaitant lengvuosius automobilius, sunkiąsias transporto priemones, jūrinius laivus ir oro transportą. Jis unikalus ir tuo, kad jame nustatomi teisiškai įpareigojantys alternatyviųjų degalų infrastruktūros diegimo ES valstybėse narėse tikslai.

 

 

Kaip ADIR paveiks transporto sektorių?

ADIR labiausiai palies elektra varomą transportą – iki 2030 m. pagrindiniame Europos greitkelių tinkle įkrovimo stotelės pritaikytos sunkvežimiams turės būti įrengtos kas 120 km (žr. paveikslėlį). Iki 2025 m. reikalavimus turi atitikti bent 15 % tinklo, o 2027 m. – iki 50 %. Taip pat iki 2030 m. kas 200 km turės būti įrengtos vandenilio degalinės.

Paveikslėlio autorinės teisės priklauso Europos Komisijai, jis naudojamas pagal „Creative Commons 4.0“ licenciją. Daugiau informacijos rasite čia.

„ADIR padės sukurti įkrovimo tinklą, kuris leis įveikti atstumą tarp bet kurių dviejų taškų Europoje“, – sako „Volvo Trucks“ verslo plėtros direktorius Henrikas Engdahlis. „Tai suteikia daugiau pasitikėjimo elektrinių sunkvežimių savininkams ir parodo, kad į šią sritį yra investuojama ir toliau.     

Iki šiol viešosios įkrovimo infrastruktūros klausimas nebuvo išspręstas, nes nebuvo aišku, nuo ko reikėtų pradėti. ADIR bus pirmasis žingsnis, kuriant visos Europos įkrovimo tinklą.

Kokio ADIR poveikio tikimasi alternatyviųjų degalų infrastruktūrai?

ADIR padės sukurti įkrovimo infrastruktūros pagrindą visoje Europos Sąjungoje, o tai pritrauks papildomų investicijų. Pavyzdžiui, valstybėms narėms skirtos subsidijos atvers naujų galimybių įkrovimo stotelių operatoriams, įskaitant tuos, kurie šiuo metu specializuojasi lengvųjų automobilių įkrovimo sprendimuose. Tai pagerins masto ekonomiją ir suteiks dar didesnį pagrindą verslams įrengti daugiau viešųjų įkrovimo stotelių.

 

„Kaip ir lengvųjų automobilių atveju, turime neišsprendžiamą dilemą, nuo ko reikėtų pradėti“, – aiškina Henrikas. „Neturint tinkamos infrastruktūros, sunku investuoti į elektrosunkvežius. Tačiau, jei rinkoje nėra pakankamai transporto priemonių, investicijos į įkrovimo tinklą taip pat tampa iššūkiu. ADIR padės išspręsti šią dilemą ir paskatins imtis reikiamų veiksmų. Vien tai neišspręs visų mūsų įkrovimo infrastruktūros poreikių, bet pastūmės vežimą į priekį iki kol jis pradės riedėti“.

 

 

Kaip ADIR paveiks būsimą vandenilinių ir elektrinių sunkvežimių plėtrą?

ES planuojamas įkrovimo stotelių tinklas leis elektra varomiems sunkvežimiams įveikti daug didesnį atstumą ir elektrifikuoti daugiau transporto pramonės segmentų. Be to, planuojamas vandenilio tinklas taip pat palengvins naujų vandeniliu varomų sunkvežimių diegimą ateityje.

 

„Šiuo metu dauguma elektrinių sunkvežimių klientų sunkvežimius įkrauna pas save, todėl jų veiklos vykdymo spindulys yra ribotas“, – sako Henrikas. „Jei sunkvežimį galite įkrauti tik kartą per dieną, viešųjų įkrovimo stotelių tinklas suteiktų daugiau lankstumo ir gerokai padidintų nuvažiuojamą atstumą.“

Jei sunkvežimį galite įkrauti tik kartą per dieną, viešųjų įkrovimo stotelių tinklas suteiktų daugiau lankstumo ir padidintų nuvažiuojamą atstumą.
Iki 2030 m. vandenilio degalinės pagrindiniuose Europos greitkeliuose bus įrengtos kas 200 km, o tai sudarys sąlygas pradėti naudoti kuro elementais varomus sunkvežimius, kai tik ši technologiją taps prieinama.

Kaip ADIR paveiks investicijas į elektrinius sunkvežimius?

Viena svarbiausių ADIR rezultatų – aiškus ES valstybių narių įsipareigojimas investuoti į alternatyvių degalų ateitį. Tai galima laikyti ne tik ketinimų pareiškimu, bet ir patvirtinimu, kad laukia didelės investicijos. Tiek esamiems, tiek būsimiems elektrinių sunkvežimių savininkams ADIR dar kartą patvirtina faktą, kad elektriniai sunkvežimiai galės atlikti vis daugiau transportavimo užduočių.

Jei norite sužinoti daugiau apie alternatyvius degalus ir ateities infrastruktūros plėtros tendencijas, jums gali būti įdomūs šie straipsniai:

●      Kurie alternatyvieji degalai yra geriausi sunkiasvoriams sunkvežimiams?

●      Skirtingi keliai į sunkvežimių ateitį be iškastinio kuro

●      7 dažniausiai užduodami klausimai apie vandenilinius sunkvežimius

●      Kaip pritaikyti verslą prie elektrinių sunkvežimių

●      Išbandykite save: Ar jums tinka elektriniai sunkvežimiai?